به تازگی شرکت فوجی‌فیلم دوربین منظره‌یاب حرفه‌ای جدید  X-Pro2 خود را معرفی کرد.

فوجی بعد از معرفی دوربینِ موفق X-100 در نمایشگاه فتوکینای ۲۰۱۰، یک سیستم حرفه‌ای جدید (داری مونت و مجموعه لنزهای جدید) با نام X را پایه‌ریزی کرد که در ژانویه سال ۲۰۱۲ با معرفیِ دوربینِ بدون آینه‌ی منظره‌یابِ X-Pro1 پا به عرصه‌ی وجود گذاشت و به سرعت جای خودش را در بازار تجهیزات عکاسی پیدا کرد. دوربین جدید، مانند X-100 از ظاهر و طراحی نوستالژیک و زیبایی برخوردار بود اما برخلاف آن با مجموعه‌ای از لنزهای جدید فوجی پشتیبانی می‌شد و بدین ترتیب عکاسان حرفه‌ای و آماتورهای جدی هدف اصلی این محصول بودند.

 

 

بعد از گذشت چهار سال، اکنون فوجی جایگزین X-Pro1 را معرفی کرده است. X-Pro2 دوربینی است با همان ظاهر مدل قبل که به‌روز شده و بهبود یافته، تا همان جایگاه چهار سال پیش خود را در بین سایر دوربین‌ها حفظ و ارتقاء دهد. در ادامه به معرفی تفصیلی این دوربین خواهیم پرداخت.

 

 

مشخصات اصلی

– سنسور قطع APS-C 24 مگاپیکسلی از نسل سوم  X-Trnas
– ۲۷۳ نقطه فوکوس اتوماتیک (شامل ۷۷ نقطهٔ تشخیص فازی) 
– منظره‌یاب ترکیبی الکترونیکی – اُپتیکال با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه و قابلیت نمایش تصویر در تصویر
– دامنه حساسیت (ISO) بین ۲۰۰ تا ۱۲۸۰۰؛ قابل بست به دامنهٔ ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ 
– حداکثر سرعت شا‌تر ۱/۸۰۰۰ ثانیه به صورت مکانیکی و سرعت همزمانی فلش ۱/۲۵۰ ثانیه
– صفحه نمایش سه اینچی با وضوح ۱.۶۲ میلیون نقطه
– شبیه‌ساز فیلم موسوم به "ACROS"

کیفیت تصویر

بهره‌گیری از X-Trans CMOS III جدیدترین سنسور فوجی در قطع ASP-C با قدرت تفکیک ۲۴.۳ MP که در مقایسه با سنسور ۱۶MP دوربین‌های X-pro1  و XT1 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و کیفیت سنسورهای سری X را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. X-Trans سنسورهای با آرایش متفاوت (نسبت به سنسورهای معمول) هستند که برای اولین بار توسط فوجی در X-Pro1 مورد استفاده قرار گرفت و با حذف فیلتر Anti-aliasing  وضوح تصاویر را بهبود بخشید و میزان ثبت جزئیات را به دوربین‌های فول‌فریم نزدیک کرد.
 

 

این سنسور به‌گونه‌ای طراحی شده که با لنزهای XF بالاترین کارایی را داشته و متضمن ثبت بیشترین جزئیات باشد. برای بهبود و افزایش سرعت فوکوس، پیکسل‌های تشخیص فازی در سطح گسترده‌ای از سنسور پخش شده‌اند. دامنه‌ی حساسیت سنسور ISO نسبت به مدل قبلی و XT1 دو برابر شده و بر خلاف آنها قابلیت گرفتن عکس خام در تمام مقادیر را داراست.

 


 

X-Pro2 در قلب خود آخرین پردازنده‌ی سری X فوجی‌فیلم را جای داده است که بیشترین هماهنگی را با سنسور X-Trans CMOS III دارا بوده و کیفیت تصویر نهایی دوربین را تا حداکثر خود افزایش می‌دهد. این پردازنده به خوبی از سیستم فوکوس جدید X-Pro2 پشتیبانی می‌کند و سرعت نمایش تصویر در منظره‌یاب الکترونیکی را از ۵۴fps به  85fps افزایش داده که متضمن حداکثر سهولت و سرعت فوکوس است.  با تکیه بر قدرت این پردازشگر امکان عکاسی به صورت خام فشرده (Lossless Compressed) به این دوربین اضافه شده است.
 


با ۸۰ سال سابقه‌ی تولید انواع فیلم عکاسی، فوجی‌فیلم پشتوانه‌ی لازم جهت طراحی و تولید ACROS ، شبیه‌ساز پیشرفته‌ی انواع فیلم، را در اختیار داشته و هوشمندانه آن را در دوربین خود قرار داده تا X-Pro2 را هر چه بیشتر به حال و هوای نوستالژیک عصر آنالوگ نزدیک  و توجه علاقمندان و شیفتگان آن دوران طلایی را با خود جلب کند. تصویر زیر با شبیه‌سازی Velvia ثبت شده است.

 


 


منظره یاب

عکاسان عاشق نگاه کردن به سوژه و کادربندی از طریق منظره‌یاب هستند. فوجی‌فیلم از یک منظره‌یاب ترکیبی جدید در X-Pro2 بهره برده است تا هم سرعت و دقت فوکوس را افزایش دهد و هم لذت‌های عکاسی را بیشتر و بیشترکند.


X-Pro2 به یک منظره‌یاب اُپتیکال (OVF) و یک منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) که به صورت مجزا یا ترکیبی (ERF) قابل استفاده هستند، مجهز شده است. انتخاب بین دو منظره‌یاب توسط یک اهرم کوچک که جلوی بدنه تعبیه شده صورت می‌گیرد.

در حالت اُپتیکال تصویر از طریق مجمع عدسی‌های منظره‌یاب با پوشش ۹۲% و ضریب بزرگنمایی ۰.۶x به همراه پنل اطلاعات نمایش داده می‌شود. در حالت الکترونیکی تصویر بهمراه پنل اطلاعات در منظره‌یاب تشکیل می‌شود.
 

مهمترین ویژگی این منظره‌یاب که آنرا منحصربه‌فرد می‌کند حالت ترکیبی آن است که Electronic Rangefinder نام دارد. در حالت ترکیبی، یک تصویر کوچک در گوشه‌ی سمت راستِ پائینِ منظره‌یاب به تصویر اُپتیکال اضافه می‌شود که می‌تواند در سه اندازه‌ی واقعی(۱۰۰%)، با بزرگنمایی ۲.۵ برابر و یا ۶ برابر تصویر ارائه کند. بدین ترتیب برای جلوگیری از خطای پارالکس میتوان از اندازه واقعی  بهره برد و برای دقت در فوکوس از امکان بزرگنمایی تصویر؛ همچنین تنظیمات همزمان نوردهی، تراز سفیدی وکنترل عمق میدان قابل انجام است.

 




 

در حالت فوکوس دستی و هنگام استفاده از منظره‌یاب اُپتیکال (OVF) نیز امکان تصویر ناحیه‌ی فوکوس به صورت تصویر در تصویر برای سهولت و دقت فوکوس فراهم است.
 

امکان تنظیم دیوپتر برای این منظره‌یاب فوق‌العاده فراهم شده تا سهولت هرچه بیشتر جهت استفاده از آن را فراهم کند.
 

سیستم فوکوس

برای یک دوربینِ منظره‌یاب، که شاید اصلی‌ترین استفاده‌ از آن در عکاسی مستند است، سرعت و دقت فوکوس اهمیت بسیار دارد و فوکوس مهمترین دغدغه‌ی همه عکاسان است. فوجی‌فیلم تمام هنر و توانمندی خود را در X-Pro2 بروز داده‌ تا دوربینی قابل اعتماد و قابل اتکاء تولید کند. X-Pro2 مجهز به ۲۷۳ نقطه فوکوس است که همگی به کمک اهرم کوچکِ تعبیه شده در پشت دوربین با سرعت بالایی قابل انتخاب و کنترل است.

 


همان طور که در بخش قبل گفته شد، با کمک منظره‌یاب تصویری، فوکوس دستی دقت بالاتری خواهد داشت. با وجود ۷۷ نقطهٔ فوکوس تشخیص فازی که حدود ۴۰ درصد از فضای تصویر را پوشانده‌اند، دقت و سرعت فوکوس تضمین شده است. در X-T۱ این تعداد ۴۹ نقطه است.

 


 

طراحی و ساخت

هرچند X-Pro2 بسیار شبیه به برادر بزرگتر خود است اما در طراحی آن سعی شده تا کاربرپسند باشد و تا جای ممکن استفده از آن راحت باشد. کلیدهای روی بدنه، بسته به نوع عمل خود، طوری قرار گرفته‌اند که دسترسی به آنها آسان و سریع باشد. گردونه تنظیم سرعت و ایزو با هم ادغام شده‌اند و همراه با گردونه جبران‌ساز نوردهی در کنار شاتر جای گرفته‌اند.

 


یک گردونه، شبیه آنچه در دوربین‌های DSLR وجود دارد با ظرافت در جلوی بدنه طراحی شده که می‌تواند سرعت شاتر را در حالت تنظیم دستی یا تقدم شاتر تغییر دهد.
 

 

برخلاف X-Pro1 و XT-1 امکان ایجاد و ذخیره‌ی منوی اختصاصی کاربر در X-Pro2 وجود دارد.

داشتن بدنه‌ای یکپارچه از جنس منیزیوم و پوششی عایق در برابر آب، رطوبت و گرد و غبار این دوربین را برای استفاده در هر شرایطی قابل اطمینان می‌کند.

X-Pro2 بی‌شک بهترین دوربین ساخته شده توسط فوجی‌فیلم در چند سال اخیر، و پرچم‌دار جدید دوربین‌های سری X این شرکت است؛ از هر نظر تأثیرگذار و جذاب بوده و هر عکاسی دوست دارد یکی از آن‌ را در کوله‌اش داشته باشد به شرطی که بتواند برای آن ۱۷۰۰ دلار آمریکا هزینه کند. به نسبت دوربین لایکا M با قیمتی بیش از ۶۰۰۰ دلار شاید خیلی‌ها از تولید این دوربین خوشحال باشند.


منابع:
fujifilm.com
dpreview.com
expertreviews.co.uk