Coolpix 8800 که در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۰۴ عرضه شده سری دوربین های ۸ مگاپیکسلی موجود را با توانایی های خاص خود با مرحله جدید وارد نموده است. این مدل یک دوربین عکاسی بسیار توانا برای عکاسان جدی است و به عنوان قوی ترین دوربین غیر حرفه‌ای با لنز Nikkor ED و زوم نوری ۱۰ برابر ۳۵-۳۵۰mm دارای بالاترین زوم در بین دوربین های ۸ مگاپیکسلی مطرح گردیده است.
برای بهبود عملکرد این لنز دقیق نیکون سیستم ضد لرزش خود VR را که قبلا” بر روی دوربین ها ی حرفه‌ای SLR خود بکار می‌برد، بر روی این دوربین نیز اضافه گرده است. کارآمدی این سیستم به همراه لنزهای الحاقی مخصوص ۸۸۰۰ که لنز آن را از زاویه بسیار باز چشم ماهی ۷ م.م. تا تله فتوی بسیار بالا ۶۰۰ م.م. تغییر می دهد کاملا مشخص می‌گردد. همچنین این دوربین دارای امکان جدید D-Lighting می باشد که در حالی که نور تنظیم شده تصویر را در حالت عادی حفط می کند، نور نواحی کم نور یا نور داده شده از پشت را تصحیح و جبران می‌کند. در این دوربین امکان تصحیح قرمزی چشم درون دوربین ( In-Camera Red-Eye Fix™) هنگام استفاده از فلاش کاهش قرمزی چشم اضافه شده است که در بیشتر موارد مشکل را بطور کامل برطرف می نماید.
بدنه دوربین از جنس آلیاژ منیزیم بوده که سبک و محکم و دارای دوام بالایی‌ است و برای راحتی و استفاده بهتر دارای یک دستگیره مناسب روی بدنه است. منظره یاب این دوربین الکترونیکی بوده و دارای رزولوشن بسیار بالا ۲۳۸۰۰۰ پیکسل می باشد و مانیتور ۱.۸ اینچی چرخان دارد. قیمت این دوربین ۱۰۰۰ دلار تعیین شده.