نیکون
نیکون پس از حدود ۵۰ سال حضور موثر در بازار دوربینهای حرفه‌ای عکاسی، با ورود به عرصه دوربینهای دیجیتال، بازار را به رقیب همیشگی خود Canon واگذار کرد که تقریبا در هر سطحی، یک دوربین عالی داشت. بخصوص اینکه در رده دوربینهای Full- frame ، نیکون هیچ مهره‌ای برای بازیگران جدی که تازه پا به وادی دیجیتال گذاشته بودند، مهیا نکرده بود.
به نظر میاید که در حدود سال ۲۰۰۵ هیئت مدیره نیکون دچار تغییرات اساسی شد و مدیران جدی جای مدیران محافظه کار قبلی را گرفتند. و نتیجه این تحولات در سال ۲۰۰۷ با معرفی دو دوربین D3 و D300 به خوبی مشخص شد. چرا که جایگاه و شهرت نیکون در دو رده مهم از دوربینهای عکاسی بازیابی شد. تقریبا شکی نیز وجود ندارد که نیکون دوربینی دیگر با سنسور فول فریم و دقت ۲۴ مگاپیکسل ( احتمالا) به بازار معرفی خواهد کرد تا در رده نهایی دوربینهای حرفه‌ای نیز، بازار تک قطبی فعلی، از بین برود.
با معرفی D700 در ۱۱ تیرماه ۸۷، مشخص شد که رده دیگری از دوربینهای عکاسی نیز از حالت تک قطبی خارج شده است: رده ای که تا پیش از این تنها یک بازیگر داشت که به حق، هنوز نیز پس از گذشت سه سال، یک دوربین عالی و انقلابی محسوب می‌گردد. دوربین ۵D دوربینی بود که باعث گذار بسیاری از عکاسان قدیمی به دنیای دیجیتال نیز شد.
نکته جالب در مورد D700‌این است که اغلب مشخصات مهم کیفی تصویر و امکانات را از برادر بزرگ خود، D3، به ارث برده است. و البته این در ادامه سیاست های گذشته نیکون است که در مدل‌های پایینتر، حداکثر امکانات مدلهای بالاتر را قرار می‌دهد و چه بسا با یک تغییر firmware آنها را محدود نمی کند. درست بر خلاف Canon که در مدل‌های پایینتر خود حداکثر کاهش در امکانات را، حتی با محدودیت firmware، اعمال می‌نماید.

D700 تا چه حد می‌تواند بر فروش D3 تاثیر بگذارد؟
D700 در مقایسه با رقیب خود، جانشین ۵D، چه جایگاهی پیدا خواهد کرد؟

d700_2.jpg

D700 در برابر D3
D700 همان سنسور فول‌فریم ۱۲ مگاپیکسلی D3 را داراست و از لحاظ ساخت نیز دارای درزگیری های کامل و بدنه مقاوم می‌باشد. قیمت D700 حدود ۲ میلیون تومان کمتر از D3 خواهد بود. حرفه ای ها بخاطر مشخصاتی نظیر جایگاه دوگانه کارت حافظه، سرعت عکاسی بیشتر، شاتر با عمر بیشتر و امکان ضبط و پخش یادداشت های صوتی، هنوز هم D3 را خواهند خرید اما می‌بینید که تفاوت‌ها اولا ناچیز است و ثانیا در مواردی است که برای بسیاری کم‌اهمیت خواهد بود. و این به معنای یک موقعیت عالی برای بسیاری از کاربرانی خواهد بود که چیزی بسیار شبیه D3 را با قیمت بسیار مناسب بدست بیاورند. از طرف دیگر D700 امکاناتی فراتر از D3‌هم دارد: سیستم تمیز کننده سنسور، فلاش سرخود (که برای استفاده از فلاشهای وایرلس نیکون بسیار کارآیی خواهد داشت) و اندازه کوچکتر.
عکاسی با نام Ben mark در سایت Online Photographer‌ کامنت جالبی گذاشته است. او می‌گوید " اگرD700‌همان کیفیت تصویر D3 را داشته باشد، بازی عوض خواهد شد. عکس‌هایی که من با D3 گرفتم، باعث شد که برای اولین بار از نابودی فیلم، پشیمان نشوم. من فریزری محتوی چندهزار فوت فیلم دارم اما سنسور این دوربین کاری عظیم انجام می دهد. بله گاهی دلتنگ فیلم ektar میشوم، اما در اغلب موارد سنسور عالی این دوربین است که مرا تحت تاثیر قرار می‌دهد"
اقدام نیکون در معرفی نسبتا سریع d700 پس از D3‌ نیز جای تامل دارد؛ فروش زیاد این دو دوربین می‌تواند هزینه‌های کلی تولید سنسور فول فریم را برای نیکون جبران کند و از طرفی بازار تک قطبی دوربینهای فول فریم کوچک را قبل از معرفی جانشین ۵D تحت تاثیر زیادی قرار دهد.

D700 در برابر جانشین ۵D :
جانشین ۵D احتمالا در فتوکینای امسال و یا زودتر معرفی خواهد شد. این دوربین احتمالا دارای Live view ، ال سی دی با اندازه ۳ اینچ، سیستم تمیز کننده سنسور و سایر مشخصاتی است که Canon در دوربینهای اخیر خود معرفی کرده است. سنسور احتمالا ۱۶ مگاپیکسل یا بیشتر خواهد بود اما نه آنقدر که ۱DsMKIII را تهدید کند. درست طبق سیاستی که تاکنون Canon داشته است.
اگر Canon جانشین ۵D را یک ارتقاء کامل ندهد و فقط به سنسور با مگاپیکسل بالا اکتفا کند، این بازار را به D700 واگذار می‌کند. بازاری که می‌تواند حتی باعث تغییر برند در خریداران شود. ولی اگر این ارتقاء کامل باشد، هنوز Canon بخاطر کاربران بیشتر، این بازار را در حد زیادی برای خود حفظ خواهد کرد.
مشخص است که این مساله معرفی سریع D700‌یک چالش خواهد بود؛ آیا Canon کمی از سیاستهای گذشته خود عدول خواهد کرد؟

و در نهایت:
به نظر می‌رسد که نیکون به بازی بازگشته است. در رده پایین، در رده متوسط ( D300) ، در رده ۵D، و در رده بالا. از سوی دیگر، نوع محصولات معرفی شده توسط نیکون، احتمالا بر استراتژی Canon نیز موثر خواهد بود و در آینده شاهد معرفی دوربینهایی از Canon‌خواهیم بود که حداکثر امکانات را از رده‌های فوقانی خود، دارا باشند. اما برنده نهایی، همانا عکاسان خواهند بود که خود تعیین کنندگان اصلی این بازار هستند.

نعما م. روشن
(این مطلب علاوه بر نظرات نگارنده، اقتباسی آزاد بود از مطلبی به قلم مایکل ریچمن و نیز سایت آنلاین فتوگرافر)