بیشتر افراد به چنین بحثی علاقمندند، بحث در مورد اسباب بازیهای بزرگسالان! وسایلی برای گرفتن عکس، مطابق آخرین تکنولوژی روز.
در آغاز راه، تجهیزات نیروی محرک و لازمه عکاسی است، اما وقتی عکاس کسب تجربه می‌کند و اطلاعاتش در مورد هنر عکاسی بیشتر از معلوماتش در مورد وسایل عکاسی می‌شود، بهتر می تواند با همان وسایل موجود دست به خلاقیت بزند. ولی به هر حال آرزوی داشتن بهترین و آخرین تجهیزات، پایان ناپذیر است و وسوسه نیاز به یک لنز یا فیلتر دیگر سوراخی است که استخر پول شما را خشک می‌کند. عکاسان بسیاری را می شناسم که بارها بهترین تجهیزات را خریداری کرده‌اند و سپس یا آن را با قیمت پایینتر فروخته‌اند و یا از آن استفاده چندانی نبرده‌اند، تنها به این دلیل که به زودی دچار وسوسه خرید چیزی بهتر شده‌اند.


برای اینکه دچار چنین مشکلی نشویم نیاز به تاملی بیشتر خواهیم داشت. معمولا ذهنیت‌های نامناسب و تا حدودی چشم و هم چشمی به این حس دامن می زند که فکر نمایید چرا دیگران از چنین و سایل پیشرفته‌ای استفاده می کنند، در حالی که من از استفاده از آن محروممو خودم را با یک وسیله قدیمی سرگرم ساخته ام. در چنین تفکری چیزی که مهجور مانده است، دوراندیشی و وسعت دید است.
درست است، ممکن است سه پایه Manfrotto 190 شما به آن سبکی و استحکام سه پایه فایبرکربن Gitzo نباشد، اما شما مجبور نیستید حقوق یک ماهتان را خرج خرید آن نمایید! اگر نگاهی به دوستان عکاس تان نمایید افراد زیادی را می بینید که از سه پایه‌هایی استفاده می‌کنند که به زور خودشان سرپا هستند، ولی عکس می گیرند و عکسهای خوبی هم می گیرند! از طرف دیگر ممکن است در سرتان خیال ترکیبی از هدهای چند کیلویی سه‌پایه را بپرورانید، بدون اینکه دوربین سنگینی داشته باشید یا از لنزهای سنگین تله‌فتو استفاده نمایید! در هر موردی کمی فکر نمایید که آیا واقعا به این وسیله نیاز دارم؟ آیا عکسهای شما آن قدر دچار عدم شارپنس و لرزش است که حتما نیاز به استحکام و قدرت یک هد گران قیمت بر روی سه پایه خود دارید؟ اگر چنین نیست پولتان را بیهوده خرج نکنید و آن را برای جاهایی که واقعا نیاز است صرف نمایید، مثلا صرف مسافرت و رفتن به جاهای دیدنی و زیبا برای عکاسی نمایید و کسانی را که انبوهی از وسایل پیشرفته و گرانقیمت دارند فراموش نمایید. ضمن اینکه وقتی شما دارید با کوله باری سبک و با وسایلی قابل اعتماد و کاآمد ولی ساده، مثلا از شیب تند کوه بالا می روید و راحت و با آرامش دنبال سوژه عکاسی می‌گردید، آن عکاس با کوله‌باری ۳۰ کیلویی نفس زنان و عرق ریزان و خسته، کمتر فرصت فکر کردن به عکاسی پیدا می‌کند! (البته آن هایی را که برای حمل بارشان کسی را اجیر می کنند تا دنبالشان وسایل را بیاورند، فراموش نمایید!!)

پس هنگام خرید وسایل و تجهیزات جدید چه کار کنیم؟ یک قانون ساده و کارآمد، بهترین چیزی را بخرید که از عهده خرید آن بر‌می‌آیید و به آن نیاز دارید و در آینده شما را از خریدهای دیگر و تعویض بی‌نیاز می کند. اگر حداکثر تواناییتان خرید یک D50 است، همان را بخرید، ولی اگر به دنبال کردن عکاسی بصورت جدی‌تر می‌اندیشید و می توانید مثلا یک Nikon ِD200 به همراه یک لنز ساده ولی با کیفیت بخرید، قطعا انتخاب بهتری است. اگر آنقدر پول دارید که می توانید یک ۱DS MarkII با یک ردیف از لنزهای گرانقیمت کانن را بدون اینکه از قیمتشان تعجب کنید بخرید، لطفا یک چک سفید امضاء هم برای ما ارسال نمایید تا برای گسترش سایت عکاسی و تامین هزینه های آن اینقدر در نماییم!

جنگ برندها

در مورد برندها حتما گفتگوها و بحث‌های زیادی شنیده‌اید. در بین عکاسان وفاداری و تعصب نسبت یک برند خاص زیاد دیده می‌شود و حتما بارها بحث‌های طولانی و مشاجرات زیادی در مورد بهتر و بدتر بودن فلان برند شنیده‌اید. در فروم هم حتما چنین چیزهایی را زیاد شاهد بوده‌اید. چنین بحث‌هایی را اگر دوست دارید، بخوانید، ولی زیاد جدی نگیرید. در روزگار طراحی به کمک کامپیوتر، واقعا اختلاف زیادی بین برندهای مطرح از لحاظ ارگونومی بدنه، مشخصات و کیفیت اپتیکی وجود ندارد. چیزی که شما نیاز دارید، دوربینی است که در دستان شما خوش بنشیند و سپس در همان سیستم و برند، دنبال چیزی که واقعا مورد نیاز شماست بگردید.
اسم و رسم دهان پرکن Leica، Contax/Ziess یا Hasselblad و مانند اینها را فراموش نمایید. اگر محصولات این شرکتها برای شما مناسب است و توانایی مالی خریدشان را دارید، خوب بخرید. ولی اگر فقط توانایی خرید مدلی خوب از یک برند دیگر را دارید، یک لحظه هم اینگونه فکر نکنید که پرستیژ یک برند است که از شما یک عکاس خوب می‌سازد، بلکه چیزی که عکسهای شما را متفاوت و جذاب خواهد کرد، تکنیک برتر و خلاقیت خاص شما خواهد بود. این چیزی است که در عکاسی مطرح است: تجهیزات فقط وسیله‌ای برای رسیدن به انتهای کار است، نه انتهای کار.
مسلما تجهیزات خوب به سرعت بخشیدن و راحتی روند عکاسی کمک می‌کند و هر کسی ترجیح می‌دهد از دوربینی در بالاترین رده تولیدات یک شرکت استفاده نماید، اما در بیشتر اوقات این احساس نیازی کاذب است که بیشتر با زرق و برق تبلیغات ایجاد شده ، تا اینکه بر آمده از نیاز واقعی و مبتنی بر مشخصات واقعی مورد نیاز باشد. حتما همه شما مواجه با این مساله هستید که از بسیاری از تواناییهای دوربینی که اکنون در اختیار دارید حتی یک بار هم استفاده عملی نکرده‌اید.
وقتی شما یک بدنه دوربین جدید می‌خرید، باید تمام سیستمها را بر اساس سازگاری با آن انتخاب نمایید و وقتی در طول زمان به آن وسایل و برند خو می‌گیرید، طبیعی است که به عنوان یک عادت و خاطره خوش، همیشه از آن برند و مدل و تجهیزات، در مقابل هر چیز دیگری که بخواهد آنها را نفی یا تضعیف نماید دفاع می کنید. شما این دوربین را خریده‌اید و برای نوع نیاز شما، یک خرید خوب بوده‌ است. چیزهایی که دیگران می‌گویند مهم نیست و نباید نظر شما را در مورد انتخاب خودتان عوض نماید، ولی در عین حال نباید این احساس رضایت و عادت، سد راه واقعیت بینی شما و نفی دیگران شود.


در نظر بگیرید که سایر برندهای عمده نیز در بین تولیدات خود دارای محصولاتی عالی هستند و اینکه تنها شما با یک یا دو برند مرتبط به هم، آشنایی کافی دارید. اینطور فکر نمایید که دوربین و لنز تنها ابزاری در دست شما هستند و شمایید که تصویر را می گیرید و عکس را ایجاد می کنید و این تفکر قدیمی را فراموش نمایید که این لنز است که تصویر را می‌سازد. این لنز نیست که منظره را می‌بیند و عکس را ترکیب بندی می‌کند، بلکه شمایید آن کسی که لنز را برای هدف و پرسپکتیو مورد نظر انتخاب می نمایید. بنابر این باور کنید اگر فکر نیکون یا کانن را فراموش نمایید، بهتر می توانید به نحوه استفاده بهتر از ابزاری که در دست دارید فکر نمایید، بجای اینکه به خود ابزار فکر کنید.
فرقی نمی‌کند که از چه نوع دوربین یا فرمتی استفاده می کنید، به هر حال به یک سری تجهیزات زیربنایی نیاز دارید. پس سعی نمایید پیش از هر اقدامی با تجهیزات مختلف از لحاظ فنی و کاربردی آشنایی بیشتری پیدا نمایید. برای منظور خاصی که می خواهید عکس بگیرید، به خریدی مناسب فکر نمایید. یک دوربین کامپکت یا SLR-like بدرد کار حرفه‌ای نمی‌خورد، و نیز یک SLR برای یک مبتدی که از سطح عکسهای خانوادگی و عکسهای یادگاری بالاتر نمی رود به هیچ وجه مناسب نیست. در نظر گرفتن هدف و منظور و آینده نگری در انتخاب بسیار مهم است.

برای ارائه نظرات و خواندن مباحث دوستان در این مورد به این بخش فروم مراجعه نمایید.

مرجع: اقتباسی آزاد از CameraHobby.com