introview_001_2.jpg

دوربین کانن EOS 500d که با نام Digital Rebel T1i نیز شناخته می‌شود، دوربین دیگری از سری سه رقمی‌DSLR  کانن است که قابلیت ضبط ویدیو HD را نیز دارد. دوربین ۵۰۰d توانایی ضبط ویدیویی Full HD 1080p  را دارد، به علاوه قادر است تا با کیفیت ۷۲۰p و VGA نیز به ضبط ویدیو بپردازد. این دوربین پس از مدل ۵D mark II دومین DSLR کانن، با چنین قابلیتی می‌باشد. با توجه به این که این مدل پس از مدل پیشین و موفق کانن یعنی ۴۵۰d/Rebel Xsi به بازار آمده است؛ بهبودها و پیشرفت‌های قابل توجهی در آن دیده می‌شود. این بهبودها شامل افزایش رزولوشن سنسور تصویر از ۱۲ به ۱۵ مگاپیکسل، فناور نمایش زنده دقیق‌تر و کارآمد‌تر، نمایشگر ۳ اینچی LCD  920,000 نقطه‌ای و قابلیت انتخاب از طیف گسترده‌ی ISO بین ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ می‌شود.

دوربین Canon EOS 500d از نظر ظاهری بسیار شبیه به خواهر بزرگتر خود ۴۵۰d است. تغییرات مختصری که دیده می‌شود افزاودن درگاه‌های HDMI و اسپیکر و میکروفون می‌باشد. همچنین پیچ تنظیم  روی این دوربین به رنگ نقره ای و براق است. وزن و ابعاد این دو دوربین دقیقا یکسان است، یعنی ۱۲۸٫۸ x 97.5 x 61.9 mm و ۴۸۰گرم. اگر آشنایی خیلی زیادی با آن‌ها نداشته باشید و نام آن‌ها را از روی بدنه بر داریم احتمالا تفاوت زیادی بین آن‌ها احساس نخواهید کرد. این دوربین به نسبت دارای جسته‌ی کوچکی است و بنابر این در دست گرفتن آن برای افرادی که کف دستان بزرگی دارند در گام نخست کمی‌مشکل خواهد بود و ممکن است احساس کنند که جایی برای انگشتان آن‌ها وجود ندارد. در کل وقتی که آن را در دست می‌گیرید و به آن نگاه می‌کنید احساس استحکام خوبی را به شما القاء می‌کند و ظاهر شیک و مدرنی دارد.

allroundview_001_2.jpg

 لنزی همراه این دوربین، لنز EFS 18-55mm f/3.5-5.6 IS است که نخستین بار با دوربین ۴۵۰d معرفی شد. همانطور که از نامش پیداست این لنز دارای لرزش گیر اپتیکال داخلی می‌باشد که نسبت به دیگر رقبا مانند Sony، Olympus ، Pentax  که همگی لرزش گیر تصویر را روی سنسور ارایه می‌کنند عاملی برای برتری به حساب نمی‌آید. تفاوت بین کانن و سه کمپانی که در بالا نام برده شد در این است که این سه، لرزش گیر اپتیکال تصویر را به جای لنز در بدنه‌ی دوربین جا سازی کرده‌اند و با همه‌ی لنزهای آنها سازگاری دارد. بنابراین عملکرد این دوربین‌ها بستگی بسیاری به لنز خواهد داشت. این عملکرد لزرش‌گیر تصویر وقتی که از درون چشمی‌نگاه می‌کنید به وضوح مشاهده می‌شود. کانن ادعا می‌کند که این سیستم لرزش‌گیر در لنز بسیار موثر‌تر عمل می‌کند.
همانند  بسیاری از دوربین‌های DSLR سطح مبتدی، دوربین ۵۰۰d نیز مودهای خودکار مختلفی را برای افرادی که آشنایی ابتدایی‌تری با عکاسی دارند ارایه می‌کند که شامل مودهای  portrait، landscape، close-up، sports ، night portrait , flash off می‌شود. البته مودهای دستی و نیمه خودکار نیز برای کنترل بیشتر بر عملکردهای دوربین نظیر نوردهی و حساسیت سنسور وجود دارند. کانن از این مودها به نام Creative Zone نام می‌برد که مودهای Program، Aperture و Shutter Priority ، full manual را شامل می‌شود. همچنین یک مود A-DEP نیز برای افزایش  عمق میدان بین سوژه و پس زمینه موجود است. یک مود CA یا Creative Auto نیز برای پر کردن فضای خالی بین حالت خودکار کامل و دستی وجود دارد. وقتی که دوربین در مودهای Creative Zone قرار دارد ISO آن را می‌توان تا سقف ۱۲۸۰۰ اقزایش داد. این دوربین سه مود فوکوس خودکار را ارایه می‌کند که شامل مودهای One Shot، AI Focus ،AI Servo  می‌شود و ۹ نقطه‌ی فوکوس خودکار یا AF نیز به صورت ضربدری وجود دارد.

inhandTd_2.jpg

به طور منطقی بیشتر دکمه‌های عملکردی دوربین EOS 500d در قسمت عقب آن قرار دارد. این درحالی است که در همین قسمت نمایشگر بزرگ و بسیار با کیفیت ۳ اینچی LCD نیز مشاهده می‌شود. به وسیله‌ی کنترل کننده چهار جهته در قسمت سمت راست نمایشگر می‌توانید به سرعت به تنظیم هایی چون Continuous modes، Auto Focus، Metering modes ،  Picture Styles دسترسی پیدا کنید. یک دکمه‌ی ISO نیز در کنار دکمه‌ی شاتر وجود دارد که برای تنظیم راحت تر ISO در هنگامی‌که از درون چشمی‌نگاه می‌کنید است. سرعت شاتر و نیز دیافراگم به همین راحتی و با چرخاندن دکمه‌ی dial قابل تنظیم هستند ولی متاسفانه برای تنظیم دیافراگم حتما باید با یک انگشت دکمه‌ی Exposure Compensation را نگه دارید.

همانطور که گفتیم مود  نمایش زنده (Live view) در این دوربین کمی‌ارتقاء یافته است. اگر که با این نام آشنایی ندارید باید گفت که این مود اجازه می‌دهد که بتوانید صحنه‌ای که قصد عکاسی از آن را دارید  علاوه بر چشمی‌از درون نمایشگر LCD نیز مشاهده کنید. شاید این به نظر شما چیزی بسیار معمول به نظر برسد و در دوربین‌های فیلم برداری خانگی و دیجیتال‌های کامپکت بسیار عادی باشد، ولی باید گفت که زمان خیلی زیادی نیست که این امکان بر روی بعضی دوربین‌های DSLR گذاشته شده است. این امکان برای کادربندی مناسب و راحت‌تر و نیز عکاسی(macro =فواصل بسیار نزدیک) راحت‌تر است. در حالت نمایش زنده سه نوع فوکوس خودکار داریم.  در حالت اولی که فوکوس سریع نام دارد، آینه‌ی دوربین به حالت نخستین باز می‌گردد تا نور به سنسور AF بتابد و پس از اینکه فوکوس به سرعت حاصل شد آینه به سرعت بسته می‌شود و دوباره پس از ۱ ثانیه که حالت نمایش زنده  غیر فعال شده بود، به کار می‌افتد. البته این نیز از مشکلات این نوع فوکوس می‌باشد و باید گفت که این کار سر و صدای زیادی نیز ایجاد می‌کند. روش دوم روشی کند است که با فشردن دکمه‌ی * در قسمت بالا و سمت راست حاصل می‌شود و برای فوکوس کامل دست کم ۳ ثانیه به طول می‌انجامد. روش سوم و جدیدتر روش تشخیص چهره‌ی خودکار است که دوربین به طور خودکار نزدیک‌ترین چهره‌ی انسان را در فوکوس قرار می‌دهد.
نمایشگر LCD جدید و بسیار با کیفیت ۹۲۰,۰۰۰ نقطه‌ای، حالت نمایش زنده بسیار با کیفیت‌تری را برای شما به همراه می‌آورد. وقتی که آن را با نمایشگر ۴۵۰d مقایسه می‌کنید متوجه می‌‌شوید که به خوبی می‌توان بدون اینکه کیفیت تصویر از میان برود از زاویه به آن نگاه کرد. شما می‌توانید به وسیله‌ی دکمه‌ی Display آن را خاموش کنید. همچنین سنسور هوشمندی در قسمت بالای آن نصب شده است و به محض اینکه شما صورت خود را برای نگاه کردن از درون چشمی‌به دوربین نزدیک می‌کنید نمایشگر را خاموش می‌کند. این امکان باعث می‌شود تا در هنگام عکاسی نور نمایشگر چشم شما را نزند.
بیشینه‌ی سایز فایل ویدیو با این دوربین در هر بار ضبط کردن و در حالت  Full HD،  4 گیگابایت یا ۳۰ ثانیه است. شما همچنین می‌توانید در هنگام ضبط ویدیو، عکس‌برداری نیز بکنید. صدا نیز با فرمت PCM و بدون هیچگونه فشرده سازی ضبط می‌شود. یک میکروفون داخلی نیز برای ضبط صدای mono در جلوی دوربین قرار دارد. ولی متاسفانه هیچ ورودی برای متصل کردن میکروفون استریو به آن وجود ندارد. همچنین این دوربین مجهز به‌یک پورت HDMI برای نمایش عکس‌هایی با کیفیت ۱۹۲۰X1080 پیکسل بر روی HDTV می‌باشد. این دستگاه از یک پورت miniHDMI بهره می‌برد ولی باید کابل آن را خود جداگانه خریداری کنید. همچنین می‌توانید آن را به طور مستقیم و با استفاده از کابلی که درون جعبه قرار دارد به از طریق NTSC/PAL به تلویزیون‌های معمولی نیز متصل کنید.
فناوری غبار-زدایی امکان این را فراهم می‌آورد تا سنسور تصویر با سرعتی بسیار بالا به لرزش در بیاید و این فرکانس بالا باعث از بین رفتن هرگونه گرد و غبار احتمالی موجود بر سطح آن می‌شود. همچنین سطح این سنسور برای مقاومت بیشتر در برابر ذرات غبار با لایه ای از فلور اندود شده است. عمل غبار روبی در هر بار روشن و خاموش کردن دوربین انجام می‌شود، ولی با این حال می‌توان با دسترسی به بخش مورد نظر در منوی دوربین این عمل را به صورت دستی نیز انجام داد.

sidebyside1.jpg

زمان روشن شدن دوربین تا آماده شدن برای گرفتن اولین عکس به طور شگفت انگیزی کوتاه می‌باشد و فقط ۲ ثانیه به طول می‌انجامد. عمل فوکوس خودکار در شرایط نوری خوب و لنز استاندارد ۱۸-۵۵mm نیز بسیار سریع انجام می‌گیرد و به دلیل بهره بردن از ۹ نقطه‌ی AF تمام تصویر پوشش داده می‌شود. کمتر از ۱ ثانیه به طول می‌انجامد تا بتواند یک عکس JPEG و کیفیت کامل را ذخیره سازی کند و هیچ مکثی نیز بین آن‌ها وجود ندارد و به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام ذخیره‌سازی عکس‌های قبلی بر روی کارت حافظه همچنان به عکاسی بپردازید. عکاسی پیاپی نیز در صورتی که انگشتتان را بر روی دکمه‌ی شاتر نگه دارید ۳٫۴ فریم بر ثانیه است و ۷۰ عکس JPEG و ۹ عکس RAW.
کانن ۵۰۰d از همان باتری LP-E5 با ظرفیت ۱۰۸۰mAh که بر روی ۴۵۰d نیز استفاده می‌شد استفاده می‌کند و در حالت شارژ کامل قادر به گرفتن ۴۰۰ عکس است. این در حالی است که در ۴۵۰d قادر به ثبت ۵۰۰ عکس بود. این دوربین از کارت حافظه‌ی SD/SDHC استفاده می‌کند.
 اصلی ترین رقبای این دوربین را به غیر از مدل قبلی خود آن یعنی ۴۵۰d می‌توان  Nikon D5000، Olympus E-620،  Olympus E-P1، Pentax K-7 و Sony A380 معرفی کرد. به طور خلاصه باید گفت که دوربین EOS 500d از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل قبلی یعنی ۴۵۰d می‌باشد. ولی پیشرفت‌هایی کلیدی نیز در آن دیده می‌شود که به طور قابل ملاحظه می‌توان از نمایشگر LCD با کیفیت بسیار بالاتر و طیف ISO گسترده‌تر نام برد. ضبط ویدیو نیز امکانی بسیار تاثیر گذار بوده است که این دوربین به داشتن آن مفتخر است.

table_1.jpg