koelnmesse_04_010.jpg


کلن، تا تاریخ ۱۹۱۹ به نام Cöln ، تحت حکومت رومی‌ها به نامoppidum ubiorum،  سپس به نام  
CCAA،Colonia Claudia Ara Agrippinensium،  درقرون وسطی به لاتین بیشتر بانام Colonia Agrippin  و به  آلمانی Coellen خوانده شده و به لهجه کلنی Kölle  اتلاق می‌شد.
این شهر به لحاظ جمعیت و مساحت، یکی از بزرگترین شهرهای آلمان و نیز بزرگ ترین شهر ایالت نوردراین-وستفالن به شمار می رود. شهر کلن با قدمت ۲۰۰۰ ساله، به لحاظ داشتن میراث فرهنگی و معماری، مراسم و همایش‌های مطرح در سطح بین‌المللی معروف است. علاوه بر ویژگی این شهر به عنوان مقر قدرت‌های دنیوی و کلیسایی، استقرار آن در کنار رود راین و نیز قرارداشتن در محل تقاطع جاده‌های مهم بازرگانی شرقی- غربی بر اهمیت آن می‌افزاید. بدین ترتیب کلن به یک محل تجاری مهم تبدیل شد و امروزه پایگاه حمل و نقلی با بیشترین میزان حمل و نقل ریلی بوده که با داشتن Eifeltor بزرگ‌ترین کانتینر و ایستگاه جابجایی ریلی آلمان را در اختیار دارد. گفتنی است بنادر راین از مهم‌ترین بنادر داخلی اروپا محسوب می‌شوند.کلن به عنوان کلان شهر اقتصادی- فرهنگی دارای اهمیت بین‌المللی بوده و یکی از مراکز مهم تجارت هنری در دنیا به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا
ناحیه شهری در مساحت ۱۵/۴۰۵ کیلومتر مربع گسترده شده است(در سمت چپ راین ۲۵/۲۳۰ کیلومتر مربع، در سمت راست راین۸۷/۱۷۴ کیلومترمربع). بدین ترتیب کلن از نظر مساحت، سومین شهر بزرگ آلمان است.

تاریخ
گمان می‌رود که منطقه کنونی کلن از ۴ هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد دارای سکنه بوده است.

جمعیت
شهر کلن با یک میلیون و ۲۴ هزار نفر سکنه چهارمین شهر بزرگ آلمان است. آمار شمار سکنه که از سوی NRW کشور اعلام شده روی مرز یک میلیون نفر است. انتظار می رود تا سال ۲۰۳۵ جمعیت شهر با افزایشی اندک به یک میلیون و ۳۰ هزار نفر برسد.

ادیان
کلن به لحاظ تاریخی همچون کلیه سرزمین‌های ساحل راین، به استثنای منطقه کوهستانی دارای مذهب کاتولیک است. بدین ترتیب حدود ۶/۴۱ درصد سکنه کاتولیک، ۵/۱۷ درصد پروتستان، ۱۰ درصد (اکثراً مهاجرین) مسلمان و مابقی که حدود ۳۰ درصد را شامل می شوند پیرو ادیان دیگر بوده و یا پیرو مذهب خاصی نیستند.

توسعه و تغییرات جمعیت ساکن
کلن در سال ۱۹۷۰ بنا به قانون آن شهر و در پی بخش‌شدن برای مدت کوتاهی به شهری با جمعیت میلیونی تبدیل‌شد. در راستای بخشی‌شدن اول ژانویه ۱۹۷۵ شمار ساکنین به یک میلیون نفر رسید. پس از آن که شهر esselingW در اول ژوئیه ۱۹۷۶ به دلیل تصمیم دادگاه قانون اساسی استان باید جدا می‌شد، شمار جمعیت شهر دوباره به کمتر از مرز یک میلیون نفر رسید. در ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۶ جمعیت شهرکلن بنا به ارقام ارائه ‌شده از سوی اداره داده‌پردازی و آمار استان، ۹۸۶ هزار و ۱۶۸ نفر اعلام شد.


تئاتر
درکلن تئاترهای متعددی وجود دارند. این شهر صاحب Bühnen der Stadt Köln (صحنه‌های نمایش شهر کلن) با تماشاخانه و اپرای کلن است.
سایر صحنه‌های نمایش عبارتند از:
Arkadas Theater،Artheater،Atelier-Theater،Café Duddel
به ویژه Solana Theater
 ،Casamax-Theater ،Cassiopeia Theater، Comedia Drama Köln، Freies Werkstatt-Theater ،Gloria-Theater ، Hänneschen-Theater (عروسک گردانی‌های شهر کلن)
Horizont-Theater، Kölner Künstler-Theater و تعدادی دیگر

موسیقی
سمفونی و ارکسترهای مجلسی
کلن خانه بسیاری از ارکستر سمفونی‌های معروف است. ارکستر Gürzenich در سال۱۸۵۷ در پی افتتاح سالن کنسرتی با همین نام به عنوان سازمان جانشین Musikalischen Gesellschaft (انجمن موسیقی) تأسیس شد. از سال ۱۸۸۸ این شهر صاحب ارکستر مذکور‌است. ارکستر یادشده در اپرای کلن می‌نوازد و کنسرت‌های متعددی را در فیلارمونی کلن برگزار می‌کند. رهبران معروف ارکستر عبارت‌بودند از: کُنرادین کرویتسمان، هِرمان اَبِندروت و گونتِر واند. ارکستر Gürzenich از سال ۲۰۰۳ تحت رهبری مارکوز اِشتِنس قرار دارد.


 البته پاداش این تلاش، مشاهده منظره‌ای رؤیایی از منطقه شهری و حومه کلن است که تا بن گسترده شده است. از آن جا که آسیب‌های ناشی از آلودگی‌های گازی شهر نوینی همچون کلن، بی وقفه به سنگ حساس کلیسای جامع به ویژه نمای آن با تزئینات متعددش زیان وارد می سازد، برای حفظ آن باید سالانه حدود ۱۰ میلیون یورو هزینه شود. بخش بزرگی از این مبلغ توسط اتحادیه مرکزی ساخت کلیسا در شهر کلن تقبل می‌شود و با کمک اعانه ها بر مبلغ آن افزوده می‌شود.