مساله جستجو و پیدا کردن تصویر مورد نظر، یکی از مشکلات بزرگ در دنیای عکاسی و بخصوص عکاسی دیجیتال است. روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از نرم افزارهای مختلف می توان با اضافه کردن یکی سری اطلاعات به تصاویر، مانند نام یا مکان و مانند آن، فرآیند جستجوی بعدی را راحت تر کرد. اما این کار اولا نیاز به صرف وقت زیادی دارد و ثانیا، به هر حال در دنیای اطلاعات، در بانک‌های اطلاعاتی بزرگی مانند دنیای اینترنت، ملیاردها عکس وجود دارد که اطلاعات آنها ثبت نشده است و امکان جستجوی موثر و دقیق آنها وجود ندارد.

تکنولوژی تشخیص و بازسازی سه بعدی تصویر به این موضوع می‌پردازد که توسط یک برنامه هوشمند، با استفاده از دادن اطلاعاتی در مورد عکس، برنامه به صورت خودکار به جستجوی محتوای عکس‌ها پرداخته  سعی می‌کند موضوع مورد نظر را پیدا کند. در واقع این تکنولوژی فرآیند جستجو را دقیق تر و گسترده می‌کند و با فرآیندی مستقل از زبان و ساختار اطلاعات, قادر به شناسایی و یافتن عکسهای مورد نظر است.

در این تکنولوژی پس از یافتن هر عکس با اضافه کردن اطلاعات متنی به عکس یا به بانک اطلاعاتی موجود، فرآیند بعدی جستجو را سریعتر و دقیقتر می‌سازد و به مرور زمان، کاملتر و دقیقتر می‌شود.

IMAGENOTION.JPG

به عنوان مثال در تصویر فوق، برنامه افراد و ترن را به عنوان اجزاء درون تصویر شناسایی کرده است و فقط کافی است اطلاعات مربوط به هر جزء بصورت دستی وارد شود. هر چه این اطلاعات بیشتر باشد، در دفعات، امکان انتخاب بیشتری در جستجوها ایجاد خواهد شد. بعدها می توان با دادن مثلا نام یک فرد، عکسهایی را که فرد مورد نظر در آن است با استفاده از محتوای تصاویر جستجو کرد و مثلا با دادن نام دو نفر، عکسهایی را که هر دو در آن هستند یافت.
این تکنولوژی می تواند آینده جستجو در بانک های اطلاعاتی تصویری را متحول کند.