چند ماه پیش در نمایشگاه CES در ماه ژانویه بود که نیکون اولین بار از دوربین KeyMission ۳۶۰ پرده‌برداری کرد، یک دوربین اکشن ۳۶۰ درجه ضد آب و ضدضربه کروی شکل. حالا نیکون دو دوربین اکشن جدید را به خط تولید KeyMission خود افزوده است: دوربین KeyMission ۱۷۰ باقابلیت ۴K UHD که همان‌طور که حدس زدید میدان دید ۱۷۰ درجه می‌دهد، و دوربین KeyMission 80، که یک دوربین کوچک پوشیدنی ۱۰۸۰p با ۸۰ درجه میدان دید است.
 


یکی از نکات برجسته و شاید برگ برنده KeyMission  ۱۷۰ طراحی ضد آب، ضدضربه و ضد انجماد آن بدون نیاز به کیس است که در بازار دوربین‌های اکشن ۴K کمتر دیده‌شده است. با اینکه نمی‌تواند مثل دوربین Sony X۳۰۰۰ ویدئو ۴K را به‌طور اپتیکال لرزه‌گیری کند، اما یک سیستم لرزه گیر الکترونیک دارد که هنگام فیلم‌برداری تا ۱۰۸۰/۱۲۰p کار می‌کند. این دوربین از یک حسگر ۱۲ مگا پیکسلی CMOS با اندازه ۱/۲٫۳ اینچ بهره می‌برد و یک LCD سرخود (غیر لمسی)، میکروفن استریو، یک درگاه سه پایه استاندارد و یک باتری Nikon EN-EL12 دارد.

 


دوربین  KeyMission ۸۰ یک حسگر ۱۲ مگا پیکسلی با اندازه ۱/۲.۳ اینچ و یک دوربین سلفی ۴٫۹ مگا پیکسلی در پشت خودش دارد. این دوربین طوری طراحی‌شده که در جهت عمودی استفاده شود و یک جلد مخصوص دارد تا بتوان آن را روی لباس یا کوله‌پشتی پوشید. تا عمق ۱ متر زیرآب ضد آّب و تا ۱٫۵ متر از سطح زمین ضدضربه است.  دارای قابلیت‌های مختلفی از تایم لپس (وقفه زمانی) و تایمر با وقفه زمانی است که مخصوص مستند سازی تجربیات مهم زندگی است. همچنین یک LCD لمسی دارد.


نیکون همچنین یک اپلیکیشن جدید به نام SnapBridge 360-170 و یک نرم‌افزار دسکتاپ نیز معرفی کرد. اپلیکیشن با دوربین‌های KeyMission جفت شده و می‌توان از آن برای عکاسی از راه دور و تغییر تنظیمات استفاده کرد. نرم‌افزار دسکتاپ را نیز می‌توان برای تریم کردن (برش زدن و کوتاه کردن) کلیپ‌ها و گذاشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب استفاده کرد.


هر سه دوربین اکشن KeyMission در  مهر ۱۳۹۵، در دسترس خواهند بود. اما بشنوید از قیمت خرده‌فروشی آنها: KeyMission ۳۶۰ با ۴۹۹ دلار، KeyMission  ۱۷۰ با ۳۹۹ دلار و KeyMission ۸۰ هم با ۲۷۹ دلار به فروش خواهند رسید.


در ادامه نکات مهم کنفرانس خبری نیکون در فتوکینا ۲۰۱۶ درباره این دوربین‌ها را مرور می‌کنیم:


ویژگی‌های مهم
• ثبت ویدئوی های ۳۶۰ درجه حقیقی بسیار شارپ باکیفیت ۴K UHD در ۲۴p (اندازه ۳۸۴۰x۲۱۶۰) یا Full HD (۱۰۸۰p)
• دو لنز f/۲ و دو حسگر ۲۰ مگا پیکسلی CMOS باهم ترکیب می‌شوند تا ویدئوها و عکس‌هایی فوق‌العاده بدون هیچ نقطه کوری را خلق کنند.
• قابلیت ترکیب ویدئوها در خود دوربین، کاربر را از دوربین‌های متعدد، تجهیزات و نرم‌افزارهای تخصصی دیگر بی‌نیاز می‌کند و به‌ راحتی می‌توان یک ویدئوی ۳۶۰ درجه را ضبط و آماده کرد و در سایت‌های مرتبط که از فرمت ۳۶۰ درجه پشتیبانی می‌کنند، به اشتراک گذاشت.
• ویدئوهای سفارشی با حالت‌های فیلم‌برداری مختلف از قبیل Superlapse، حالت Time-Lapse یا Loop Movies که با آنها می‌توان پرسپکتیوهای منحصربه‌فردی از هر داستانی ساخت، همچنین می‌توان عکس‌های ۳۶۰ درجه ۳۰ مگا پیکسلی گرفت.
• میکروفن استریو داخلی دوربین صدای بسیار شفاف و واضحی را روی ویدئو ضبط می‌کند. همچنین قابلیت کاهش لرزش الکترونیک (VR) را می‌توان بعد از ضبط به فیلم اعمال کرد تا صدای پخش واضح‌تر شود.
• طراحی کاملاً جمع‌وجور و ضد آب (تا حدود ۳۰ متر)، ضدضربه (تا ۲ متر) و ضد انجماد (تا ۱۴- سلسیوس)، شمارا در هر نوع مسافرت و مأموریتی یاری می‌کند.
• نرم‌افزار دسکتاپ KeyMission ۳۶۰/۱۷۰ Utility نیز امکانات ویرایشی پیشرفته‌ای به کاربران PC یا Mac می‌دهد و آنها را وارد دنیای جدیدی از ویرایش فیلم و جلوه‌های بصری می‌کند.
• همراه با دوربین انواع و اقسام وسایل مانت هست که شما را برای فعالیت‌های مختلف آماده می‌کند، ازجمله یک مبدل مانت تحتانی، دو مانت تحتانی (برای نصب زیر دوربین)، کاور سیلیکونی برای محافظت بیشتر، دو محافظ لنز و نیز یک نمایشگر مقوایی شبیه به عینک واقعیت مجازی که می‌توان یک گوشی هوشمند سازگار را در آن قرارداد و فیلم‌های ضبط‌شده را پخش کرد.
• دوربین KeyMission ۳۶۰ از یک سوکت سه پایه ۱٫۴ اینچی بهره می‌برد که از مانت ها و لوازم جانبی مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌توان با مبدل تحتانی از همه آنها استفاده کرد. این دوربین همچنین با ریموت کنترل نیز کار می‌کند که البته دربسته نیست و اختیاری است.