اختصاصی «سایت عکاسی» – دوربین Canon EOS M100 جدید‌ترین دوربین بدون آینه (Mirrorless) کانن است. این دوربین که جایگزین دوربین Canon M10 شده است، یک رده پایین‌تر از دوربین‌های EOS M6  و EOS M5  قرار می‌گیرد اما سنسور استفاده شده در این دوربین، همان سنسور ۲۴مگاپیکسلی برادران بزرگتر خود است و سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel ، که کانن برای اولین بار در دوربین ۷۰D  به کار برد و باعث بهبود بسیار چشم‌گیر عمل‌کرد سیستم فوکوس دوربین، از نظر سرعت و دقت، در حالت Live View  و فیلم‌برداری شد، در این دوربین نیز به کار رفته است. 

   پردازنده‌ی دوربین، مانند پردازنده‌ی دوربین‌های جدید کانن، DIGIC 7  است و دارای Wi-Fi ، ‌Bluetooth و NFC  برای انتقال آنلاین و سریع فایل‌ها به تلفن‌ همراه یا سایر دستگاه‌ها جانبی و همین‌طور قابلیت کنترل از راه دور با استفاده از تلفن‌های هوشمند است.

   دوربین فاقد منظره‌یاب (ViewFinder)  است اما نمایشگر متحرک با قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای دارد که در این وضعیت، دوربین اتوماتیک به حالت سلف‌پرتره می‌رود. با استفاده از دکمه Wireless  بر روی دوربین می‌توان عکس‌ها و فیلم‌ها را به راحتی بر روی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام منتشر کرد. 

   همچنین باتری دوربین Li-ion LP-E12 است که با یک بار شارژ برای ۲۹۵ عکس یا ۱۲۵ دقیقه فیلم‌برداری، کافی خواهد بود.
 


 

   قیمت این دوربین با لنز کیت Canon 15-45 f/3.5-6.3 IS STM ۶۰۰ دلار است و لنزهای ۵۵-۲۰۰ f/4.5-5.6 ، لنز پنکیک Canon 22mm f/2  و سایر لنز‌های EF-M نیز در دسترس هستند. همچنین می‌توان با آداپتور مخصوص، سایر لنز‌های EF  کانن را هم بر روی این دوربین سوار کرد.

   فوکوس بر روی نقطه‌ای خاص، مانند گوشی‌های هوشمند، با لمس صفحه‌ی نمایش‌گر امکان‌پذیر است. فناوری تشخیص چهره به کار رفته، به خوبی کار می‌کند، اما اگر از حالت عکاسی پیاپی برای سوژه متحرک استفاده ‌کنید، ممکن است تعدادی از عکس‌ها فوکوس صحیحی نداشته باشند. برای عکاسی از سوژه‌های متحرک بهتراست از حالت Servo AF  استفاده کنید. 

   برای عکاسان تازه‌کار، مد اتوماتیک دوربین، بسیار کاربردی است و سرعت عملکرد و تشخیص سوژه و فوکوس آن سریع است. تنظیمات دستی و فایل خام (Raw) و همین‌طور امکان ویرایش فایل‌ها خام در دوربین نیز برای کاربران حرفه‌ای‌تر  در دسترس است.
 


 

   به دلیل استفاده از سنسور و پردازنده‌ی یکسان، کیفیت عکس و فیلم‌بردای دوربین Canon M100 مشابه دوربین‌های رده بالاتر خود است. کیفیت فول HD با ۶۰ فریم در ثانیه، برای فیلم‌برداری و امکان تنظیم سطح صدا در این دوربین تعبیه شده است. اما قابلیت استفاده از میکروفن خارجی مهیا نیست و به دلیل نداشتن کفشک، استفاده از فلاش خارجی نیز امکان‌پذیر نیست.

   همچنین این دوربین فاقد منظره‌یاب (viewfinder) است و از درگاه نه چندان متداول Micro USB  بهره می‌گیرد و در دو رنگ سفید و مشکی عرضه خواهد شد.

مقایسه با سایر دوربین‌های سری M:
 


 

   Canon M100 کوچک‌ترین و سبک‌ترین دوربین کمپانی کانن است و بازار هدف این دوربین ساده اما با کیفیت تصویری تقریبا برابر با دوربین‌های DSLR، عکاسانی است که دوربینی بهتر از دوربین‌های کامپکت و تلفن‌های هوشمند احتیاج دارند و در عین حال تمایلی به استفاده از دوربین‌های بزرگ DSLR ندارند.

   کاربری این دوربین شبیه عکاسی با تلفن‌های همراه است و منوی دوربین نیز لمسی است. با این دوربین سبک و کوچک، می‌توانید به راحتی گوشی‌های هوشمند عکاسی کنید اما به دلیل سنسور بزرگتر، کیفیت تصویری بسیار بهتر و در عین حال امکان استفاده از لنز‌های مختلف بر روی این دوربین را نیز هم خواهید داشت.