برای مدتی طولانی، تنها لنز پرایم واید سریع نیکون، لنز نسبتاً قدیمی Nikkor ۲۸ f1.4D بود که تولیدش متوقف شده بود و به همین علت نیز به صورت دست دوم و با قیمتهای نجومی خرید و فروش می‌شد.

بالاخره در ابتدای سال ۲۰۱۰ نیکون لنز جدید Nikkor ۲۴mm f1.4G ED خود را معرفی کرد.

 

24.jpg

این لنز مشخصاً برای عکاسان حرفه‌ای ساخته شده است: کیفیت ساخت بالا، استفاده از فلز در اکثر قسمتهای لنز، و درزگیری در برابر غبار و رطوبت.

المانهای جلویی لنز هنگام فوکوس حرکت ندارند و بنابراین امکان استفاده از فیلتر بر روی آن ممکن خواهد بود.

ساختمان لنز متشکل از المانهای ED ، Aspherical و Nano Crystal Coat است که باعث کاهش Flare و Ghosting می گردد.

سیستم فوکوس آن مجهز به موتور Silent Wave است که امکان فوکوس سریع و بدون صدا را فراهم می‌نماید.

این لنز جزو لنزهای G نیکون و فاقد حلقه دیافراگم است.

مشخصات لنز:

diagram.jpg

ساختار اپتیک:  ۱۲المان در ۱۰ گروه. شامل دو ED ، دو Aspherical و Nano Crystal Coat

تعداد تیغه‌های روزنه: ۹ تیغه ( گرد)

حداقل فاصله فوکوس: ۲۵ سانتی‌متر: حداکثر نسبت بزرگنمایی ۰.۱۸x = 1:5.5

دیافراگم حداقل: ۱۶

زاویه دید: ۸۴ درجه بر روی فول فریم و ۶۱ درجه بر روی غیر فول فریم

ابعاد: ۸۸ در ۸۳ میلیمتر

وزن: ۶۲۰ گرم

اندازه فیلتر: ۷۷ میلیمتر

نوع هود همراه لنز: HB-51


وضعیت اپتیک لنز:

نمودارهای MTF لنز، چه آن‌ها که توسط نیکون منتشر شده‌اند و چه آنها که توسط منابع مستقل، نشاندهنده رزولوشن و کنتراست خوب این لنز هستند. چنین لنزهایی وقتی ارزش‌مند هستند که بتوانند در بازترین دیافراگم خود، نتایج خوبی داشته باشند و این لنز نیز خوشبختانه چنین خروجی خوبی را نشان داده است. چنین لنزهای واید و سریعی، معمولاً در بازترین دیافراگم خود در کناره‌های تصویر، کاهش شارپنس دارند و این لنز نیز از این قائده مستثنی نیست. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید وضعیت رزولوشن در مرکز لنز در بازترین دیافراگم بسیار عالی است و با بسته شدن تدریجی دیافراگم، بهبود اپتیکی در کناره های تصویر نیز مشاهده می شود.

mtf.jpg

 

اعوجاج رنگی CA

مقدار CA لنز زیاد نیست (حدود یک وهفت‌دهم پیکسل به طور متوسط) و بخوبی کنترل شده است. البته اصلاح CA با نرم‌افزارهای امروزین بسیار ساده است.

Bokeh

Miami_10_01239_2_copy1.jpg

کیفیت رندرینگ مناطق خارج از فوکوس لنز بسیار نرم و خوشایند است. این ویژگی اساساً برای چنین لنزهایی بسیار مهم است چرا که یکی از کاربردهای آن، تهیه عکس‌ از سوژه‌هایی در کناره فریم با دیافراگم کاملاً باز برای جداسازی وسیع آن از پس زمینه است.

bokeh.jpg

دیافراگم ۹ تیغه‌ای لنز باعث می‌شود که در تمام دیافراگم‌ها، نقاط نورانی پس زمینه، شکل دایره‌ای خود را حفظ کنند و به صورت یکنواخت روشن باشند. همچنین کناره‌های این نقاط نورانی بدون لبه است و مقدار LoCA نیز خیلی کم است. برای یک لنز واید، چنین رفتاری در تولید Bokeh بسیار جذاب است.

LoCA چیست؟

این اصطلاح از کلمه Longitudinal Chromatic Aberration گرفته شده است که به مفهوم اعوجاج رنگی در نقاط روشن Bokeh است. در لنزهای خیلی سریع (دیافراگم باز)، نقاط روشن Bokeh ممکن است در برخی شرایط دارای یک هاله رنگی شوند. معمولاً این هاله رنگی در جلوی نقطه فوکوس به رنگ مژنتا و در پشت نقطه فوکوس به رنگ سبز است. این مشکل بر خلاف CA معمولی براحتی قابل اصلاح نیز نیست.

این لنز نیز تا حدی این رفتار را نشان می‌دهد اما مقدارش زیاد نیست. در دیافراگمهای بسته‌تر، این مشکل وجود نخواهد داشت.


دیستورشن:

 دیستورشن این لنز کم و از نوع Barrel است. مقدار دیستورشن این لنز نسبت به لنزهای زوم کمتر است و این دیستورشن به کمک نرم‌افزارهای مبدل RAW مدرن براحتی قابل اصلاح است.

.24mm_distortion.jpg


Flare :

هر چند مشکل Flare در لنزهایی که ساختمان پیچیده دارند، رایج است اما به لطف Nano Crystal Coating این لنز، مقدار Flare کم است و در شرایط Back-light می‌توان عکس هایی با کنتراست خوب گرفت.

فوکوس لنز:

فوکوس لنز بی‌صدا و سریع است. هر چند سرعت فوکوس آن به لنزهایی مانند Nikkor ۲۴-۷۰ f2.8 نمی‌رسد اما حتی برای کارهای خبری هم کفایت می‌کند.

دقت فوکوس لنز نیز در منابع مختلف خوب گزارش شده است. گزارشهایی وجود دارد که برخی نسخه‌های این لنز مشکل دقت فوکوس داشته‌اند که به نظر می‌رسد بعلت مشکل در برخی نسخه های تولید شده اولیه لنز بوده است. اگر تصمیم به خرید لنز گرفتید، حتماً وضعیت فوکوس لنز را قبل از خرید بررسی کنید.

کاربرد لنزهای واید سریع:

لنزهای واید بسیار سریع کاربردهای خاصی دارند:

RoseG_ParryMansion1421_610x405.jpg

sample2_l.jpg

تهیه پرتره‌های خاص : با فاصله کانونی واید و دیافراگم کاملاً باز. جایگزینی سوژه در قسمتی از کادر و ایجاد منطقه وسیعی از پس زمینه محو

عکاسی واید در شرایط نور کم

عکاسی منظره: خیلی کاربردی نیست. چرا که به چنین دیافراگمی معمولاً نیاز نیست.

عکاسی خبری: فقط در شرایط خاص. چرا که لنز زوم ۲۴-۷۰ و یا لنز پرایم ۳۵ با دیافراگم ۱.۴ انتخاب‌های بهتری هستند.

عکاسی نجومی: دیافراگم باز همراه با زاویه دید وسیع این لنز، می‌تواند انتخاب خوبی برای چنین کاربردی باشد.

عکاسی Wedding : تهیه عکس‌های خاص با مناطق خارج از فوکوس دلپذیر که در این نوع عکاسی رایج است، می‌تواند به کمک این لنز انجام گردد.


نتیجه:

در عمل،  24mm f1.4  لنز فوق‌العاده ای است. چرا که حتی در دیافراگم‌های باز می‌تواند عکس‌های فوق‌العاده شارپ تولید کند. در واقع با چنین خروجی شگفت‌انگیزی می‌توان گفت که این لنز بهترین لنز واید نیکون در حال حاضر است. تولید Bokeh عالی در ۲۴ میلیمتر با دیافراگم ۱.۴ یکی از ویژگی‌های مهم این لنز است. البته چنین زاویه دید وسیعی مشخصاً در دوربینهای فول‌فریم وجود خواهد داشت و خرید این لنز برای دارندگان دوربینهای غیر فول‌فریم شاید خیلی کاربردی نباشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این لنز امکان فوکوس در فاصله نزدیک است. این ویژگی به همراه فاصله کانونی واید باعث تولید عکس‌هایی با پرسپکتیو جالب و نتایج منحصر بفرد خواهد شد.

کیفیت ساخت لنز بالا است و در برابر گرد و غبار و رطوبت نیز درزگیری شده است.

D3S_0847-box_1.jpg

با توجه به قیمت بالای این لنز ( حدود۲۲۰۰ دلار) و کاربردهای خاص، باید قبل از خرید نیازسنجی دقیقی داشت.

لنزهای واید سریع دیگر:

همانطور که ذکر شد، برای کاربران نیکون  یک لنز قدیمی ۲۸f1.4 هم وجود دارد که تولیدش متوقف شده و به صورت دست دوم با قیمتهای زیاد خرید و فروش می‌شود. آن لنز هم کیفیت اپتیک خوبی دارد (البته پایین‌تر از این لنز) و اینکه فاصله کانونی‌اش هم ۲۸ میلیمتر است.

nikon_28mm.jpg

یک انتخاب دیگر LEICA Summilux 24 f1.4 است که در کیفیت اپتیک و کنترل دیستورشن به لنز نیکون نمی‌رسد. والبته بسیار هم گران است ( ۳ برابر لنز نیکون)

l.jpg

در سیستم Canon نیز لنز مشابه و بسیار عالی Canon EF 24mm f1.4 L II وجود دارد. شارپنس خوب، بوکه عالی و فوکوس سریع، جزو مشخصات آن است. برای مقایسه کیفیت اپتیک این دو لنز به این آدرس (+) مراجعه کنید.

canon24mm_1.jpg


منابع: Photozone.de / Kenrockwell.com / Digital-picture.com / Bobkrist.com  / diglloyd.com / imaging.nikon.com