گسترش دامنه خلاقیت
تعداد فراوان مشخصات خودکار هوشمند دوربین ها، عکاسان و علاقمندان و ویدیو را قادر می‌سازد که به ننایج فوق العاده‌ای دست یابند. دیگر نیاز نیست که کاربران مهارت خاصی در عکاسی داشته باشند تا عکس‌ها و ویدیوهای حرفه‌ای تولید کنند. در بیشتر حالات کاربر تنها باید دکمه شاتر را فشار دهد تا یک عکس تکنیکی از یک منظره بگیرد. در عین حال، تعداد پارامترهای خاص قابل تنظیم حد و مرزی ندارد. تجهیزات عکاسی اکنون قادر به تولید تصاویری است که قبلا تنها در خیال عکاسان می‌گنجید. در نتیجه، عملا محدودیتی برای خلاقیت کاربران وجود ندارد. قبلا تنظیم و ویرایش عکس‌ها می‌بایست در کامپیوتر و با نرم‌افزارهای پیشرفته پردازش تصویر انجام می‌شد، اما اکنون بسیاری از کارها را می‌توان هنگام گرفتن عکس یا نشان دادن آن در خود دوربین انجام داد. الیمپوس با فیلتر موسوم به ART  و MAGIC ART در این زمینه پیشتاز است. تقریبا تمام سازندگان دوربین اکنون مدهای عکاسی مختلف و جلوه‌های انتزاعی مانند پردازش ضربدری، جلوه فیش‌آی (چشم ماهی)، دوربین روزنه‌ای، پاپ آرت و تک رنگ را در آخرین نسل دوربین‌های خود طراحی کرده‌اند. به علاوه بعضی مدل‌ها جلوه‌هایی دارند که می‌توانند عکس‌هایی شبیه فیلم‌های نگاتیوی مرسوم ایجاد کنند. (مانند Fujifilm Finepix F300EXR)

 

 

03.jpg
 

جلوه‌های انتزاعی با امکانات بهینه‌سازی تصویر که امکان درست کردن عکس‌های کج را می‌دهد تکمیل شده است. مثلا سامسونگ در آخرین نسل محصولات خود، امکانی به نام برش هوشمند (Smart Crop) ارایه کرده‌ که می‌توان عکسهایی را که از تابلوی نقاشی یا مثلا تخته سیاه گرفته شده صاف کرد یا مثلا خطوط عمودی همگرا را که به خاطر پرسپکتیو هنگام عکاسی رو به بالا از ساختمان‌های بلند ایجاد شده اصلاح کرد.

معرفی رده جدیدی از دوربین‌ها
دو رده جدید از دوربین‌ها اکنون در بازار دوربین‌های دیجیتال معرفی شده‌اند که اکنون می‌روند که سهم مهمی از بازار را به دست بگیرند: دوربین‌های جمع و جور با قابلیت تعویض لنز و دوربین‌های کوچک (مینی کم) جیبی ترکیبی. این دو وسیله را می‌توان برای گرفتن عکس‌ و نیز فیلم به کار برد. یکی از خواص برجسته مینی‌کم‌ها این است که می‌توان آنها را به سادگی به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، و فلیکر وصل کرد و تمرکز آنها بر به اشتراک‌گذاری و رد و بدل کردن تصویر است. عکس‌ها و فیلم‌ها وسایل مهمی برای جلب توجه و شناخته شدن هستند و امکان به اشتراک گذاری تجربیات و مشاهدات با اعضای خانواده و دوستان را برای کاربران فراهم می‌کنند.
کداک، پاناسونیک، سامسونگ و دیگران وسایل جدیدی را در این رده به نمایش گذارده‌اند که کاربران را قادر می‌سازد که با فشردن یک دکمه، تصاویر را روی اینترنت بارگذاری کنند. روند شخصی سازی دوربین‌ها نیز تا آنجا پیش رفته  که می‌توان جلد یا پوسته روی دوربین‌های فیلمبرداری را مطابق سلیقه‌های مختلف عوض کرد. دوربین جدید سری TA1 پاناسونیک با مکان اتصال به فیس بوک و یوتیوب نه تنها در چهار رنگ ارایه شده است، بلکه کاربران می‌توانند برای پوشش روی دوربین از میان تعداد زیادی از جلدهای طراحی شده انتخاب کنند یا حتی بر اساس خلاقیت خود آن را چاپ کنند.
 

01.jpg
 

پاناسونیک تشخیص داده است که روند بازار و خواست مشتریان که خصوصا در میان مشتریان جوان معمول است، به سمت شخصی سازی این گونه وسایل پیش می‌رود. بنابر این، این شرکت این امکان را برای خریداران فراهم کرده که از پوسته‌هایی که برای دوربین TA1 HD Mobile مطابق سلیقه و تمایل خود استفاده کنند.

رشد سیستم جدیدی از دوربین‌ها
هر چند که دوربین‌های بدون آینه با لنزهای قابل تعویض دو سال پیش به بازار معرفی شدند، اما توانایی‌هایی از خود نشان داده‌اند که با وجو اندازه کوچک خود، کاربران مبتدی تا حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار داده‌اند. محدوده این دوربین‌های سبک وزن اکنون بسیار وسیع‌تر شده و اکنون هم دوربین‌های دارای سیستم چهار سوم میکرو از پاناسونیک و الیمپوس و هم دوربین‌های دارای اندازه سنسور APS-C از سامسونگ و سونی را شامل می‌شود. فتوکینای ۲۰۱۰ کمک می‌کند که برانداز کنید که کدام دوربین از این رده که چیزی بین دوربین‌های زوم کوچک و سیستم‌های SLR هستند، بر دیگری پیشی می‌گیرد. انتظار می‌رود که این دسته جدید از دوربین‌ها در آینده بیشترین نوآوری‌های تکنولوژیکی و عملکردی را داشته باشند.
امکان جدا کردن منظره یاب و لنز از یکدگیر اساس این کلاس از دوربین‌ها است. این اصل در محصولات جدیدی که در فتوکینای ۲۰۱۰ رونمایی شده‌اند بیشتر دیده می‌شود. سیستم‌های ماژولار به این صورت هستند که نمایشگر منظره‌یاب، واحد حافظه و واحد تصویر‌سازی به عنوان اجزای جدا از هم عمل می‌کنند و  به صورت بی‌سیم با هم در ارتباط هستند.
 

02.jpg

پیروی سخت‌افزار از نرم‌افزار

سیستم‌های پردازش تصویر با کارایی بالا هم برای حرفه‌ای‌ها و هم کاربران خانگی فرآیند بهینه‌سازی، نگهداری، و استفاده از تصاویر دیجیتال را راحت‌تر کرده و در عین حال، تطبیق‌پذیری آنها را بالا می‌برند. به علاوه، آنها به دنبال راهی برای رسیدن به دسته جدیدی از تجهیزات هستند. سری‌های سه‌پایه با قابلیت کنترل الکترونیکی برای عکاسی دقیق از اجزاء یک تصویر به منظور ایجاد یک عکس پانوراما، و ریل‌های فوکوس دقیق برای تنظیم دقیق صفحه فوکوس و همینطور پایه‌هایی برای استفاده راحت از دوربین‌های SLR در حین فیلمبرداری (Gitzo, Novoflex)  به عکاسان کمک می‌کند که تصاویر HDR را راحت ادیت کنند یا در گرفتن عکس‌هایی که عمق میدان وسیعی دارند و نیز تصاویر خاصی که به صورت یک عکس پانوراما در هم ادغام شده‌اند به آنان یاری می‌رساند.

04.jpg

 

05.jpg


ارتباط تصویری لازمه قابلیت تحرک
مهارت‌های حرفه‌ای کم و بیش در عکاسی منسوخ شده است. در عوض، عکاسی بخاطر امکانات خلاقانه و ارتباطات سریع تصویری از طریق اینترنت و تلفن‌های همراه، علاقمندانی جدیدی یافته است. تصاویر (چه عکس و چه فیلم) مهمترین و مرسوم‌ترین راه ارتباطی شده است که از طریق آن وقتی در خانه یا در راه هستیم، ارتباط ما با دنیا حفظ می‌شود. این یکی از دلایلی است که تولیدکنندگان بسیاری ، لوازم به اشتراک‌گذاری تصویر مختلفی را در فتوکینا ۲۰۱۰ به نمایش گذارده‌اند. صنعت تصویر‌سازی به دنبال راه‌حل‌هایی برای ساده سازی و سرعت بخشیدن به ارتباط تصویری است و این شامل درگاه‌های ارتباطی WLan داخلی یا USB داخلی  و نرم‌افزارهای انتقال تصویر برای بارگذاری سریع و مستقیم تصاویر از دوربین روی اینترنت است. مردم دوست دارند بدانند که عکسی را که در حال  حرکت گرفته‌اند دقیقا در چه مکانی گرفته‌شده است. با استفاده از تکنولوژی‌های تعیین موقعیت نظیر GPS، تعداد فزاینده‌ای از دوربین‌ها می‌توانند این کار را یا به صورت داخلی و یا از طریق تجهیزات جانبی انجام دهند. بعضی از دوربین‌ها می‌توانند حتی اطلاعاتی از قبیل این که عکاس کجا ایستاده و از چه عکس می‌گیرد را ارایه کنند (Nikon, Panasonic, Samsung, Eye-Fi).

بازار پر رونق وسایل جانبی
باتری‌های عادی و قابل شارژ، فیلترهای الحاقی، سه پایه‌ها، و کیف‌های تجهیزات عکاسی تنها مثال‌هایی از وسایلی هستند که قابلیت‌ها، وسعت، انعطاف‌پذیری و شکل و شمایل آنها عوض شده است. سه‌پایه‌ها باید نیازهای زیادی را پاسخ گویند. در حالی که بعضی از آنها باید هممه جا قابل استفاده باشند، بعضی دیگر بایدسبک وزن بوده و از موادی با استحکام بالا ساخته شده باشند یا کیفیت ساخت بسیار بالایی داشته باشند. برای نیازها محدودیتی وجود ندارد. کیف‌های دوربین اکنون بیشترنیازهای خاص کاربران را در نظر دارند وسعی می‌کنند در طراحی آنقدر قابل انعطاف باشند که بتوانند به غیر از عکاسی برای سایر مصارف نیز استفاده شوند. کیف‌های بزرگ‌تر به صورت استاندارد، دارای جایی مخصوص لپ‌تاپ هستند و رنگ و شکل آنها به سمت مد مورد پسند مشتریان جوان سوق پیدا کرده است. هر چند، کیف‌هایی نیز برای کسانی که یک شکل کلاسیک زیبا را می‌پسندند و نیز عکاسان طبیعت که باید کیف هایی با کیفیت ساخت بالا و مواد مقاوم داشته باشند وجود دارد.
 

06.jpg

فتوکینا ۲۰۱۰ نشان خواهد داد که تصاویر به عنوان مهمترین وسیله ارتباطی در دنیای امروز باید چه وظیفه‌ای را بر عهده گیرند. دیگر تمرکز از نقش هنری تصویر در تمام جنبه‌های مختلف برداشته شده است. تصاویر و فیلم‌ها به یادآورنده خاطرات و مجسم کننده تجربیات و احساساتی هستند که می‌توانند با دیگرات به اشتراک گذارده شوند. در عصر جهانی‌سازی و جابجایی سریع، مردم اغلب از یکدیگر دورند یا مدتی از هم دور می‌شوند و به این وسیله می‌توانند آرامش و دوستی را بدست آورند. تصاویر کمک می‌کنند که مردم از یکدیگر با خبر باشند، مطمئن باشند که کسی به آنها توجه دارد و آنها را می‌شناسد، و ارتباط قوی‌تری با هم داشته باشند. در نتیجه، بسیار مهم است که مردم بتوانند نه تنها از موضوعات در هر زمانی و در هر شرایط قابل تصوری عکاسی کنند، بلکه بتوانند این تصاویر را به راحتی از طریق اینترنت در اختیار دیگران قرار دهند. فتوکینا فرهنگ کنونی تصویر سازی را مستند کرده و نشان می‌دهد که مسیر توسعه آینده چگونه است.
دنیای تصویر سازی به طور روزافزونی روش زندگی ما را شکل می‌دهد. در فتوکینا تمام تولیدکنندگان طراز اول دنیا، بار دیگر محصولات، سیستم‌ها و راه حل‌های  پیش‌تازی را  به نمایش خواهند گذارد که روش برخورد ما با تصویر را به طرز غیر قابل باوری تغییر می‌دهد و ضمنا ارتباطات را با تصویر گسترش داده و دنیای تصویر سازی را بیش از پیش چند وجهی می کند.