نوشته Derrick Story, نویسنده کتاب “راهنمای جیبی ویدئوی دیجیتال”- ترجمه خودم!
شاید خواندن متن خشک و فنی دفترچه های راهنمای دوربین ها راه خوبی برای یادگیری نحوه استفاده از دوربین باشد، ولی چیزی در مورد تکنیک ها و فوت و فنهای کا ر به شما نمی آموزد. در نوشتار زیر ده اصل مهم در فیلم برداری دیجیتال که چکیده کتاب راهنمای ویدئوی دیجیتال است را خدمت شما عرضه میدارم. امیدوارم برای علاقمندان به ویدئوی دیجیتال مفید واقع شود.
پس برای یاد گرفتن آماده باشید، نور، دوربین، حرکت…



۱- منابع نور خود را محدود کنید.
چشم و مغز شما می تواند به سرعت با آمیزه ای از شرایط نوری مختلف –نظیر تنگستن، نور روز و فلورسنت – خود را وفق دهد، ولی انجام این کار برای دوربین شما مشکل است. معمولا نورهای فلورسنت لایه ای از رنگ سبز را در تصاویر ایجاد می کنند در حالی که نور تنگستن باعث نارنجی شدن تصویر می شود. نور روز نیز در صورتی که در سایه و یا در نزدیک یک پنجره باز باشید لایه ای از رنگ آبی را در تصاویرایجاد می نماید.
چگونه با تمام این مشکلات برخورد کنیم؟
بهترین راه حل اینست که منابع نوری خود را محدود نمایید و از تنظیم تراز سفیدی دوربین خود برای رفع مشکل نور باقیمانده استفاده نمایید. اگر داخل اتاق یا فضای سرپوشیده با نور کافی از بین پنجره ها و نیز  یک عالمه نور فلورسنت در بالای سرتان هستید، می توانید یا چراغهای فلورسنت را خاموش نمایید و دوربین را برای حالت نور روز تنظیم کنید و یا پرده پنجره ها را بکشید و دوربین را برای نورهای فلورسنت بالای سرتان تنظیم نمایید.
هنگامی که در شرایطی قرار گرفتید که منابع نوری مختلف وجود دارد، اگر نمیتوانید نورها را حذف نمایید، سعی نمایید تنوع آنها را در حد ممکن کاهش دهید وتراز سفیدی دوربین را در شرایط مناسب با وضعیت موجود تنظیم نمایید.



۲- لنز خود را در سایه نگهدارید.
هیچ چیز روی تصویر اثر مخربتری نمی گذارد از اینکه نور خورشید مستقیما به جلوی لنز دوربین بتابد. برای انکه تصوری از وضعیت پیش آمده داشته باشید، شرایطی را که هنگام بیرون آمدن از سالن سینمای تاریک به محیط باز و نور خورشید پیش می آید در نظر بگیرید. همه چیز درخشندگی آزار دهنده ای دارد. اگر از چشمهای دوربین تان حفاظت نکنید این وضعیت برای آن نیز رخ خواهد  داد!.
بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد فلیرFlare در لنز دوربین (ایجاد نقطه یا هاله ای درخشنده در تصویر در مقابل نور زیاد) استفاده از درپوشهای مخصوصی است که سازنده همان نوع دوربین در اختیار شما قرار می دهد. اگر چنین ابزاری برای دوربینتان در اختیار ندارید و یا اگر در دوربین شما برای نصب حلقه روی لنز راهی پیش بینی نشده است، می توانید از دستتان برای ایجاد سایه روی لنز برای جلوگیری از اشعه ازاردهنده خورشید استفاده نمایید. اما اگر از سه پایه برای فیلمبرداری استفاده نمی کنید این کار مشکل خواهد بود.





 یکی دیگر از راههای حل این مشکل استفاده از flare buster است که برای دوربین هایی که نمی توان روی لنز آنها حلقه نصب نمود مناسب است. این ابزار روی محل نصب چراغ ویدئومتصل می شود و با استفاده از بازوی قابل انعطاف آن در مقابل لنز قرار می گیرد. این وسیله نه تنها به کاهش فلیر کمک می کند، بلکه از آن می توان برای اتصال فیلترها، انعکاس دهنده ها و نگه داشتن اشیاء کوچک برای فیلمبرداری ماکرو از آنها استفاده نمود.



۳- نور پشت سوژه را خاموش نمایید.
یکی از اشتباهات رایج در بین تازه کاران فیلمبرداری ویدئویی فیلمبرداری از سوژه ای است که در پشت آن نور وجود دارد. معمولا این شرایط در حالتی ایجاد می شود که در حال دنبال کردن سوژه متحرک یا پن کردن دوربین یک زمینه روشن وارد کادر فیلمبرداری می شود. ناگهان همه چیز در جلوی صحنه (شامل سوژه) تاریک می شود. چون سیستم تنظیم نور دوربین تحت تاثیر آسمان روشن یا نور وارد شده از پنجره قرار می گیرد و برای آن نور تنظیم می شود.
سه راه حل ساده برای رفع این مشکل وجود دارد:
– استفاده از یک  بازتاب دهنده یا پروژکتور برای روشن کردن سوژه.
– قفل کردن نور دوربین روی نور سوژه طوری که هنگام وارد شدن زمینه روشن در کادر تنظیم نور عوض نشود.
– بطور کلی پرهیز از قرار گرفتن در این شرایط .
استفاده از بازتاب دهنده ها و نورهای پروژکتور در شرایطی از نور زمینه مناسب است که شما بخواهید برای فائق آمدن بر نور زمینه سوژه را تا حد زیادی روشن نمایید.







 در این تصاویر زمینه روشن در تصویر نشان داده شده است. در تصویر اول دوربین نور را بر اساس نور پنجره تنظیم نموده است که باعث تاریک شده سوژه شده است. در تصویر دوم نور روی زمینه قفل شده است ولی برای جبران کم نوری سوژه از نور پروژکتور استفاده شده و نور آن به حد تعادل رسیده است.



اگر نیازی به ثبت صحنه پشت سوژه ندارید و فقط می خواهید سوژه مورد نظر را بگیرید، جبران نوری دوربین تان را روی مقادیر (+۱) یا (+۱.۵) قرار دهید.. یک حقه دیگر نیز این است که نور دوربین را روی سوژه قفل نمایید و بدون در نظر گرفتن تغییرات نوری در زمینه فیلم برداری نمایید.
فراتر از این کارها، یاد بگیرید که از قبل شرایط نوری زمینه تصویر را تخمین بزنید و اگر می توانید از ایجاد آن دوری نمایید و اگر نمی توانید بهترین راه حل آن را از قبل در نظر گرفته و برای رفع آن آماده باشید.