ایسنا – شهریور ماه سال جاری تشکل‌های عکاسی عکاسان حرفه‌یی و هنرمندان عکاس مستقل، در بنیاد آفرینش‌های فرهنگی هنری نیاوران گرد هم می‌آیند تا انجمن ملی عکاسان ایران را تشکیل دهند.
دکتر اسماعیل بنی اردلان – رییس بنیاد آفرینش‌های فرهنگی هنری نیاوران – با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تشکیل انجمن در حوزه‌های مختلف هنری و نبود آن در حوزه‌ی عکاسی ایران گفت: در این حوزه تاکنون به واحدی در خانه سینما و خانه عکاسان بسنده شده و در حالت انجمن ملی عکاسان به شکلی که دربرگیرنده همه تخصص‌های عکاسی باشد، وجود ندارد.
به گفته بنی اردلان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاقه‌مند است این انجمن شکل بگیرد. تلاش ما نیز در حد راه‌اندازی و آماده کردن مقدمات انجمن است. بقیه‌ی کارها توسط خود انجمن دنبال خواهد شد.
او اضافه کرد: قرار است از سوی معاونت هنری از کلیه رشته‌های تخصصی عکاسی دعوت شود تا در بنیاد آفرینش‌های فرهنگی هنری نیاوران گرد هم آیند، سپس با تشکیل مجمعی، مسائل را پیش ببرند.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره غرابت حمایت دولتی از تشکیل یک NGO یا انجمن غیردولتی، توضیح داد: از ابتدا هم همه‌ انجمن‌ها با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است و وزارت ارشاد بیشتر وظیفه نظارتی و حمایتی داشته و هنرمندان خود باید مدیریت کار را بر عهده می‌گیرند.
او تاکید کرد: آن‌ها پس از تشکیل انجمن می‌توانند فعالیت‌های خود را تعریف کنند.
بنی‌ اردلان با اشاره به اینکه تا به حال تشکیل نشدن انجمن به‌خاطر تشتت آرای بین رشته‌ها و شاخه‌های مختلف عکاسی بوده است، اذعان داشت: این امر به‌خاطر وسعت حوزه‌ی عکس است. هنر مدرن عکاسی شامل بخش‌های متنوعی است. این امر حسن و اهمیت حوزه‌ی عکس را نشان می‌دهد. وجود اختلاف نظرها نیز امری طبیعی است.
بنی اردلان همچنین درباره عملی بودن تشکیل انجمنی فراگیر از شاخه‌های مختلف عکاسی و اینکه چرا در نخستین گام انجمن‌های جداگانه‌ای تشکیل نشد که سپس زیرمجموعه‌ی انجمن ملی شود، با اشاره به خانه‌ی عکاسان، بخشی از واحد عکس در خانه سینما و انجمن عکاسان مطبوعات توضیح داد: تاکنون این بخش‌ها معلق مانده و تا زمانی که مجموعه عکاسی این کشور نیایند و کار را دنبال نکند، به عنوان گروه‌های تخصصی واحد نمی‌توانند عمل کنند و اگر این اتفاق بیفتد، به‌طور قطع، می‌توانند در عکاسی معاصر ایران هم جدی‌تر، سریع‌تر و وسیع‌تر عمل کنند.

سایت عکاسی : در این باره در روزهای آتی مطالب جامعی منتشر خواهد شد.