قبل از اینکه با سر به دریای عکاسی دیجیتال شیرجه بروید، خیالتان راحت باشد که قبل از شما کسان بسیاری شیرجه رفته اند و سرشان به سنگ خورده است! آنها اشتباهاتی مرتکب شده و درسها از آن گرفته اند که نتایج تجربیات آنها در اختیار شما است. البته این بدان معنی نیست که دیگر شما مرتکب هیچ اشتباهی نخواهید شد، ولی شما می توانید از اشتباهات رایج تازه کاران مشتاق عکاسی دیجیتال پرهیز نمایید. برای شما ده مورد از اشتباهات مرسوم را در اینجا لیست کرده ام که می توانید برای مواجه نشدن با آنها از هم اکنون چاره اندیشی نمایید.

۱-دوربین شما دقت کافی یا مشخصات فنی مناسب ندارد.
قبل از خرید دوربین دیجیتال، خوب در مورد هدف و نحوه استفاده از آن در حال حاضر و در آینده فکر نمایید. اگر هدفتان از خرید دوربین چاپ عکسهایی در اندازه ۱۰*۸ یا بزرگتر است، از خرید مدلهای با رزولوشن پایین خودداری کنید. همینطور اگر کارتان نیاز به اتصال فلاشی قوی دارد دوربینتان حتما باید دارای محل نصب فلاش خارجی باشد (که اکثر دوربین های دیجیتال ندارند). یک لیست از مشخصاتی که دوربین تان باید داشته باشد بنویسید و هنگام خرید دوربین از آن برای انتخاب دوربین مناسب استفاده کنید.

۲- عکاسی با رزولوشن پایین
برای جای دادن عکسهای بیشتر روی یک کارت حافظه این است که دوربین را روی رزولوشن پایین تر از حداکثر تنظیم نمایید. این کار خوب است ولی تا زمانی که عکسی دیدنی که بخواهید از آن پرینت بزرگی بگیرید، نگرفته باشید. پایین آوردن رزولوشن یک دوربین استفاده از عکسهای آن را محدود می کند و امکان گرفتن یک پرینت بزرگ و دقیق را از آن می گیرد. مگر آنکه شما کاملا مطمئن باشید که عکسهایی که می گیرید فقط برای نمایش روی وب، ایمیل کردن یا برای استفاده رزولوشن پایین دیگری مورد استفاده خواهد بود. اگر اینطور است تنظیم را در حالت Jpeg یا Tiff  در فشرده ترین حالت قرار دهید. اگر عکسی زیبا و مهم به دست آید شما بی نهایت خوشحال خواهید شد. در مورد رزولوشن باید بیشتر بیاموزید.

۳- تمام شدن باتری در شرایط حساس
دوربین های دیجیتال به توان الکتریکی، آنهم به مقدار زیاد نیاز دارند. هیچ چیز نا امید کننده تر از این نیست که برای گرفتن صحنه ای حساس شاتر را فشار دهید و علامت یا صدای تمام شدن باتری و خاموش شدن دوربین را ببینید. برای اطمینان از آماده بودن دوربین در شرایط حساس از شارژ کامل باتریها اطمینان حاصل نمایید و حتما باتری یدکی همراه خود داشته باشید. باتریها را باید خوب بشناسید.

۴- ته کشیدن حافظه در شرایط حساس
دوربین های دیجیتال همراه یک کارت حافظه فروخته می شوند. ولی معمولا این مقدار حافظه فقط برای گرفتن چند عکس با کیفیت متوسط کافی است. در نظر بگیرید که تصمیم دارید که چند عکس بگیرید و اطمینان حاصل نمایید که کارت حافظه با ظرفیت کافی همراه دارید.  بالاترین حافظه ای را که جیبتان اجازه می دهد بخرید و یا اگر ارزانتر در می آید چند حافظه کم ظرفیت تر بخرید و خیال خودتان را راحت کنید که در شرایطی گیر نخواهید کرد که تاسف از دست دادن منظره ها و یا صحنه های تکرار نشدنی را بخورید.

۵- در آوردن نابجای کارت حافظه
برای گرفتن عکس در دوربین دیجیتال مراحلی باید طی شود که در انتهای آن ثبت تصویر روی کارت حافظه قرار دارد. این پروسه چند ثانیه طول می کشد. اگر در حالت عکسبرداری پی در پی سریع عکس گرفته باشید این پروسه طولانی تر هم خواهد شد. این مساله که قبل از خارج کردن کارت حافظه از دوربین فرصت کافی برای ضبط تصویر را بدهید بسیار ضروری است.  اگر در حین این عملیات کارت حافظه را بیرون بکشید ممکن است عکسها را از دست بدهید. دوربین های دیجیتال دارای نمایشگری است که در حین ضبط تصویر چشمک می زند. قبل از انجام هر کاری روی کارت مطمئن شوید که چشمک زدن این لامپ قطع شده باشد. حتما عادت نمایید که قبل از خارج کردن کارت حافظه دوربین را خاموش کنید.