شرکت Canon به تازگی جدیدترین مدل از سری دوربین‌های SLR رده‌ی میانی خود به نام ۸۰D را به بازار عرضه کرده که نسبت به مدل‌ مشابه قبلی یعنی ۷۰D تغیییراتی را شاهد است. 
 
  یکی از تفاوت‌های این دوربین با مدل قبلی، برخورداری از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی CMOS است که در قطع APS-C و اندازه ۲۲.۵×۱۵ میلیمتر ساخته شده است. اما با ثابت ماندن اندازه سنسور و افزایش تعداد سلول‌های نوری، پردازشگر دوربین ۸۰D به مدل بالاتر DIGIC 6 ارتقا پیدا کرده است. این دوربین با این مشخصات قادر به تولید عکس‌هایی با رزولوشن حداکثر ۶۰۰۰×۴۰۰۰ پیکسل شده است که از ۷۰D در این زمینه هم عملکرد بهتری دارد.



    همانند تمامی مدل‌ها اخیر شرکت Canon سنسور این مدل هم از تکنولوژی Dual استفاده می‌کند و بنابراین امکان استفاده از مدهای اتوفوکوس با سیستم تشخیص فاز در حالت نمایش زنده هم فراهم است. ولی ۸۰D دومین دوربین DSLR شرکت Canon است که در آن قابلیت استفاده از مد اتوفوکوس AI Servo یا هوشمند متحرک در حالت عکاسی به صورت نمایش زنده (روی LCD) هم فراهم است. 
 
  تفاوت دیگر ۸۰D با ۷۰D، دارا بودن ۴۵ نقطه فوکوس در ویزور به جای ۱۹ نقطه است. تمامی این نقاط هم به صورت صلیبی فوکوس می‌کنند و بنابراین محدوده بیشتری  از کادر با سرعت و دقت بهتری برای اتوفوکوس در دسترس خواهد بود.


 
   از دیگر تفاوت‌های این مدل با ۷۰D می‌توان به افزایش دامنه‌ی تنظیم حساسیت یا ISO اشاره کرد. در شرایط معمول امکان تنظیم حساسیت در محدوده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ برای دوربین ۸۰D فراهم شده و امکان تنظیم دستی آن تا ۲۵۶۰۰ هم وجود دارد. 
 
  دوربین ۸۰D همانند مدل قبلی مشابه قابلیت فیلمبرداری Full HD در اندازه ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل را دارد ولی علاوه بر فرمت H.264 قادر به ضبط فایل ویدئویی با فرمت MPEG-4 هم هست. همچنین امکان برخورداری از فوکوس متحرک در حالت نمایش زنده، که در بالا توضیح داده شد، سبب شده تا ۸۰D برای فیلمبرداری کمی نسبت به ۷۰D گزینه مناسبتری باشد. 


 

    صفحه‌ی نمایش دوربین ۸۰D نسبت به ۷۰D عملا تغییری نکرده و همان ال‌سی‌دی ۳ اینچی با رزولوشن ۱۰۴۰۰۰ پیکسلی ۷۰D در ۸۰D هم به کار رفته که علاوه بر قابلیت چرخش در تمامی جهات، به قابلیت تنظیم به صورت لمسی را هم دارد.  
 
  ابعاد دوربین ۸۰D مشابه ۷۰D است ولی وزن بدنه آن با ۲۵ گرم کاهش نسبت به مدل قبلی به حدود ۷۳۰ گرم رسیده است. باقی خصوصیات مدل تقریبا مشابه ۷۰D است. برخی کارشناسان فنی دنیای دیجیتال عقیده دارند ۸۰D رقیبی برای Nikon D7200 است.  


 
   بدنه 80D، تازه‌ترین دوربین APS-C شرکت Canon، به قیمت ۱۲۰۰ دلار به بازار عرضه شده است. شرکت Canon برای این دوربین دو گزینه کیت هم معرفی کرده که بر این اساس همین بدنه با لنز ۵۵-۱۸ میلیمتری به قیمت ۱۳۵۰ دلار یا با لنز ۱۳۵-۱۸ میلیمتری به قیمت ۱۸۰۰ دلار هم قابل خریداری است.     

منبع: dpreview