تالیف: کاوه قبادی

بعد از اینکه در اواسط آگوست ۲۰۰۷ میلادی کانن دو بدنه جدید و چند لنز را معرفی کرد در اواخر این ماه نوبت به نیکون رسید تا بعد از مدت‌ها پاسخ شایسته و دلنشینی به انتظار طرفداران بدهد. حال به مرور این بدنه‌های ارزشمند می‌پردازیم.
از ابتدای عرضه دوربین‌های دیجیتال تک عدسی انعکاسی نیکون یک خلا را در میان محصولات خود می‌دید. این خلا ناشی از عدم حضور یک بدنه با سنسور فول فریم (۳۵ م م) در میان محصولات خود بود. جایی که کانن مدت‌ها پیش با ارائه چند مدل بسیار عالی یکه تاز میدان بود.
اما نیکون بعد از مدت‌ها بالاخره تصمیم گرفت تا این خلا را با یک بدنه فوق حرفه‌ای پر کند.

Nikon D3

این بدنه که رده جدیدی از محصولات نیکون را شامل می‌شود، دارای سنسوری مطابق با ابعاد نگاتیو‌های ۳۵ م م است. سابق بر این نیکون تنها از سنسور‌هایی با سایز APS استفاده می‌کرد. سنسورهایی با ابعاد ۲۳.۶۱۵.۸ که دارای برش ۱.۵ بود. اما با ارائه این مدل نیکون نسل جدید سنسور‌های خود را که با برش ۱ و نشیمنگاه FX شناخته می‌شود را ارائه کرد.

Nikon D3

ابعاد این سنسور برابر با۳۶*۲۳.۹ می‌باشد. در مورد سازنده این سنسور هنوز اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفته است و تنها در بعضی از سایت‌ها عنوان شده است که طراحی و ساخت نیکون می‌باشد. اما شایعاتی نیز در جریان است که عنوان می‌کند این سنسور نیز همچون بسیاری از سنسور‌های دیگر نیکون کاری مشترک با شریک تجاری نیکون یعنی کمپانی سونی است.

سنسور جدید نیکون

به هر حال این سنسور و برش جدید نیکون بسیاری از طرفداران نیکون را امیدوار کرده است که در آینده شاهد بدنه‌هایی در کلاس Canon 5D باشند. چیزی که برای بسیاری از علاقمندان این برند محبوب بسیار خوشایند است.
این سنسور از نوع CMOS می‌باشد که نوید تصاویری به مراتب کم نویز تر و مصرف انرژی کمتر و شارپنس بیشتر را می‌دهد. سنسور‌هایCMOS این روز‌ها طرفداران بیشتری دارند چرا که در نوردهی‌های طولانی مدت و بخصوص در ایزو‌های بالا نویز کمتری نسبت به سایر سنسور‌ها مثل CCD ‌ها دارند. این موضوع کمپانی‌های مختلف را بر آن داشته تا سرمایه گذاری بیشتری بر روی این سنسور‌ها داشته باشند موضوعی که از مدت‌ها پیش در دستور کار کمپانی کانن قرار گرفت و تمامی بدنه‌های تک عدسی انعکاسی این کمپانی از سنسور‌های CMOS بهره می‌برند. همچنین سونی نیز سرمایه گذاری عظیمی در طراحی و ساخت این سنسور‌ها نموده است، در آینده احتمالا بیشتر از این نوع سنسور‌ها خواهیم شنید.
سنسور جدید نیکون دارای ۱۲.۹ مگاپیکسل می‌باشد که از این تعداد ۱۲.۱ مگاپیکسل موثر می‌باشد. که به نظر برای یک بدنه فوق حرفه‌ای مناسب می‌آید ولی تا رسیدن به رقبایی همچون Canon EOS-1Ds Mark III که دارای ۲۱.۱ مگاپیکسل است فاصله زیادی دارد.
این سنسور در بالاترین کیفیت و در فرمت FX تصاویری با ابعاد ۴۲۵۶*۲۸۳۲ پیکسل را تشکیل می‌دهد.

یکی از برتری‌های این مدل نسبت به سایر فول فریم‌های موجود در بازار ( بدنه‌های کانن ) سازگاری این بدنه با لنز‌های سری DX نیکون است. موضوعی که باعث شده کاربران نسل‌های گذشته بتوانند از لنز‌های خود بر روی این بدنه استفاده کنند. در برند کانن این امکان وجود ندارد و بدنه‌های فول فریم کانن تنها امکان استفاده از لنز‌های سری EF کانن را دارند و امکان استفاده از لنز‌های سری EFs وجود ندارد. اما نیکون با نگاهی به لنز‌های ارزشمند خود این امکان را فراهم آورده تا لنز‌های سری DX نیز قابلیت عملکرد بر روی این بدنه را داشته باشند (لنز‌های DX برای بدنه‌هایی با کراپ فاکتور ۱.۵ طراحی شده‌اند). تنها اشکال این است که به هنگام استفاده از لنز‌های سری DX نیکون ابعاد تصویر حداکثر معادل ۲۷۸۴*۱۸۴۸ پیکسل است. یعنی در حد یک بدنه ۵.۱ مگاپیکسلی که به نظر ابعاد نسبتا کوچکی می‌آید با این وجود این قابلیت بسیار کاربردی و مورد پسند خواهد بود.

در مورد ایزو این بدنه بسیاری را شوکه کرد. چرا که در حالت نرمال تا ایزو ۶۴۰۰ امکان عملکرد دارد و بوسیله بوستر این عدد تا ۲۵۶۰۰ هم قابل افزایش است. هرچند بسیاری ایزو ۲۵۶۰۰ را یک حربه تبلیغاتی می‌دانند اما بعد از دیدن برخی ازتست‌ها در ایزو ۶۴۰۰ عده‌ای این موضوع را یک نقطه عطف در دوربین‌های دیجیتال دانستند و اعتراف کردند که داشتن این حساسیت برای بسیاری جذاب خواهد بود. هرچند که با نویز زیادی همراه باشد چرا که بعد از کاهش نویز یک تصویر ۱۲ مگاپیکسلی امکان داشتن یک تصویر حداقل ۴ تا ۶ مگاپیکسل را داریم که این موضوع بسیار بهتر از نبود همان تصویر است. اما کانن در این مورد هم نسبت به نیکون عملکرد پایین تری دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا داشتن ایزو ۲۵۶۰۰ تبلیغات بوده و یا واقعا عملی است.
اما در نمونه‌هایی که تا به حال ارائه شده رفتار نویزی این بدنه بسیار عالی بوده و احتمالا نوید یک حرکت عظیم توسط نیکون در مورد کاهش نویز می‌باشد. نیکون در هر دو مدل جدید خود نو آوری‌های زیادی را ارائه کرده که تا قبل از این در هیچکدام از بدنه‌های این کمپانی دیده نشده بود.
رویه نیکون تا قبل از ارایه این مدل در این رده ( رده فوق حرفه‌ای ) این بود که یک بدنه با پسوند X و یک بدنه با پسوند H را ارائه کند، که یکی سرعت عکاسی پیاپی بیشتر داشت و دیگری رزلوشن بالا که باعث می‌شد که عکاسان خبری به سمت بدنه‌های سری H بروند و عکاسانی که رزلوشن بیشتر برایشان اهمیت داشت به سمت بدنه‌های سری X. اما با ارائه این مدل نیکون هر دو جنبه را در یک مدل و یکجا جمع کرده است و نیاز‌های هر دو قشر را به خوبی پاسخ داده است.
حال باید منتظر ماند و دید که آپگرید این بدنه چطور و بر مبنای چه اصولی انجام می‌شود و آیا مثل گذشته سری X و H این بدنه تولید خواهد شده و یا خیر.

پردازنده Nikon EXPEED

یکی از این نو آوری‌ها استفاده از نوع جدیدی از پردازنده مرکزی است که باز هم کانن از مدت‌ها پیش بر روی این موضوع و مسایل تبلیغاتی آن سرمایه گذاری کرده بود و نام DIGIC III برای بسیاری نامی آشنا است. نیکون هم بعد از اینکه به این موضوع واقف شد سعی کرد تا از یک نام تجاری و علامت ثبت شده خاص برای پردازنده‌های جدید خود استفاده کند. جایی که Nikon EXPEED ظهور پیدا کرد. هنوز در مورد عملکردی این پردازنده و قدرت پردازش و تاثیر آن بر روی فایل خروجی اطلاع دقیقی در دسترس نیست. اما همین که یک نام خاص برای پردازنده این دو بدنه در نظر گرفته شده است نشان دهنده توجه نیکون به این موضوع است. این پردازنده امکان پردازش فایل‌های را به صورت ۱۴ بیتی دارد.

شاتر جدید نیکون

شاتر این مدل نیز یک شاتر جدید می‌باشد که توسط نیکون طراحی شده است. این شاتر که از مواد کامپوزیتی تشکیل شده و در ساختار آن از فیبر کربن استفاده شده است دارای عملکری بسیار بالایی می‌باشد. نیکون این شاتر را در یک سیکل ۳۰۰۰۰۰ شاتی گارانتی کرده است. بالاترین سرعت در این مدل ۸۰۰۰/۱ ثانیه می‌باشد و همچین علاوه بر داشتن مد Bulb می‌تواند تا ۳۰ ثاینه نیز نوردهی کند. همچینی سرعت سینک با فلاش در این مدل ۲۵۰/۱ ثاینه می‌باشد.
تعداد شات‌های پیاپی در این مدل بسیار عالی است و در حد ۹ فریم در ثانیه می‌باشد که برای عکاسان خبری و ورزشی موضوع بسیار مهمی است. این بدنه با داشتن این تعداد شات پیاپی به راحتی نظر این قشر از کاربران را به سوی خود جلب خواهد کرد. همچنین در زمان استفاده از لنز‌های DX و با رزلوشن۵.۱ مگاپیکسل این تعداد شات به ۱۰ شات در ثانیه می‌رسد.
در مورد سرعت پاسخگویی این مدل باید عرض شود که این بدنه بسیار سریع عمل میکند. برای روشن شدن و آماده کار شدن این مدل به کمتر از ms12 زمان نیاز دارد و تاخیر شاتر آن هم در حد ms 41 می‌باشد.
متاسفانه و یا خوشبختانه نیکون در مورد ارائه این دو بدنه بسیار محتاط عمل کرد. هنوز هم با گذشت یک ماه از معرفی این مدل‌ها نمونه‌های کامل و در خور توجه‌ای از این بدنه‌ها ارائه نشده است و عکاسان سراسر جهان بی صبرانه منتظر نمونه‌ها و تست‌های این بدنه‌ها هستند. موضوعی که کانن در مورد آن بسیار عادی و راحت عمل کرد و چند روز بعد از معرفی بدنه‌های خود به سرعت نمونه‌های مختلف آن در سراسر سایت‌ها و خبرگزاری‌های دنیا پخش شد. اما با توجه با نمونه‌های‌اندکی که توسط نیکون انتشار پیدا کرده است باید گفت که رفتار نویزی این مدل در حد بسیار عالی است و این باعث شده که بسیاری به این بدنه با دید خوشبینانه نگاه کنند.

سیستم اتوفوکوس نیکون Nikon D3

سیستم اتوفوکوس این بدنه که به صورت مشترک درNikon D300 نیز استفاده شده است یک سیستم بسیار کارا و سریع و جدید می‌باشد. این مدل که نسل تازه‌ای از سنسور‌های اتوفوکوس نیکون می‌باشد با نام Multi-CAM3500FX شناخته می‌شود. این سنسور دارای ۱۰۰۵ پیکسل می‌باشد که بنا بر اظهار نظر کارشناسان عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

Multi-CAM3500FX

این بدنه که امکان تشخیص و عملکرد در ۵۱ نقطه را دارد در بین هر دو بدنه جدید مشترک است. داشتن ۵۱ نقطه فوکوس برای عکاسان دارای اهمیت است و می‌تواند به بسیاری از نیازهای آنها پاسخ دهد.

تعداد نقاط فوکوس Nikon D3

نوآوری بعدی نیکون که همزمان با ارائه این دو بدنه صورت گرفت معرفی سیستم Live view در این دو مدل است. این مدل و درNikon D300 از سیستم Live view استفاده شده است به نظر این سیستم به یک اصل دائمی در بدنه‌های دوربین‌های دیجیتال تک عدسی انعکاسی تبدیل شده است و بعد از این باید دوربین‌های تک عدسی انعکاسی را همراه با این سیستم ببینیم. موضوعی که برای بسیاری از عکاسان جذاب خواهد بود. در مورد جزئیات این سیستم هنوز اخبار دقیق و معتبری منشتر نشده است ولی این این سیستم هم به احتمال زیاد همانند نمونه‌های دیگر عملکرد دقیق و خوبی خواهد داشت.

سیستم Live view نیکون

این سیستم در این دو بدنه با یک مونیتور ۳ اینچی با رزلوشن ۹۲۲ هزار پیکسل و دید ۱۷۰ درجه همراه است. در جایی که کانن متاسفانه با وجود افزایش ابعاد مونیتور رزلوشن را ثابت نگه داشته است. این مونیتور که از نسل مونیتور‌های HD می‌باشد دارای ساختار بسیار خاص و جدیدی می‌باشد.

مونیتور ۳ اینچی جدید نیکون

این رزلوشن به عکاس کمک میکند تا در نور مستقیم و همیچنین در هنگام استفاده از سیستم Live view عملکرد بهتری داشته باشد. بعد از معرفی دوربین جدید سونی که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت مشخص شد این مونیتور همان مونیتور مورد استفاده در Sony A700 می‌باشد و نیکون از این نسل از مونیتور‌های سونی که رزلوشن بسیاری بالایی دارند استفاده کرده است. نام سونی همیشه با کیفیت و شفافیت بسیار بالای مونیتور‌های آن همراه بوده است.

خروجی HDMI

همچنین این مدل دارای خروجی HDMI می‌باشد که به تازگی در دوربین‌های جدید معرفی شده است و امکان مروز تصاویر را در صفحه نمایش‌های HD فراهم می‌آورد. صفحه نمایش‌های خانگی ( تلویزیون) که این روزها به وفور توسط سونی و توشیبا و بسیاری از کمپانی‌های دیگر عرضه شده‌اند.

ویزور جدید Nikon D3

ویزور این مدل دارای کادری با درصد پوشش کامل و ۱۰۰% می‌باشد، همچنین طراحی این ویزور کاملا جدید بوده و یکی از شفاف ترین و برترین ویزور‌های موجود در بین رقبا می‌باشد.

امکان استفاده از دو کارت CF در این بدنه موجود است.

موضوع بعدی که برای عکاسان بسیار جذاب خواهد بود استفاده همزمان از دو مدیای ذخیره سازی است. این مدل قابلیت استفاده همزمان از دو کارت Compact Flash را دارد که علاوه بر داشتن فضای بیشتر و همچنین سرعت عکاسی بهتر و قادر است از یک کارت به عنوان بک آپ استفاده کند. همچنین امکان انتقال داده‌ها از یک کارت به کارت دیگر نیز وجود دارد. داشتن دو منبع ذخیره سازی برای عکاسان خبری و ورزشی یک حسن به حساب می‌آید.

این مدل همانند بسیاری از بدنه‌های دیگر در دو فضای رنگی محبوب Adobe RGB و sRGB فعالیت می‌کند. همچنین این بدنه قابلیت عکاسی با فرمت NEF و TIFF و JPEG را دارد که بنا به درخواست کاربر امکان فشرده سازی متفاوتی وجود دارد.

بدنه این مدل دارای بالاترین کیفیت ساخت و عایق بندی می‌باشد. بدنه این مدل از آلیاژهای بسیار سبک آلومینیوم و سیلد تشکیل یافته است و در برابر ضربه بسیار مقاوم می‌باشد همچنین دارای عایق بندی کامل در مقابل رطوبت و خاک می‌باشد.

بدنه آلیاژی Nikon D3

از قابلیت‌های جدید معرفی شده همراه با این دو بدنه امکان فعالیت به صورت شبکه بیسیم ( وایرلس ) می‌باشد. در این سیستم این امکان وجود دارد که حداکثر ۵ بدنه Nikon D3 در یک محیط ( مثل ورزشگاه‌ها ) با هم به صورت مشترک همکاری کنند و تصاویر را برای سرور مرکزی ارسال کنند و ادیتور تشخیص دهد که خروجی کدام یک از دوربین‌ها را بیشتر می‌پسندد و همان را مورد تایید قرار داده و از آن استفاده کند.

آداپتور اتصال به شبکه نیکون WT-4

در مورد رقبای این مدل هنوز هیچ کس بدرستی اظهار نظر کاملی را ارائه نکرده است. اما همگان در یک مورد اشتراک نظر دارند و آن اینکه این بدنه برای عکاسان خبری و ورزشی بدنه جذابی خواهد بود.

نیکون تاریخ عرضه این مدل را اواخر نوامبر ۲۰۰۷ اعلام کرده و قیمت تمام شده آن را در حدود ۵۰۰۰ هزار دلار آمریکا در نظر گرفته که به نظرقیمت معقولی است برای یک بدنه فوق حرفه‌ای با امکانات کامل و سنسور فول فریم.


Nikon D300

بسیاری تفاوت‌ها و موارد مشترک بین D3 و D300 را بسیار‌اندک می‌دانند و عنوان می‌کنند که D300 یک D3 کوچک شده و با سنسور APS-C می‌دانند. در صورتی که خواستگاه و جایگاه هر کدام از این بدنه‌ها متفاوت بوده و با تفاوت قیمتی در حدود ۲۸۰۰ دلار اینکه این دو را با هم مقایسه کنیم قدری ناعادلانه است.
و اما Nikon D300 که باید جانشین بدنه محبوبی چون Nikon D200 باشد. کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت.

سنسورCMOS جدید مشترک بین سونی و نیکون

اما نیکون تصمیم خود را گرفته است تا یک جانشین بسیار شایسه را به بازار معرفی کند. بدنه‌ای که به قول کاربران در هیچ موردی کم کاری نکرده است.
این بدنه برای اولین بار در این رده از سنسو رهای CMOS استفاده کرده است. سنسوری که به صورت مشترک بین Sony A700 و NikonD300 استفاده شده است. این سنسور از ساخته‌های جدید سونی می‌باشد که به نظر اولین خروجی سرمایه گذاری عظیم این کمپانی بر روی سنسور‌های CMOS می‌باشد.

این سنسور دارای۱۳.۲ مگاپیکسل است که از این تعداد ۱۲.۳ مگاپیکسل فعال می‌باشد. این سنسور یک سنسور ۱۴ بیتی و بسیار کم نویز است. حداکثر سایز خروجی تصویر این سنسور برابر با ۲۸۴۸*۴۲۸۸ پیکسل است. این سنسور دارای کراپ فاکتور ( برش )۱.۵ می‌باشد و یک سنسور استاندار APS می‌باشد. ابعاد این سنسور۲۳.۶*۱۵.۸ می‌باشد.
این بدنه بین ایزو ۲۰۰ تا ۳۲۰۰ قابلیت عملکرد دارد و با استفاده از بوستر امکان گسترش بین ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ را نیز دارد. که با توجه به داشتن ایزو ۶۴۰۰ باید انتظار یک بدنه نسبتا کم نویز را داشته باشیم.

شاتر این مدل دارای بالاترین سرعتی معادل ۸۰۰۰/۱ ثانیه و حداکثر ۳۰ ثانیه می‌باشد، همچنین امکان نوردهی نامحدود در حالت Bulb را دارد. نیکون عمر این شاتر را در حدود ۱۵۰۰۰۰ شات بر آورد کرده است.

مکانیزم شاتر Nikon D300

سرعت عکاسی پیاپی این مدل ۶ فریم در ثانیه است که با اضافه کردن گریپ ( منبع تغذیه جانبی باطری ) MB-D10 battery pack این امکان وجود دارد که به تعداد ۸ شات پیاپی نیز دست یابد که به نظر کاملا کفایت می‌کند. علاوه بر آن نیازی به خروج باطری اصلی از بدنه نیست و گریپ به وسلیه سوکت به بدنه متصل می‌شود. لازم به ذکر است که گریپ جدید نیکون دارای بدنه آلیاژی و بسیار محکم و سبک است. موردی که تا به حال دیده نشده است و این عامل با جنس آلیاژی این بدنه هماهنگی خوبی دارد. جنس بدنه در این مدل از آلیاژ‌های آلومینیوم و منیزیم ساخته شده است و دارای عایق بندی بسیار عالی در مقابل رطوبت و خاک می‌باشد.

گریپ MB-D10



بدنه و گریپ آلیاژی Nikon D300

این بدنه در بسیاری از موارد با بدنه فوق حرفه‌ای NikonD3 مشابه است. از جمله در سیستم و مکانیزم نورسنجی و اتوفوکوس که همانند مدل بالاتر دارای ۵۱ نقطه فوکوس می‌باشد. سیستم اتوفوکوس این بدنه هم از نسل تازه نورسنج‌های نیکون می‌باشد که با نام Multi-CAM3500DX شناخته می‌شود. تنها تفاوت فاحش این دو در نوع سنسور و کراپ فاکتور این دو بدنه و جنس بدنه است که یک اختلاف ۳۰۰۰دلاری را رقم زده است. هرچند این بدنه در رتبه پایین تری نسبت به NikonD3 قرار گرفته است. اما شما با داشتن NikonD300 بسیاری از امکانات و برتری‌های NikonD3 را خواهید داشت.

سیستم اتوفوکوس و نورسنج جدید نیکون Multi-CAM3500DX

پردازنده این مدل هم همچون NikonD3 از نوع Nikon EXPEED می‌باشد. پردازنده‌ای که همزمان با معرفی این دو بدنه توسط نیکون به بازار عرضه شد.

مکانیزم Self-cleaning sensor unit

یکی از تفاوت‌های این بدنه با بردار بزرگ تر استفاده از تکنولوژی جدیدی که به تازگی در بین اکثر برند‌ها رواج پیدا کرده است ولی بنا به دلایل نا معلوم در NikonD3 عرضه نشد. این تکنولوژی که به غبارگیر سنسور معروف است ابتدا توسط الیمپوس مورد استفاده قرار گرفت و بعد‌ها سونی و کانن و بسیاری از کمپانی‌های دیگر نیز نمون‌های مختلفی را به بازار عرضه کردند. نیکون هم بعد از کمی تاخیر بالاخره در این بدنه این سیستم را با نام Self-cleaning sensor unit عرضه کرد. در اینکه درضد تاثیر گذاری این سیستم چقدر است هنوز اختلاف نظر وجود دارد، اما کارشناسان تاثیر ۱۰ % تا ۱۵ % آن را مورد تایید قرار داده‌اند.

این مدل هم مثل بسیاری از بدنه‌های دیگر دارای سیستم Live View به همراه مونیتور ۳ اینچی با رزلوشن ۹۲۲ هزار پیکسل و از نوع HD با زاویه دیدی معادل ۱۷۰ درجه و ساخت سونی می‌باشد. همچنین ویزور این بدنه نیز توانایی پوشش ۱۰۰% کادر را دارد و این ویزور جدید بسیار شفاف و عالی طراحی شده است.


موضوع ارگونومی مثل همیشه بسیار مورد دقت قرار گرفته است و اگر بخواهیم بدون جانبداری قضاوت کنیم این بدنه بسیار عالی طراحی شده است، هرچند که این مورد یک عامل کاملا سلیقه‌ای است. در جایی که در بدنه جدید Canon 40D مونیتور به سمت چپ متمایل شده و کلید‌های عملکرد به زیر مونیتور منتقل شده است نیکون این بدنه را بخوبی و عالی طراحی کرده است. بدون اینکه نیازی به تغییر اساسی در ساختار کلی دوربین داشته باشد.
این مدل در دو فضای رنگی محبوب Adobe RGB و sRGB فعالیت می‌کند. همچنین این بدنه قابلیت عکاسی با فرمت NEF و TIFF و JPEG را دارد. این مدل همانند Nikon D3 دارای خروجی HDMI می‌باشد.

خروجی HDMI

طبق اعلام نیکون این مدل در اواخر نوامبر ۲۰۰۷ میلادی به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پیش بینی شده برای این مدل در حدود ۱۸۰۰ دلار آمریکا می‌باشد که به نظر قیمت مناسبی است. این بدنه به همراه گریپ ۲۰۰ دلاری خود به قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار می‌رسد.

با توجه به امکانات و جنس بدنه و نوآوری‌های عرضه شده به همراه این بدنه به نظر بازار بسیار خوبی در انتظار آن باشد و جانشین شایسته‌ای برای Nikon D200 باشد.