دوربین ۱۲.۴ مگاپیکسلی D2X که در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۰۴ عرضه گردیده است، ترکیب کیفیت بالای تصویر، سرعت بالا و رزولوشن بالا را در یک بدنه با هم جمع نموده است.

D2X با استفاده از نوآوریهای جدید نیکون دارای کیفیت تصویر بالا است که تصاویری بسیار شارپ با گرادیانهای ظریف و تغییرات رنگی همگن در محدوده رنگی ایجاد می نماید و در عین حال دقت رنگی بی عیب و نقص حتی در شرایط تغییرات نوری شدید دارد. وضوح بالا با استفاده از سنسور تصویر CMOS در قطع DX با ۱۲.۴ مگاپیکسل و یک پردازنده تصویر جدید که با سیستم بهینه داخلی دوربین بصورت پیوسته کار می کند به دست می‌آید. این دوربین حتی در بالاترین رزولوشن دارای سرعت عکاسی ۵ عکس در ثانیه می باشد (تا ۲۱ عکس JPEG یا ۱۵ عکس RAW NEF) . حتی در شرایطی که نیاز به عکاسی سریعتر باشد D2X می تواند د رمد ۶.۸ مگاپیکسل قرار بگیرد که سرعت را تا ۸ عکس در ثانیه تا ۳۵ عکس JPEG یا ۲۶ عکس NEF بالا می‌برد.

این دوربین با یک سیستم جدید انتقال داده های بی سیم بنام WT-2A Wi-Fi مجهز گردیده است که کنترل کامل از را هدور را برای دوربین فراهم نموده است. ضمنا تکنولوژی اسپید لایت i-TTL که در D2X تعبیه شده است امکانات جدیدی را در ایجاد نورپردازیهای خلاقانه فراهم نموده است .
D2X با سنسور جدید تصویر خود تصاویری با رزولوشن بسیار بالا برای مصارف حرفه‌ای ایجاد می‌کند. به هر حال، یک سنسور با رزولو شن بالا تنها بخشی از معادله ایجاد یک عکس با کیفیت بالا است. نیکون از سیستم جدید LSI که دقت تبدیل تصاویر از مرحله آنالوگ به دیجیتال را در حد بسیار بالایی افزایش می‌دهد استفاده نموده است. بعد از تبدیل دیجیتال، یک روش جدید پردازش برای افزایش دقت پردازش تصاویر در ASIC اضافه شده که نمایش طیف‌های رنگی عکس را از بخشهای روشن تا سایه‌ها یکنواخت‌تر می‌سازد. با توزیع بهینه تراز سفیدی آنالوگ و دیجیتال، پردازنده جدید گرادیانهای همگن‌تر به همراه تغییرات یکنواخت و دقیق رنگها و دقت رنگی بالا ایجاد می‌نماید.
علاوه بر مدهای جدید رنگی Adobe RGB که امکان تنظیم فضای رنگی حرفه‌ای در پردازنده جدید را فراهم نموده، D2X از پروفیل رنگی sYCC نیز که در بسیاری از پرینترهای اخیر بکار رفته است پشتیبانی می‌نماید. با این امکان عکاس می تواند فایل JPEG تولید نماید که گاموتی وسیعتر از sRGB داشته و تمام تواناییهای پرینترهای رنگی‌ خود بهره‌برداری نماید.
یک سیستم نورسنجی بهبودیافته در D2X استفاده شده است که بنام ۳D-Color Matrix Metering II نامیده می‌شود و دارای سنسور ۱۰۰۵ پیکسلی سنجش نور و رنگ ماتریسی RGB می‌باشد که موقعیت و اندازه نواحی سایه یا پرنور را تعیین نموده و نور مناسب برای هر عکس را تعیین می‌کند.

حرفه‌ایها نیاز دارند تا دوربینشان از همیشه سریعتر باشد. بنابر این این دوربین نگرش جدی به مقوله سرعت داشته است. دروبین در لحظه آماده عکاسی می‌شود و دارای ۳۷ میلی ثانیه تاخیر شاتر غیر قابل احساس می‌باشد که در این حد رزولوشن بینظیر است. با استفاده از یک روش خروجی ۴ کاناله سرعت بالای جدید، سرعت بهبود یافته انتقال داده از سنسور تصویر به کارت حافظه، این دوربین قادر به عکاسی با سرعت ۵ عکس در ثانیه در رزوللوشن کامل ۱۲.۴ مگاپیکسل گردیده است.
D2X همچنین سیستم سرعت بالای فوکوس خودکار نیکون بنام Mutli-CAM2000 را به کمک گرفته که از ۱۱ سنسور فوکوس خودکار تشکیل گردیده است که نه تای آنها بر اساس قانون یک سومها بصورت متقاطع در کادر چیده شده‌اند.
D2X از لحاظ طراحی بدنه، ارگونومی و واسط‌ها مشابه D2H است. کنترلها و دکمه‌های بزرگ دوربین باعث می شود که تمرکز عکاس فقط یر روی ترکیب بندی و عکاسی باشد و براحتی با کنترلها کار کند. همچنین کنترلها بگونه ای طراحی شده که در در جهت های مختلف در دست گرفتن دوربین کار با آنها راحت باشد. در D2X طراحی بهینه‌ای بر روی مصرف انرژی صورت گرفته بگونه‌ای که با سیستم باتری لیتیوم یون این دوربین، ظرفیت کار در حد گرفتن ۲۰۰۰ عکس را بلا یک بار شارژ دارا می‌باشد و در هر زمان وضعیت واقعی سیستم را از لحاظ انرژی نشان می‌دهد. مانیتور ۲.۵ اینچی این دوربین دارای ۲۳۵۰۰۰ پیکسل بوده و با کیفیت بالا امکان بررسی و مشاهده عکسها یا کادر مورد عکاسی را فراهم می‌آورد.
انتقال دهنده جدید WT-2A نه تنها به عکاسان اجازه انتقال تصاویر از طریق یک شبکه Wi-Fi را فراهم می‌کند، بلکه کنترل از راه دور دوربین را از طریق کامپیوتر برای استفاده در شرایطی که برای عکاس مناسب یا قابل دسترس نیست امکان پذیر می‌سازد. در این شرایط عکاس می تواند با تنظیم مشخصات دوربین از طریق کامپیوتر عکس بگیرد و عکسها را از طریق شبکه دریافت نماید.
تکنولوژی i-TTL speedlight بی شک کاملترین و پیشرفته‌ترین سیستم اسپید لایت در دنیاست و تواناییهای بیشماری برای عکاسان مختلف که از نورپردازی خلاق استفاده می‌کنند دارد. این تکنولوژی به عکاس اجازه می‌دهد که بصورت بی سیم تا سه گروه اسپیدلایت را با هر تعداد اسپید لایت در هر گروه از درون لنز کنترل نماید. عکاس می‌تواند آزاد از کابلها و سیمهایی که به دوربین متصل است یا بدون نیاز به محاسبه فلاشها و نسبت فاصله‌ها به عکاسی بپردازد، چون سیستم i-TTL می‌تواند تمام محاسبات لازم را بصورت همزمان و بصورت بی سیم در طی نورپردازی یک فلاش در هر وضعیتی انجام دهد. همچنین عکاسان می‌توانند کنترل کاملی بر روی هر گروه از طریق مستر آنها و تنظیم اسپید لایت روی دوربین و بالا بردن یا پایین آوردن نور هر گروه داشته باشند. این تکنولوژی می تواند کل سیستم پیچیده نورپردازی پرتره را درون یک مجموعه کوچک اسپیدلایت SB800 و SB600 گرد آورد.