‌کرنل کاپا. پرتره جان موریس دبیر عکس شناخته‌شده. بسیاری از عکس‌های مهم تاریخ، از جنگ جهانی دوم تا جنگ ویتنام، در نشریاتی چون لایف به انتخاب او بوده‌اند.

دبیر یا ادیتور عکس (photo editor) بر عکس‌هایی که در یک مجله منتشر می‌شوند نظارت دارد و معمولاً مهمترین شخص برای برقراری ارتباط با عکاسان و استخدام آنهاست. دبیران عکس همچنین برای روزنامه‌ها و سایر نشریاتی که حامل عکس هستند کار می‌کنند. اما کار دبیر عکس مهمتر از چیزی است که شاید در ظاهر به نظر برسد چرا که کار آنها معمولاً از نظرها پنهان است.

کار واقعی یک دبیر عکس ایجاد تجربه‌ای تمام و کمال و غنی برای خواننده یا مشتری است—ارتقاء تجربه‌ی مخاطب از نظر بصری. این کار فرق چندانی با جهان هنر آشپزی ندارد: بهترین سرآشپزها آنهایی هستند که به شما می‌گویند «شما اول با چشمان‌تان می‌خورید.»

یک تصور غلط رایج درباره‌ی دبیران عکس این است که آنها عکاس هستند. برخلاف دبیران مجلات، که معمولاً برای مجله می‌نویسند، به ندرت پیش می‌آید که دبیران عکس برای مجله‌شان عکاسی کنند. در عوض، دبیران عکس درباره‌ی تصاویر می‌اندیشند. این یعنی که آنها درباره‌ی این که چه عکس‌هایی استفاده شوند و چطور متن همراه‌شان را کامل کنند با دبیران ایده‌هایی را در میان می‌گذارند. سپس به دنبال استخدام عکاس درست برای این کار می‌گردند.

اما کار در اینجا پایان نمی‌یابد. کار دبیر عکس همچنین شامل تعیین و سازماندهی مأموریت‌ها و تأیید و پذیرش عکس‌هاست. آنها همچنین با انتخاب، ویرایش و چینش عکس‌ها سروکار دارند و نیز بحث بر سر میزان دستمزد، حقوق عکس‌ها و گرفتن مجوز برای عکاسی. به‌عنوان مثال، اگر قرار است یک جلسه‌ی عکاسی در استرابری فیلدز در سنترال پارک نیویورک برگزار شود، این وظیفه‌ی دبیر عکس است که مجوز عکاسی را از مسئول آنجا اخذ کند.

مهارت‌های لازم

اگرچه دبیران عکس عملاً عکاسی نمی‌کنند، اما باید همه چیز را درباره‌ی عکاسی بدانند. آنها باید حس تجاری قوی‌ای داشته باشد (برای مذاکره و برقراری ارتباط) و لازم است ارتباط‌های گسترده‌ای با اهالی این صنعت شکل دهند. چرا که آنها باید بدانند چه عکاسی بهترین گزینه برای یک کار خاص است.

به‌عنوان مثال، اگر هدف گرفتن عکس‌های مختلف از یک خانواده است، احتمالاً یک عکاس خانواده مورد نیاز خواهد بود که بسیار متفاوت از عکاسی از محصولی مثل شامپو است. عکاسی از محصولات با عکس‌های مُدی که با متنی درباره‌ی شَنل همراه می‌شوند بسیار متفاوت است. همچنین، اگرچه شاید بهترین عکاس مد در کار خود را بشناسید، اما ممکن است او در جای دیگری مشغول باشد بنابراین باید همیشه فهرست بزرگی از اسم‌ها برای مراجعه در دست داشته باشید.

عوامل برتری یک دبیر عکس

علاقه‌ی عمیق به عکاسی و این صنعت مهمترین عامل است، چرا که این صنعت بسیار رقابتی است و اگر دل‌تان با آن نباشد خیلی راحت از پا می‌افتید. همچنین باید انعطاف‌پذیر و سرسخت باشید چرا که گاهی اوقات ممکن است ایده‌هایتان مورد پسند دبیران واقع نشوند. ممکن است نگاه خیلی خوبی داشته باشید اما در موقع ضرورت نیاز خواهید داشت که ایده‌هایتان را دوباره مورد ارزیابی قرار داده یا تغییرشان دهید.

پی‌نوشت
دستمزد دبیر عکس بسته به میزان تجربه متغیر است. در سال ۲۰۰۹ دستمزد متوسط سالانه برای یک دبیر عکس با پنج سال سابقه کار در حدود ۴۶ هزار دلار بوده است (منبع).