Moises Saman از مگنوم برای تایم. اتوبوس پناهندگان، ۱ نوامبر ۲۰۱۹
دختر نه ساله از شهر کردنشین سوریه الدرباسیه درون اتوبوس پناهندگان که به سمت پناهگاه بردراش در عراق می‌رود.

جنگ، این همراه همیشگی آدمی، در سال ۲۰۱۹ نیز جلوه‌هایی دیگر از خود نشان داد و بخش عمده‌ای از تصاویر خبری این سال را به خود اختصاص داد. از پیامدهای جنگ با داعش تا جنگ یمن، از حمله‌ی ترکیه به کردها تا درگیری‌های اسرائیل و فلسطین، خاورمیانه طی این سال نیز درگیر جنگ بود. افزون بر این، با نگاه به برخی عکس‌ها می‌توان دریافت که پدیده‌ی جنگ به برخورد میان کشورها خلاصه نمی‌شود. نفرت اجتماعی جلوه‌ای دیگر از آن است.

در این بخش از عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان، عکس‌هایی از پدیده‌ی جنگ و نفرت اجتماعی و پیامدهای آن را می‌بینیم.

Delil Souleiman از AFP و گتی ایمیجز. حوالی تل تمر، سوریه، ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹
دود سیاه برخاسته از تایرهای آتش‌گرفته برای کاستن از میدان دید هواپیماهای جنگنده‌ی ترکیه، طی جنگ میان ترکیه و نیروهای کرد.

Delil Souleiman از گتی ایمیجز. سنگ‌پرانی کردها به سمت ماشین‌های نظامی ترکیه، نوامبر ۲۰۱۹
معترضان کرد در حال پرتاب سنگ به سمت ماشین‌های نظامی ترکیه هستند، طی گشت‌زنی اتحاد ترکیه و روسیه در شمال شرقی الحسکه در مرز سوریه. تنش‌ها زمانی بالا گرفت که ترکیه در حوالی مرز حمله‌ای را علیه نیروهای کرد آغاز کرد.

Planet Labs از اسوشیتد پرس. حملات موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹
این عکس ماهواره‌ای دود برخاسته از تأسیسات نفتی در بقیق عربستان سعودی را نشان می‌دهد. حملات موشکی به این تأسیسات که یکی از بزرگترین و مهمترین مراکز تولید انرژی در جهان است، حدوداً نیمی از ظرفیت نفت عربستان را مختل کرد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند. به ادعای آنها، ۱۰ پهپاد تأسیسات نفتی سعودی آرامکو در بقیق و خریص را هدف گرفتند.

Achilleas Zavallis از گاردین. یمن، سپتامبر ۲۰۱۹
پرچم‌های یمن مقابل ساختمانی در مرکز شهر صعده که با بمباران هوایی ویران شده است. در جنگ پنج ساله میان حوثی‌ها و عربستان سعودی بیش از صد هزار نفر جان خود را از دست دادند. سازمان ملل از این جنگ با عنوان بدترین بحران انسانی در جهان یاد کرده است.

Stefanie Glinski از گاردین. اسد، خوست، افغانستان، ۲۰۱۹
اسد شش ساله از استان خوست در افغانستان. او گفته «وقتی صدای هلی‌کوپترها را در شب می‌شنیدم که نزدیکتر می‌شدند، ترسیدم. یاد گرفتم چطور با سلاح کار کنم و می‌توانم از خودم محافظت کنم. خواندن و نوشتن نمی‌دانم، اما امیدوارم سال بعد به مدرسه بروم. اینجا دزد زیاد است، به خاطر همین است که سگ و سلاح دارم. اما زورمان به پهپادها و هلی‌کوپترها نمی‌رسد. هر شب می‌ترسم.» سال گذشته، سازمان ملل ۹۲۷ مورد مرگ کودکان و ۲۱۳۵ مورد جراحت از جنگ در افغانستان ثبت کرده است. در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹، ۳۲۷ کودک کشته و ۸۸۰ کودک زخمی شدند.

نیوشا توکلیان از مگنوم برای تایم. پسر یزیدی، ۲۰۱۹
این پسر یزیدی در ۹ سالگی از سوی داعش ربوده شد و در ۱۲ سالگی خانواده‌اش بازگشت در حالی که بدل به آدمی متفاوت شده بود.

Adam Ferguson از نیویورک تایمز. کریستینا، استان دهوک، عراق، ۱۷ آوریل ۲۰۱۹
کریستینای ۱۲ ساله در پناهگاهی در شمال عراق و پنج سال پس از ربوده شدن خود و خواهرش از سوی داعش و بردگی در آنجا، به والدینش بازگشت.

Anas al-Dyab از AFP و گتی ایمیجز. دختر ۶ ساله در جوار خواهرش، ۲۶ فوریه ۲۰۱۹
دختر ۶ ساله در جوار بدن خواهرش منتظر است کسی بی‌آید و او را از زیر آوار ساختمان بمباران‌شده در خان شیخون سوریه نجات دهد. بر اساس گزارش یک داوطلب کلاه‌سفید با نام Anas al-Dyab که خود او این عکس را گرفته، خواهر ۳ ساله‌ی این دختر در آن حمله جان خود را از دست داد و همچنین برادر ۱ ساله و یکی از اعضاء خانواده‌اش. Anas al-Dyab خود در جولای ۲۰۱۹ در یک حمله‌ی هوایی کشته شد، در ۲۳ سالگی.

Ivor Prickett از نیویورک تایمز و Redux. مظنونان حضور در گروه داعش، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹
مظنونان حضور در گروه داعش که برخی از بیماری به‌شدت لاغر شده‌اند، در زندان نیروهای کرد در سوریه.

Lorenzo Meloni از مگنوم. لیئُنُرا، ۱۹ ساله از آلمان، باغوز، استان دیرالزور، سوریه، فوریه ۲۰۱۹
لیئُنُرا دختری ۱۹ ساله از لایپزیک آلمان است. او در حوالی باغوز سوریه عکاسی شده است، زمانی که خود را تسلیم نیروهای دمکراتیک سوریه کرده بود. او وقتی ۱۵ سال داشت به داعش پیوست و با مارتین لمکه از نیروهای امنیتی داعش ازدواج کرد.

Oded Balilty از اسوشیتد پرس. تمرین نظامی سال آخری‌های دبیرستان، هرتزلیا، اسرائیل، ۱ فوریه ۲۰۱۹
سال آخری‌های دبیرستان برای پیوستن به ارتش اسرائیل در حالت تمرین به‌شکل سینه‌خیز هستند.

Amir Cohen از رویترز. دفاع هوایی، ۵ می ۲۰۱۹
سیستم دفاع هوایی اسرائیل موشک‌های رهگیری را شلیک کرده تا راکت‌هایی که از غزه به سمت اسرائیل شلیک شده‌اند را از بین ببرند. این درگیری یکی از شدیدترین نبردها میان نظامیان اسرائیل و فلسطین از سال ۲۰۱۴ بود.

Ibraheem Abu Mustafa از رویترز. غزه، ۱۸ می ۲۰۱۹
مردم شهر غزه در حال افطار در ماه رمضان در جوار ساختمانی که به‌تازگی با حمله‌ی هوایی اسرائیل نابود شده است.

Hagen Hopkins از گتی ایمیجز. نخست وزیر نیوزلند در حال به آغوش کشیدن یک مسلمان، ولینگتن، نیوزاند، ۱۷ مارس ۲۰۱۹
جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزلند یک زن مسلمان را در مسجد کیبیرین در ولینگتن پایتخت نیوزلند به آغوش می‌کشد. پیش از این، حمله‌ای تروریستی با سلاح‌های گرم و اتوماتیک به مسجدی در نیوزلند رخ داده بود. این حمله به‌صورت زنده از نقطه‌ی نگاه مهاجم در اینترنت پخش می‌شد.

لندن، ۳۰ می ۲۰۱۹
Melania Geymonat و شریک زندگی‌اش Chris درون اتوبوسی در لندن، پس از حمله‌ای که ناشی از تنفر شدید نسبت به همجنسگرایی بود. پلیس گفته است که چهار مرد جوان، با سن بین ۱۵ تا ۱۸ سال، به ظن سرقت و ایجاد جراحات فیزیکی شدید بازداشت شده‌اند. آنها بعداً به جرم نفرت‌ورزی شدید متهم شدند. در ماه آگوست این متهمان نوجوان در خصوص اتهام اذیت و آزار با کلمات یا رفتار توهین‌آمیز بی‌گناه شناخته شدند.

Christopher Furlong از گتی ایمیجز. بازسازی فرود بر نرماندی، ۶ ژوئن ۲۰۱۹
۲۸۰ چترباز روی زمین‌های سانرویل فرانسه فرود می‌آیند. کهنه‌سربازان، خانواده‌ها، تماشاگران و پرسنل نظامی در ۶ ژوئن برای بزرگداشت ۷۵مین سالگرد فرود بر نرماندی، که در واقع نقطه‌ی آغاز پیشرفت متفقین به سمت آلمان و پیروزی در اروپا در یازده ماه آتی بود، گرد هم آمدند.

برای دیدن سایر عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان به اینجا رجوع کنید.