در بخش دوم و در ادامه‌ی نوشتار قبل درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه «فتوکینا ۲۰۱۶»، به برخی دیگر از برنامه‌ها و نمایشگاه‌های برگزارشده می‌پردازیم. نکته جالب توجه حضور پر تعداد کارگاه‌های مرتبط با فیلم و فیلمسازی در این برنامه‌ها است، تا اندازه‌ای که در طول، ۵ روز زمانِ برگزاری نمایشگاه، یک جشنواره فیلم کوتاه هم برگزار شده و هیئت داوران جایزه نفر برگزیده را هم اعلام می‌کنند.

– نمایشگاه عکس «نامبیا – افق بی‌پایان»


   این نمایشگاه، عکس‌های «جورگ ارلیش» عکاس و دوست‌دار طبیعت را از طبیعت و مناظر دست‌نخورده نامبیا نشان می‌دهد. این عکاس علاقه‌مند به طبیعت و سفر، سخنران و پدید‌آورنده سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و گزارش‌های متعدد است.

   «جورگ ارلیش» همچنین بنیان‌گذار و مدیر عامل موسسه گردشگری DIAMIR Erlebnisreisen است که تور برگزار می‌کند. او چندین هفته در سال به مقاصد گردشگری در دنیا سفر می‌کند و علاقه زیادی به تماشای حیوانات -در آفریقا، آمریکای لاتین و قطب‌ها- دارد. او همچنین در سیاری از نمایشگاه‌های عکس و سفر در سراسر آلمان شرکت و سخنرانی می‌کند. در طول ده سال گذشته، جورگ ارلیش چندین بار در سال به آفریقای جنوبی سفر کرده و از زیباترین مکان‌های نامبیا عکاسی کرده‌است.

– ورکشاپ عملی با گوئیدو کارپ: عکاسی از پرتره برای جلد مجله


   این هم یک ورکشاپ عملی جالب درباره نحوه عکاسی پرتره برای چاپ روی جلد مجله است که بسیار به درد عکاسان خبری می‌خورد. چه کنسرت رولینگ استون باشد چه AC/DC یا هر گروه معروف دیگر، همه‌شان یک عکاس مخصوص دارند که باید از مراسم عکاسی کند. اما همه افراد گروه یک قانون دارند: باید موقع اجرا روی کار تمرکز کنند و به هیچ عنوان ژست عکاسی نگیرند! حالا وظیفه عکاس است که ناگهان یک لحظه قطعی پیدا کرده و چند عکس پرتره عالی برای چاپ روی جلد مجله بگیرد. این همان کاری است که «گوئیدو کارپ» از اول تا آخر آن را توضیح می‌دهد.

   شرکت کنندگان در این ورکشاپ با برپا کردن یک آتلیه سیار با جدیدترین تجهیزات آشنا شده و رمز و راز کار درباره‌ی تنظیمات، عکاسی در صحنه، کار با مدل، هماهنگی بین عکاسان روی صحنه، ویرایش عکس، پردازش و … را آموزش می‌بینند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در اینجا دنبال کنید.

– گالری فروش عکس

   یک گالری مخصوص هم در«فتوکینا ۲۰۱۶» در حال برگزاری است که به فروش آثار عکاسی می‌پردازد. بعد از عملکرد موفق این گالری فروش در سال ۲۰۱۴، حالا در «فتوکینا ۲۰۱۶» هم این گالری هم‌چنان برپا است. بازدیدکنندگان می‌توانند از میان بهترین و باکیفیت‌ترین عکس‌های گرفته‌شده توسط عکاسان حرفه‌ای و آزاد، خریداری کنند. هم‌چنین خود عکاسان حاضر می‌توانند با مشتریان به گفتگو بپردازند.

– MOTION STAGE


   در بخش MOTION STAGE یا بخش فیلم، هر روز موضوعات جالبی درباره فیلم ارائه شده و فیلم‌های کوتاه در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. متخصصین فیلمسازی در ورکشاپ‌های مختلف، بسیاری از ترفندها و حقه‌های حرفه‌ای را درباره فیلمسازی انتقال دادند.

   اما نکته جالب درباره این رویداد در «فتوکینا ۲۰۱۶» این است که علاقه‌مندان به فیلمسازی از ۱۴ سال به بالا می‌توانستند در جایزه فیلم ۲۰۱۶ این رویداد شرکت کنند. بهترین فیلم کوتاه توسط یک هیئت داوری معتبر در پنج بخش انتخاب شده و یک جایزه عمومی هم به یک فیلم اهدا می‌شود.

– گریم در فتوکینا ۲۰۱۶


   حتماً غرفه‌های گریم کودکان در شهربازی و پارک را دیده‌اید که کودکان را به شکل حیوانات و شخصیت‌های مختلف گریم می‌کنند. یک غرفه گریم نیز در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۱۶ هست که البته مخصوص بزرگسالان است!

   گریمورهای حرفه‌ای هر روز گریم‌های بسیار متفاوت و خلاقانه‌ای را روی علاقه‌مندان اعمال می‌کنند که البته تحت نظر گریمور بین‌المللی برند باوئر انجام می‌شود. افراد پس از گریم شدن وارد یک صحنه عکاسی شده و مردم از آنها عکس می گیرند. البته بعد از گریم، افراد لباس‌های مخصوص آن گریم را هم ‌می‌پوشند.

– نمایشگاه عکس لایکا به نام «شاهکارهای عکاسی»


   Leica Camera AG که شریک رسمی «فتوکینا ۲۰۱۶» است، نمایشگاهی با عنوان «شاهکارهای عکاسی» برگزار کرده که در یک فضای ۲۰۰۰ مترمربعی پذیرای بازدیدکنندگان است. این نمایشگاه ۱۵ مجموعه عکس و بیش از ۴۰۰ تک عکس از عکاسان مختلف که از دوربین لایکا استفاده کرده‌اند، به نمایش می‌گذارد. در خلال برگزاری این نمایشگاه، برنامه‌های جنبی زیادی از جمله سخنرانی و جشن امضای کتاب توسط عکاسانی که آثارشان در نمایشگاه حضور دارد نیز وجود دارد.

– ورک‌شاپ: چطور می‌توان با هر بار برداشتن دوربین، عکس‌های بسیار زیبا از خورشید، ماه و کهکشان راه شیری گرفت

   
   ۲۰ دقیقه تا آزاد کردن خلاقیت خودتان فاصله دارید! اول اینکه با استفاده از اپلیکیشن فوق العاده PhotoPills می‌توانید به راحتی موقعیت خورشید، ماه و کهکشان راه شیری را در هر زمان و هر جایی در دنیا پیش‌بینی کنید و در زمان مناسب همان‌جا باشید!

   نحوه برنامه‌ریزی و سفر به مناطق مختلف و ثبت عکس‌های فوق‌العاده، دریافت یک نسخه الکترونیک از کتاب نحوه عکاسی از کهکشان راه شیری به حجم ۱۱۷ صفحه به طور رایگان و اعطای ۳ کد روزانه برای نصب اپلیکیشن فتپیللس از برنامه‌های این ورکشاپ است.

   همچنین معرفی لنزهای سینمایی Schneider Kreuznach: فراتر از تصاویر شارپ، پنج ترفند مهم در فیلم‌سازی با دوربین های DSLR و سه راه مطمئن برای کسب درآمد با آن، حقوق تصویر و رسانه‌های اجتماعی، عکاسی خلاقانه از ابر – خلاقیت بی پایانویرایش حرفه ای ویدئو، چطور با نرم افزار فتوشاپ CC سینما گراف درست کنیم؟، عکاسی از تولد _شیوه‌های جدید در بخش پرتره، عکاسی و فیلمبرداری هوایی_kopterwork، علاقه جمعی به VR (واقعیت مجازی)، نحوه ساخت و مصرف محتوای واقعیت مجازی عناوین برخی دیگر از ورک‌شاپ‌ها و برنامه‌های آموزشی جنبی «فتوکینا ۲۰۱۶» است.