عکاسی از طبیعت؛ رودخانه و آبشار

حس آرامش بخشی که در جریان آب وجود دارد همیشه دیدنش را برای ما لذت بخش می‌کند. یکی از راه‌های ثبت جریان آب، تنظیم شاتر دوربین با سرعت پایین است و باید حتما از سه پایه استفاده کنید. چراکه  فقط در این حالت حرکت آب کشدار و محو به نظر خواهد رسید. تنظیم عدد سرعت در شاتر بستگی به سرعت جریان آب دارد. در صورتی که نور محیط زیاد بود از فیلترهای خنثی کننده neutral-density بهره ببرید.

اگر دوربین شما هیچکدام از این امکانات را ندارد، حساسیت دوربین به نور را در کمترین حالت تنظیم کنید و منتظر باشید تا کمی از شدت نور روز کاسته شود. در این شرایط نیز شما قطعا به سه پایه نیاز خواهید داشت.

waterfall_1.jpg

در این مواقع فیلترهای خنثی کننده برای عکاسی با نوردهی بالا مناسب هستند.

البته برای ثبت قطرات متراکم آب در یک آبشار خروشان باید سرعت شاتر دوربین را بر اعداد بالا تنظیم کنید و از پایین‌ترین نقطه ممکن در یک آبشار عکس‌تان را کادربندی کنید تا بر شکوه و عظمت آن بیافزایید. عکاسی از آبشار و رودخانه‌ها را در زمستان و زمانی که یخ بسته‌اند فراموش نکنید.­

Frozen_waterfall.jpg
آبشارهای یخ زده از جمله شگفتی‌هایی هستند که به خاطر فصلی بودن همه شانس دیدنش را ندارند

غار

غارها یکی از جذاب‌ترین محل‌هایی است که در یک تور مسافرتی طبیعت ممکن است ببینید. جایی ست که به شما اجازه می‌دهد بارزترین مهارت‌های عکاسی خود را در ثبت نور به تصویر بکشید. استفاده از فلاش در غارهای تاریک و نمور-جز برای عکاسی سوژه ای از فاصله بسیار نزدیک- کار بیهوده ای‌ست. استفاده از فلاش‌های بسیار قوی نیز توصیه نمی‌شود چرا که باعث از بین بردن نورهای مصنوعی رنگارنگ غارها خواهد شد و حس اسرارآمیزی را در ما بر نمی‌انگیزاند.

cave.jpg
با استفاده از سه پایه و نوردهی بالا، عکس‌های زیبایی از نورهای مصنوعی در محیط یک غار تهیه کنید.

در اکثر مواقع شما امکان استفاده از سه پایه را نخواهید داشت. پس حساسیت دوربین به نور(ISO)  را افزایش دهید. در غارهای بکر و غیر توریستی که بسیار تاریک هستند، دوربین را روی گزینه B تنظیم کنید و چند بار نور فلاش را تخلیه کنید. البته این کار به تجربه و تمرین نیاز دارد اما در صورت اجرای درست، نتیجه بسیار خیره کننده خواهد بود.
از دوربین خود در مقابل رطوبت بالا و غبار موجود در هوای غار محافظت کنید و فقط در مواقع ای که می‌خواهید عکس بگیرید آن را از محفظه خارج کنید. قبل از شروع به عکاسی لنز و فیلترها را چک کنید تا احیانا بخار نکرده باشند.

cave1.jpg

جنگل های استوایی
حیات وحش مناطق استوایی همیشه یک حس مرموز و اسرارآمیزی را در ما بر می‌انگیزاند. خیلی برای صعود به نقاط بلند تلاش نکنید چرا که جز انبوهی از درختان متراکم دستگیرتان نخواهد شد. در عوض به دنبال تصاویر کوچک و جزیی از گیاهان باشید؛ گل های وحشی رنگارنگ، اشکال گرافیگی و زیبای سرخس‌ها و خزه‌هایی که بر تنه درختان می‌رویند و یا آبشار کوچکی که در بین انبوهی از درختان در جریان است.


pattern.jpg
به جای عکاسی از انبوه درختان، به دنبال اشکال و طرح های گرافیکی منحصر به فرد گیاهان باشید.

pattern2.jpg
گاهی تابش اشعه‌های باریک آفتاب بر گیاهان، تصاویر زیبایی را در جنگل‌های تاریک استوایی می‌آفریند

حتما لنزهای تله را همراه ببرید تا در صورت دیدن پرنده و یا خزنده‌ای منحصر به فرد از آنها عکس بگیرید. گاهی در جنگل‌های انبوه، نور به مقدار کافی وجود ندارد، در نتیجه حساسیت دوربین را بر اعداد بالا تنظیم کنید و سه پایه نیز همراه داشته باشید. برای عکاسی از سوژه‌ها از فاصله نزدیک، از فلاش مستقیم استفاده کنید.
سعی کنید در عکس‌هایی که با لنز واید تهیه می‌کنید از کنتراست‌های قوی برای بالا بردن حس گرافیکی تصویر بهره ببرید. چتر و محفظه پلاستیکی را فراموش نکنید چرا که باران‌های استوایی اصلا خبر نمی‌کنند.


کویر

کویر همیشه با تمام خشونت ظاهری و اتفاق‌های پیش‌بینی نشده‌اش برای عکاسان پدیده ی فوق العاده زیبایی ست.  صحراها شاید بیابان‌های وسیع بی‌مصرفی به نظر بیایند اما باید بدانیم که اکثر آنها از لحاظ حیاتی بسیار غنی هستند.

kavir1.jpg

kavir.gif
کویر نیز امکان تهیه عکس های گرافیکی زیادی را می دهد.

به خاطر نبودن صخره‌ها، درختان و غیره کادربندی در کویر بسیار سخت به نظر می‌رسد. برای عکاسی در کویر باید به دنبال کادرهای خلوت و بی‌آلایش بود تا به وسیله آن بتوان روح کویر را به تصویر کشید. بهترین زمان برای عکاسی، غروب و البته صبح های زود است. در این شرایط می‌توانید عکس‌های گرافیکی زیبایی از خطوط به وجود آمده از وزش باد با شن‌های روان به تصویر بکشید. 


1210945824_39fffdf48c.jpg
با کادربندی‌های ساده ولی نگاه عمیق، روح کویر را عکاسی کنید


خود را برای عکاسی در شرایط سخت آماده کنید چرا که گرما در کویر آزار دهنده است، حشرات موزی و خزنده‌گان ِ خطرناک ممکن است برای شما دردسر درست کنند و در آخر اینکه همیشه بیشتر از نیازتان آب همراه داشته باشید. 

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

منبع­