ایسکانیوز ـ استفاده رایگان و بدون مجوز مطبوعات از عکس‌های ثبت شده در خبرگزاری‌ها، مشکل بزرگی برای عکاسان مطبوعات ایجاد کرده و امنیت شغلی آنها را به خطر انداخته است.
مجید سعیدی از برگزیدگان جشنواره عکس کاوه گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و هنری ایسکانیوز، با اشاره به عدم درک حرفه‌ای و نبود دید تخصصی در عرصه مدیریت عکس مطبوعات گفت: مدیران و مسوولان مطبوعات ترجیح می‌دهند عکس‌های مورد نیازشان را به صورت رایگان و از طریق خبرگزاری‌ها تهیه کنند و زحمت استخدام عکاس و تهیه عکس اختصاصی را به خودشان نمی‌دهند.
وی با اشاره به شرایط حاکم بر حیطه عکاسی مطبوعات در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دنیا افزود: در اکثر کشورهای دنیا این مساله جا افتاده است که هر خبرگزاری و سایت خبری و در کنار آن هر مطبوعه‌ای وظیفه خودش بداند تا عکس اختصاصی‌اش را تهیه کند.
سعیدی در ادامه گفت: راه‌اندازی یک سایت یا خبرگزاری در کشورهای اروپایی هزینه چندانی ندارد ولی تهیه عکس هزینه بر است. با تمام این اوصاف تمایز خبرگزاری‌‌ها و شیوه کاری آنها از طریق ارایه عکس‌های خاص همان رسانه، مشخص می‌شود.
وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از نحوه مواجهه رسانه‌های ایرانی با مقوله عکس خبری گفت: متاسفانه در ایران کمتر روزنامه‌ای حاضر می‌شود، هزینه‌ای مجزا و تعریف شده به سرویس عکس و استخدام عکاس اختصاص دهد.
سعیدی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان‌های گذشته عکاسان به دلیل ضعف بیان و عدم توجه به حقوقشان کاملاً با مشکل پایمال شدن حقشان روبرو بودند، گفت: امروز اکثر عکاسان به صورت شفاف حقوقشان را می‌شناسند و به جد پیگیر آن هستند.
وی در مورد نهاد متولی پیگیری حقوق هنری و صنفی عکاسان گفت: پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و خانه عکاسان طرح‌هایی ارایه کرده‌اند ولی تاکنون طرح مشخصی برای اجرایی کردن قانون امتیاز اثر در حیطه عکس محقق نشده است.
سعیدی در ادامه با اشاره به این که قانون کپی رایت به جز ایران، افغانستان و دو کشور آفریقایی در تمام دنیا اجرا می‌شود، افزود: اگر بخواهیم با همین روال حرکت کنیم، قطعاً به جایی نخواهیم رسید.
وی افزود: ما بارها از مدیران خبرگزاری‌های مختلف با هر گرایشی دعوت کردیم تا کنار هم بنشینم و تصمیمی اجرایی برای دفاع از حقوق عکس و عکاسی بگیریم که تا به حال محقق نشده است.
سعیدی برنده جایزه دوم جشنواره جهانی عکس “هنر و نیایش” ، یکی از جدی‌ترین مشکلات عکاسان خبری را عدم برخورداری از بیمه‌های اجتماعی و بیمه نبودن ادوات و وسایلشان دانست و گفت: عکاسان نگران وسایلشان هستند، چرا که جایی نیست که تجهیزات عکاسی آنها که بعضاً قیمتی هم هستند را بیمه کند، علی‌الخصوص در حیطه عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی خبری که احتمال آسیب دیدن وسایل عکاسی بالاست.
سعیدی افزود: در مقطعی نیروی انتظامی طرحی داد با این مضمون که عکاسان می‌توانند از اسپری فلفل استفاده کنند که البته این هم به دلیل سرعت عمل سارقان چندان مفید فایده نیست.
وی با اشاره به این که عکاسی یک هنر فردی است، گفت: عکاسی یک هنر فردی است و قابل پیگیری و قرار نیست کسی که کار هنری می‌کند به سازمان یا ارگان خاصی وابستگی داشته باشد یا کسی زیر پر و بالش را بگیرد، ولی نمی‌توان نقش کمک‌های جنبی که از سوی نهادهای مختلف صورت می‌گیرد را نادیده گرفت.
وی در ادامه رشد قارچ گونه دوربین‌های دیجیتال آماتور در میان خبرنگاران سرویس‌های مختلف را نگران کننده ندانست و افزود: در تمام دنیا این امر پذیرفته شده است که خبرنگار در حین کار تهیه خبر، ثبت عکس هم داشته باشد. سعیدی افزود: البته این عکس‌ها اغلب جدی گرفته نمی‌شود و فقط در مواردی که سوژه ارزش هنری ندارد، مثل حالتی که مصاحبه‌ای خشک و رسمی با مقامات درجه دو و سه صورت می‌گیرد، قابل استفاده است.
وی در پایان این گفت‌وگو شیوه عملکرد دانشکده‌های عکاسی را شبیه سوپر مارکت دانست و افزود: عکاسی را نمی‌توان با قرص و دارو تزریق کرد، عکاسی هنر است و فراگیری آن ذوق هنری می‌طلبد. پس دانشگاه‌ها باید بستر شکوفایی استعداد را مد نظر قرار دهند و نه تولید فارغ‌التحصیلان با تعداد بالا. این را نباید فراموش کرد که دوربین و تجهیزات، هنر نمی‌آفریند و این عکاس است که اثر هنری را ثبت می‌کند.