روز یکشنبه خبر برپایی نمایشگاهی از آثار عکاسان ایرانی در بزرگترین و معتبرترین گالری عکس وین منتشر شد و اشاره کردیم که برای اولین بار است که آثار عکاسان ایرانی با این گستردگی در کشور اتریش به نمایش درمی‌آید. متاسفانه در روز افتتاح این نمایشگاه جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی با برپایی نمایشگاه عکس و ایجاد مانع برای مهمانان و بازدیدکنندگان در محل ورودی این نمایشگاه به فعالیت سیاسی و مخالفت با برپایی نمایشگاه اصلی پرداختند. این واقعه که در نوع خود کم سابقه است باید به دقت مد نظر مدیران گالری ها که قصد برپایی نمایشگاه در خارج از کشور را دارند قرار گیرد چرا که بی دقتی دراین مورد بازتابهای بسیار منفی برای هنر و هنرمند ایرانی خواهد داشت. تا به حال تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در اروپا به بازدید ها و مراسم های سیاسی و دیپلماتیک محدود می شد و برنامه های فرهنگی و هنری بدون هیچ مشکلی برگزار می شد. توجه کنید افرادی که قصد بازدید از اولین حضور گسترده عکاسان ایرانی در شهر وین در بزرگترین و معتبرترین گالری عکس این شهر را دارند قبل از ورود به محل نمایشگاه به اجبار باید شاهد عکس های مورد ادعای مخالفان جمهوری اسلامی از اعدام‌ها، تظاهرات خیابانی و کار کودکان و زنان ایرانی باشند. به یقین این اقدام مخالفان از بازتاب نمایشگاه خواهد کاست و به جای نمایش آثار هنرمندان ایرانی و بازتابهای فرهنگی و هنری بیشتر تریبونی خواهد شد برای مخالفانی که بر این باورند که هر شخصی که از ایران به اروپا می رود یک مقام سیاسی جمهوری اسلامی است نه یک شهروند ایرانی.
گزارش های خبرگزاری ایرنا درباره استقبال از این نمایشگاه و در حاشیه نمایشگاه را بخوانید تا پس از مراجعت مریم محمدی از این سفر اطلاعات بیشتر را از زبان وی بشنویم.

نمایشگاه عکاسان ایرانی در وین با استقبال مواجه شده است
ایرنا – اولین نمایشگاه عکاسان ایرانی در محل فتو گالری شهر وین پایتخت اتریش که از دوشنبه شب برپا شده و تا ‪ ۲۵‬روز ادامه می‌یابد، با استقبال خوب شهروندان اتریشی و اتباع سایر کشورها مواجه شده است.خانم "فرخنده مصلح" از دست اندرکاران این نمایشگاه و عضو انجمن فرهنگی اتریش در تهران روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در وین با اعلام این خبر، افزود: ما شاهد حضور خوب علاقمندان به هنر عکاسی در این نمایشگاه بوده ایم. نمایشگاه گروهی از عکاسان ایران از روز گذشته با همکاری فتو گالری وین و انجمن فرهنگی اتریش در ایران بر پا شده و در آن صدها قطعه عکس با موضوع های متنوع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. وی افزود: این نمایشگاه که با همکاری "لئو کندل "عکاس برجسته اتریشی و انجمن فرهنگی اتریش در ایران تا تاریخ ‪ ۲۹‬مرداد ماه سال جاری در وین پایتخت اتریش ادامه خواهد داشت، با هدف برقراری ارتباط فرهنگی بیشتر و تبادل نظر بین هنرمندان دو کشور برپا شده است. خانم مصلح اظهار امیدواری کرد که با همکاری طرفین و نیز هنرمندان دو کشور، چنین نمایشگاه‌هایی به دفعات در تهران و وین برگزار شود. وی افزود: آقای کندل در سفر چندی قبل خود به ایران و در کارگاه‌های آموزشی در تهران و شیراز با تعدادی از عکاسان هنرمند ایرانی و کارهای آنها آشنا شدند که مورد توجه ایشان قرار گرفت و تصمیم گرفت نمایشگاهی از آثار آنان را در وین برپا کند. عضو انجمن فرهنگی اتریش در تهران اظهار داشت: عکس‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه دارای موضوع‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است و اجتماع ایران را به نمایش می‌گذارند. وی گفت: انجمن فرهنگی اتریش در تهران نیز برنامه‌های هنری مختلفی را به اجرا گذاشته است که از آن جمله به برنامه اخیر موسیقی در تهران می‌توان اشاره کرد.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه عکس گروهی از عکاسان ایرانی در وین
ایرنا – حدود ‪ ۲۵‬تن از مخالفان جمهوری اسلامی بدون هویت خاص سیاسی در حاشیه نمایشگاه عکس گروهی از عکاسان ایرانی در وین که روز دوشنبه افتتاح شد،به فعالیت‌تبلیغی و جلوگیری از ورود برخی‌از کسانی که قراربود در این نمایشگاه شرکت کنند، پرداختند. این عده با دردست داشتن پلاکارد و همچنین دایرکردن نمایشگاه عکس مشابهی در بیرون از محل فتو گالری شهر وین، پایتخت اتریش، تصاویری را که مدعی بودند به اعدام‌ها، تظاهرات خیابانی و کار کودکان و زنان ایرانی تعلق دارد، در معرض دید کسانی که برای دیدن نمایشگاه اصلی آمده بودند، قرار دادند. نمایشگاه این گروه ضدانقلابی به گونه‌ای تشکیل شده‌بود که کسانی که قصد دیدن نمایشگاه اصلی را داشتند، ابتدا و به اجبار این گونه تصاویر را مشاهده می‌کردند. این عده که برخی از آنان چهره‌های تکراری و حاضر در اکثر تجمع‌های مخالفان در وین هستند، همچنین به توزیع اطلاعیه‌ای به زبان‌های آلمانی و فارسی در جمع شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس پرداختند. در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن را خبرنگار ایرنا به دست آورده، آمده است: "قرار است نمایشگاه عکس عده‌ای از عکاسان ایرانی در محل فتو گالری وین برگزار شود. برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها از سوی موسسات غیردولتی برای نمایش آثار هنری که امکان مستقل ارایه آثارشان را در خارج از ایران ندارند، مترقی و مثبت محسوب می‌شود، اما چنانچه این اقدام جنبه تجاری و سیاسی به خود گیرد، از نظر ما محکوم است." در ادامه این اطلاعیه با مطرح‌کردن اتهاماتی علیه مقام‌های جمهوری‌اسلامی، تهدید شده است:" در طول برگزاری این نمایشگاه از ورود عوامل حکومت ایران به محل نمایشگاه جلوگیری‌کرده و در محوطه ساختمان به‌برپایی نمایشگاه عکس مشابهی خواهندپرداخت." این عده در پایان مراسم افتتاح نمایشگاه قصد درگیری با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را داشتند که دخالت پلیس مانع اقدام آنان شد. آنان از خبرنگار ایرنا که برای پوشش خبری نمایشگاه در محل حضوریافته بود، خواستند هر چه زودتر محل را ترک کند در غیر این صورت به زور متوسل خواهند شد. یکی از ضدانقلابیون که بشدت عصبانی بود، خطاب به خبرنگار ایرنا گفت: اگر از ابتدا می‌دانستیم که از طرف ایرنا به نمایشگاه آمده‌اید، از ورود شما جلوگیری می‌کردیم. این درحالی‌است که یک شاهد عینی نیز در تماسی با ایرنا گفت: ضدانقلابیون تجمع‌کننده همچنین با تصویربردار شبکه تلویزیونی سحر و العالم در محل نمایشگاه درگیر و فیلم مراسم افتتاحیه نمایشگاه را به زور از وی گرفته و ازبین برده‌اند. نمایشگاه عکس گروهی از عکاسان ایرانی دوشنبه شب طی مراسمی در محل فتو گالری شهر وین افتتاح شد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه حدود یک صد تن از علاقمندان هنر عکاسی حضور داشتند و از تصاویر ارایه شده دیدن کردند. این نمایشگاه با نمایش صدها قطعه از آثار عکاسی، هنرمندانی چون محسن بدری دریانی، نیما بالازاده، سعید فرجی، مانی زیرک، نازی صادقی لر، سوسن خیام (خوشنویس) مهرناز عمادی، مریم محمدی، سارا ساسانی و تنی چند از دیگر هنرمندان عکاس ایرانی به مدت ‪ ۲۵‬روز ادامه خواهد یافت. تصویری از محل دفن "فروغ فرخزاد" شاعر ایرانی، عکس‌هایی از حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایران، آیین و سنن مذهبی، کار و تلاش، کودکان ایران و زندگی شهری و ایلی از جمله موضوع های ارایه شده در این نمایشگاه عکس است.