نمایشگاه فتوکینا قطعاً یکی از جذاب‌ترین رویدادهای مرتبط با عکس و عکاسی و فناوری‌های مرتبط، هم برای جامعه علاقه‌مند به عکاسی و هم برای تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ ارائه فناوری است. شاید برای بعضی‌ها این سوال مطرح شده‌باشد که به غیر از هیجان شرکت در کنفرانس‌های خبری و نوبت گرفتن برای تست کردن دوربین‌ها و مشاهده محصولات جدید از نزدیک، این نمایشگاه دیگر چه چیز جدیدی دارد؟ همه این اخبار را می‌توان لحظه به لحظه در اینترنت هم دنبال کرد! اما ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا هزاران نفر شخصاً از قبل برای شرکت در این نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌کنند.

   به غیر از اخبار داغ مربوط به رقابت غول‌های بزرگ فناوری عکاسی بر سر مگاپیکسل، حساسیت حسگر و لنزها و مسائلی از این قبیل، برنامه‌های جنبی زیادی از جمله گالری، مسابقات عکاسی و ورکشاپ همزمان با برگزاری نمایشگاه اصلی انجام می‌شود که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

– عکس سال یونیسف


عکس برنده: ناامیدی دردناک کودکان مهاجر


   دانیلا شات، حامی یونیسف از جورگی لیکوفسکی عکاس اهل جمهوری مقدونیه به خاطر عکس‌هایش از کودکان مهاجر در اروپا تقدیر کرد و جایزه جشنواره عکس سال یونیسف ۲۰۱۵ را در تاریخ دسامبر ۲۰۱۵ (آذر ۱۳۹۴) به این عکاس اهدا کرد.

   عکس برگزیده، ناامیدی و درماندگی دردناک کودکان مهاجر را در مرز یونان و مقدونیه نشان می‌دهد. عکاس این عکس، جورگی لیکوفسکی، این لحظه را روز ۲۱ اوت ۲۰۱۵  (۳۰ مرداد۹۴) وقتی ثبت کرد که مردم با گارد مرزی درگیر شدند و این بچه‌ها از والدینشان جدا شدند. جایزه دوم به رپورتاژ فتوژورنالیست سوئدی مگنوس وینمان رسید که از کودکان مهاجر در خاورمیانه و در مسیر اروپا عکاسی کرد. . اما جایزه سوم به عکاسی آمریکایی ساکن اورشلیم، هایدی لوین برای پرتره‌اش از یک پدر فلسطینی مجروح و پسر کوچکش رسید. اسپانسر مسابقه بین المللی عکس سال یونیسف مجله GEO و  DZ BANK است.

– کارگاه عکاسان حرفه‌ای


   بیشتر سخنرانی‌های این روزها که بیشتر عملی هستند درباره جنبه‌هایی از عکاسی است که عکاسان بیشتر به آن علاقه دارند: چطور می‌توانم موفق (تر) عکاسی کنم و چه طرح‌های کسب و کاری هست که با آنها می‌توانم پول بیشتری از عکاسی در بیاورم؟

   سخنرانان معروف درباره موضوعات مختلف در عکاسی حرفه‌ای سخنرانی‌های مختلفی خواهند داشت. از جمله این سخنرانی‌ها می‌توان به این عناوین اشاره کرد: حقوق استفاده از عکس، موفقیت در اینستاگرام، ایجاد یک شغل ثابت به عنوان یک عکاس غیر حرفه‌ای و اینکه چه عکاسانی آینده موفقی خواهند داشت. این رویدادها با عنوان PROFESSIONALS STAGE توسط فعالان انجمن‌های ملی و بین‌المللی عکاسی در دنیا اداره می‌شود.

– سازمان ملل متحد در هفتاد سالگی


   شورای عکاسی بین‌الملل (IPC)، که یک NGO مرتبط با سازمان ملل است، بار دیگر یکی از نمایشگاه‌های برگزار شده در سازمان ملل را به نام «سازمان ملل در ۷۰ سالگی»، با همکاری معاونت اطلاعات عمومی سازمان ملل، در فتوکینا ۲۰۱۶ ارائه کرده‌است.

   این نمایشگاه سال گذشته در هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل و در خلال برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در پاییز ۲۰۱۵ در نیویورک برگزار شد. این نمایشگاه سال گذشته در لابی اصلی مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. این مجموعه‌عکس به‌طور اختصاصی از آرشیو سازمان ملل انتخاب شده که ۷۰ سال خدمات سازمان ملل به دنیا را به تصویر کشیده‌است.


– نمایشگاه جایزه نقاشی با نور، جایزه اختصاصی فتوکینا ۲۰۱۵: دارن پیرسون


   هنرمند نقاش «نور دارن پیرسون»، با نام دیگر داریوس توین، از سال ۲۰۰۸ مشغول نقاشی با نور بوده‌است. او اولین بار نقاشی با نور را بعد از دیدن عکسی از جون میلی کشف کرد که در آن عکس جون میلی پابلو پیکاسو را در حال کشیدن نور نشان داده‌بود. تاثیر کشیدن نور پیکاسو را می‌توان در آثار دارن مشاهده کرد، که با استفاده از تکنیک نقاشی نور به صورت خطی خلق شده‌اند. دارن در لوس آنجلس زندگی می‌کند و می‌گوید که یکی از دشوارترین بخش‌های خلق نقاشی نور، «پیدا کردن یک مکان مناسب بدون نور محیط یا مردم» است.

   دارن نقاشی با نور را برای شرکت‌هایی نظیر ریباک و هوندا انجام داده‌است و حتی یک ابزار اختصاصی برای خودش ساخته‌است و نام آن را «شب نویس» (نایت رایتر) گذاشته‌است. برای عکس‌ها و اطلاعات بیشتر به وب سایت او و صفحه اختصاصی او در فلیکر سر بزنید.

– جایزه بهترین عکس عروس


   یک هیئت داوری متشکل از پنج متخصص، بهترین ۸۰ عکس «جایزه عکس عروسی ۲۰۱۶» را از میان ۱۵۰۰ عکس ارسال شده توسط عکاسان عروسی، انتخاب کردند. جایزه عکس عروسی ۲۰۱۶، یک مسابقه عکس برای عکاسان عروسی در آلمان، اتریش و سوئیس است. این مسابقه هم اکنون در منطقه داچ برای اولین بار در حال انجام است. اما پیش از این، به مدت ۱۲ سال در هلند برگزار شده‌است.

   برندگان در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۵ در فتوکینا ۲۰۱۶، بزرگ‌ترین نمایشگاه عکاسی دنیا، رسماً معرفی شده و یک جایزه عمومی با رای عروس و دامادها و یک جایزه حرفه‌ای هم با رای عکاسان انتخاب خواهد شد. شرکت کننده‌ای که مجموعاً بیشترین رای را دریافت کند، برنده نهایی «جایزه عکس عروس ۲۰۱۶» خواهد بود.

   عکاسان می‌بایست عکس‌های خود را در هشت دسته تحویل می‌دادند. همه این هشت دسته مرتبط با عکاسی عروسی بودند: عروس، زوج، آماده شدن برای عروسی، مراسم عروسی، لحظات خاص، دوستان و اقوام، کودکان گل به دست و طنز و خنده. اما بازدیدکنندگان فرصتی خواهند داشت تا هر ۸۰ عکس انتخاب شده را از ۳۰ شهریور تا ۴ مهر ۱۳۹۵ در فتوکینا ۲۰۱۶ تماشا کنند.

   عکاسی عروسی، یکی از حوزه‌های حرفه‌ای و خاص در عکاسی است. جایزه عکس عروس را مجله Braut & Bräutigam (عروس و داماد) برای اولین بار برگزار کرد. این مجله سال‌ها است که در حال چاپ است و منبع الهام و ایده برای عروس و دامادها بوده‌است. عکس‌های برگزیده نیز در شماره ۴/۲۰۱۶ این مجله چاپ خواهد شد.