هرچند محصولات ارائه شده در نمایشگاه CES برای حوزه‌ی عکاسی هیچگاه چشم‌گیر نبوده است، اما امسال، نیکون با ارائه‌ی چند محصول جدید، از جمله معرفی جایگزین D300 این مسئله را حل کرد. اما این همه‌ی ماجرا نبود، چند ساعت قبل از کنفرانس نیکون، اُلیمپوس از لنز حرفه‌ای ۳۰۰mm F4 خود رونماییکرد، پاناسونیک دوربین کامپکت جدید با سنسور ۱ اینچی عرضه نمود و کداکِ افسانه‌ای دوربین‌های فیلمبرداری ۸ میلیمتری جدید معرفی کرد. در ادامه به معرفی اجمالی این محصولات خواهیم پرداخت.


Nikon D5/D500


 تقریباً همه‌ی علاقمندان منتظر معرفی پرچم‌دار جدید نیکون در CES2016 بودند، لذا معرفی D5 کسی را شگفت‌زده نکرد؛ در واقع محصولی که همه را غافلگیر کرد D500 بود که بعد از ۶ سال  انتظار جایگزین D300s شد. D500 همانند D5 از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی در قطع DX استفاده میکند. سیستم فوکوس،نورسنجی و پردازنده مشابه دارد و هر دو دوربین کاملاً پیشرفته و راضی‌کننده هستند. در مقاله‌ای جداگانه به معرفی محصولات جدید نیکون پرداخته ایم.

 

Nikon KeyMission 360


این هفته نیکون آغازهایی داشت، از جمله با معرفی KeyMission 360  به عنوان اولین دوربین ورزشی خود با قابلیت ضبط تصاوید ۳۶۰ درجه‌ای با کیفیت ۴K، به عرصه‌ی تولید این محصولات وارد شد. KeyMission 360 برای تولید تصاویر از دو دوربین که در موقعیت مخالف هم قرار گرفته‌اند بهره‌ می‌برد اما جزئیات فنی هنوز کاملاً روشن نشده است و نیکون طراحی دوربین را ناتمام اعلام کرده و لذا ماهیت دقیق این محصول محرمانه باقی مانده است.
 

Panasonic Lumix DMC-ZS100/TZ100


پاناسونیک از CES2016 برای معرفی جدیدترین محصول خود در رده‌ی دوربین‌های کامپکت با زوم بالا بهره برد (سری TZ که در امریکای شمالی به نام سری ZS شناخته شده‌اند). دوربین جدید جایگزین دوربین موجود مدل ZS100/TZ100 شده و بزرگترین تغییر آن نسبت به مدل قبلی بهره بردن از یک سنسور یک اینچی است که پاناسونیک را به عرصه دوربین‌های زوم بالای با کیفیت وارد می‌کند. لنز مورد استفاده در Lumix DMC-ZS100/TZ100 معادل ۲۵-۲۵۰mm است که یک بازه‌ی عالی و پرکاربرد در این رده دوربین‌هاست. همچنین مجهز شدن دوربین به یک منظره‌یاب الکترونیکی به جذابیت و کاراییِ آن افزوده است و به نوعی Lumix DMC-ZS100/TZ100 را در رده دوربین‌هایی مثل Canon G3X قرار می‌دهد. قیمت این دوربین حدود ۷۰۰ دلار امریکاست.


Olympus M.Zuiko PRO 300mm F4


 جدیدترین عضو خانواده‌ی  M.Zuiko PRO یک لنز حرفه‌ایِ ثابت با فاصله کانونی ۳۰۰mm و حداکثر گشودگی دیافراگم F4 است که در برابر گرد و غبار و رطوبت به خوبی عایق شده و برای اولین‌بار در این سری لنزها از یک مکانیسم ثبات تصویر image) stabilization mechanism) بهره ‌می‌برد که معادل ۴ استپ سرعت شاتر، به وضوح تصویر کمک می‌نماید و چنانچه با دوربین‌های Olympus OM-D E-M1 و E-M5 Mark II استفاده شود، مکانیسم ثبات تصویر داخلی دوربین و لنز به خوبی باهم تلفیق شده و تا ۶ استپ کیفیت وضوح تصویر را بهبود ‍می‌بخشند. این لنز با داشتن سه عدسی Super ED، سه عدسیHigh Refractive و یک عدسیِ Extra-High Refractive و بهره‌مندی از تکنولوژی ZERO Coating در عدسی‌های خود، خطاهای اپتیکی رایج در لنزهای تله‌فتو را بسیار کاهش داده و وضحی بی‌مانند ارائه می‌دهد. داشتن حداقل فاصله‌‌ی فوکوس ۱۱۵ سانتیمتر و ضریب بزرگنمایی ۰.۴۸x (معدل ۳۵ میلیمتری) قابلیت ماکروگرافی را نیز به این لنز افزوده است. قیمت این محصول در حال حاضر ۲۵۰۰ دلار امریکاست.
 

 Kodak's Super 8 movie camera


غافگیری کداک برای CES2016 یک دوربین فیلمبرداری آنالوگ Super8 بود که علاوه بر ظاهری جذاب، از یک صفحه نمایش تاشو به‌جای ویوفایندر بهره‌ می‌برد و از کارت حافظه SD برای ذخیره صدا پشتیبانی می‌کند و با لنز ثابت ۶mm یا لنز زوم ۶-۴۸mm Ricoh عرضه شده است. از آنجا که کداک هنوز به تولید و پشتیبانی از فیلمهای Super8 ادامه می‌دهد (کداک همواره فرایندهای لازم جهت ظهور و چاپ محصولاتش را انجام می‌دهد) این دوربین برای همه علاقمندان به داشتن فیلمها و تصاویر نستالژیک و خاطره‌انگیز محصول جذابی است. این دوربین که با دو ظاهر متفاوت، مدرن و کلاسیک عرضه شده، احتمالاً قیمتی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار امریکا دارد و تا قبلا از پاییز ۲۰۱۶  عرضه نخواهد شد. قیمت هر کارتریج فیلم Super8 بهمراه خدمات ظهور و تبدیل دیجیتال بین ۵۰ تا ۷۵ دلار است.

منبع: Dpreview