پاسخ عکاسان معروف پیتر فانچ، ریچارد سندلر و الکس‌ مک‌لین به پرسش‌های سایت عکاسی

اختصاصی سایت عکاسی – از زمانی که فعالیت اینستاگرام به عنوان رسانه‌ای متکی بر عکس آغاز شد، پرسش‌های مختلفی درباره‌ی ماهیت عکاسی در اینستاگرام و تأثیرگذاری این روش ارتباطی بر کلیت عکاسی مطرح شد. به ویژه پس از آن‌که عکاسانی معروف و حرفه‌ای نیز با کارکرد‌هایی متفاوت در آن شروع به فعالیت کردند. در این راستا، پرسش‌هایی را برای تعدادی از عکاسان معروف و شناخته‌شده‌ که در اینستاگرام نیز حساب کاربری دارند، ارسال کردیم تا دیدگاه این عکاسان را درباره‌ی اینستاگرام و تاثیرات آن بر عکاسی جویا شویم. در ادامه، ابتدا پرسش‌هایی را مشاهده می‌کنید که به صورت مشترک برای این عکاسان فرستاده شده و پس از آن، پاسخ‌های عکاسان را در این بخش و بخش‌های قبلی، بدون ترتیب خاصی در درج اسامی، می‌توانید بخوانید. (بخش اول و دوم و سوم) لازم به ذکر است پرسش‌ها اواخر خردادماه ۱۳۹۷ برای عکاسان فرستاده شده و تصاویر و اطلاعات حاضر مربوط به بازه‌ی زمانی فوق است.

 

پرسش‌ها:
۱. ممکن است نظر شما را درباره‌ی اینستاگرام به عنوان رسانه‌‌ای برای به اشتراک‌گذاری عکس بدانیم؟
۲. از دیدگاه شما اینستاگرام در عکاسی معاصر چه نقشی ایفا می‌کند؟
۳. شما برای چه مقاصدی در اینستاگرام، عکس به اشتراک می‌گذارید؟
۴. درباره‌ی کسانی که شهرت و هم‌چنین راه خود در عکاسی را از طریق به اشتراک گذاشتن تصاویر در اینستاگرام پیدا می‌کنند چه نظری دارید؟

 

پیتر فانچ
حساب کاربری: peterfunch
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۹/۴ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۳۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. دیدن این‌که اینستاگرام چطور مصرف تصویر ما را به کلی دگرگون کرده‌، شگفت انگیز است. حتی می‌توان این سؤال را مطرح کرد که آیا به درجه‌ی اشباع تصویری رسیده‌ایم یا نه؟ من که این‌طور فکر نمی‌کنم. اینستاگرام تنها یکی از چندین رسانه‌ی به اشتراک‌گذاری عکس است. این رسانه‌ها صفا و سادگی خود را از دست داده‌اند و امروزه مملو از تبلیغات شده‌اند. بنابراین فکر می‌کنم که آن روزهای طلایی اینستاگرام رو به پایان است، اما شاید این قضیه در آینده تغییر کند.

۲. این رسانه فاصله‌ی بین عکاس آماتور و حرفه‌ای را از بین برده است. امروزه همه عکاس هستند و از عکاسی استفاده می‌کنند، پس واقعا این‌که خودتان را عکاس بنامید اهمیتی ندارد. آنچه جالب توجه است، چگونگی استفاده شما از عکاسی است؛ داستانی که تعریف می‌کنید، اندیشه‌هایی که بر اساس آن‌ها از عکاسی استفاده می‌کنید یا مفاهیم بنیادین آثارتان. اما با این‌حال آیا این‌ها هستند که عکاسی معاصر را تشکیل می‌دهند؟

۳. درباره‌ی اینستاگرام خیلی سختگیر نیستم؛ یعنی چیز‌هایی که پست می‌کنم، همه چیز از جمله خبررسانی، تصاویر قدیمی و تصاویری که پیدا می‌کنم را شامل می‌شود. تا حد زیادی اینستاگرام برای من یک رسانه‌یِ دیگر است. شاید اگر بیشتر بر فعالیت در صفحه‌ی اینستاگرامم متمرکز بودم، دنبال‌کنندگان بیشتری هم داشتم و آن موقع از اینستاگرام متفاوت استفاده می‌کردم.

۴. آیا شهرت لزوماً سبب تاثیرگذاری می‌شود؟ نه واقعاً. کانال‌ها و راه‌های متفاوتی برای یک تصویر وجود دارد تا زنده بماند، به اشتراک گذاشته شود و دوباره تولید شود؛ بنابراین باور این‌که تصاویر تنها در یک رسانه لایک‌های زیادی دریافت می‌کنند، در واقع یک دیدگاه کوته‌نظرانه درباره‌ی ارتباط تصویری است. اما مطمئن هستم برای کسانی که تنها از اینستاگرام به عنوان رسانه استفاده می‌کنند، می‌تواند از نظر اقتصادی، مدلی پایدار باشد. برای خودش اقتصاد کلانی است…

 

ریچارد سندلر
حساب کاربری: ohstop۱۹۴۶
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۱۰/۴ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۳۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. فکر می‌کنم که اینستاگرام به دلیل سادگی، یک رسانه‌ی عالی برای به اشتراک گذاشتن عکس است. انتقادی هم که به اینستاگرام دارم این است که کاش این امکان را داشت که بتوان با چرخاندن تلفن همراه به صورت افقی، تصویر را هم به صورت تمام صفحه و افقی دید. برای من این یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید. بله، می‌توان با استفاده از دو انگشت تصویر را بزرگ کرد، اما در این صورت تناسب ابعاد تصویر اصلی از بین می‌رود.

۲. نقشی که اینستاگرام در عکاسی معاصر ایفا می‌کند این است که مردم را از وجود خیلی از عکاسان عالی و هم‌چنین عکاسان نالایق آگاه کند.

۳. من اکنون عکس‌هایم را به اشتراک می‌گذارم، برای این قصد که فقط آن‌ها را نشان بدهم و سپس آن‌ها را برای یک کتاب دوم ویرایش کنم.

۴. کاملاً با این پدیده موافقم، چون پیش از اینستاگرام عکس‌ها فقط در جعبه‌ها و هارد درایوها بودند؛ امروزه آن‌ها بیرون آورده شده‌اند و افراد بیشتری می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

 

 

الکس مک‌لین
حساب کاربری: Landslides
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۴/۷ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۴۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. فکر می‌کنم اینستاگرام وسیله‌ای عالی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات تصویری است. من گهگاه از آن استفاده می‌کنم، اما برخی مواقع هم آن‌قدر سرم شلوغ است که نمی‌توانم در اینستاگرام چیزی را به اشتراک بگذارم. اخیراً در حال برنامه‌ریزی برای رسانه‌های اجتماعی هستم تا بتوانم بیشتر در آن‌ها فعالیت کنم.

۲. به نظرم نقشی که اینستاگرام در عکاسی معاصر ایفا می‌کند از راهِ به اشتراک گذاریِ اطلاعاتِ تصویریِ فراوانی است که کلمات قادر به بیان آن‌ها نیست. این راهی برای ارتباط برقرار کردن، به اشتراک گذاشتن و دیدن آثاری است که دیگر هنرمندان معاصر روی آن‌ها کار می‌کنند.

۳. عموماً عکس‌ها را برای مقاصد اجتماعی، سیاسی و فعالیت‌های محیط زیستی در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارم. دوست دارم که عکس‌هایم را برای این مسائل به اشتراک بگذارم، چون عکس‌هایم یک نقطه دید منحصر به فرد هوایی دارند که مردم در غیر این صورت آن‌ها را نمی‌بینند. هم‌چنین علاقه‌مندم اینستاگرام را به عنوان برنامه‌ای، برای اشتراک‌گذاریِ ساده‌یِ هنر بیان تصویری، به کار گیرم.

۴. به نظرم عالی است! خیلی دوست دارم که دیدگاه‌های دیگر عکاسان را ببینم و این‌که ببینم چگونه خود را به صورت تصویری، از نقطه نظری که ممکن است متفاوت با من باشد، ابراز می‌کنند.