ساعاتی پیش حدود ۴۰۰ تن از افراد جامعه عکاسی کشور در فرهنگسرای نیاوران گردهم آمدند تا هیات موسس انجمن ملی عکاسی ایران را از بین کسانی که خود را کاندید کرده بودند انتخاب کنند.
در ابتدای مراسم که در سالن اجتماعات فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شد بیانیه گروه کاری تاسیس انجمن ملی عکاسی ایران که زمینه این گردهم‌آیی را فراهم آورده بود توسط نماینده این گروه قرائت شد. متن کامل بیانیه را در ادامه بخوانید.

دوستان عکاس و هنرمندان عزیز ، حضار محترم !

امروز با حضور شما فصل نوینی در تاریخ عکاسی ایران آغاز می‌شود. این فصل با حضور پر شور شما می‌تواند بهار عکاسی ایران باشد ، فصلی که در آن دوباره می‌شکفیم.
هر کدام از ما و شما عکاسی را به عنوان فعالیتی فردی ، با عشق و علاقه یا به عنوان حرفه و یا هر دو دنبال می‌کنیم و خواهیم کرد. دوباره شکفتنمان با تاسیس انجمنی ملی و فراگیر از آن روست که محصول این فعالیت‌های انفرادی مجال بروز بیشتری در سطح ایران و جهان بیابد.
عکاسی ایران که تاریخش کم از تاریخ عکاسی جهان نیست آنچنان که باید جایگاه واقعی خود را در جهان نیافته و در داخل هم با مشکلاتی روبروست. استعدادهای بسیاری علیرغم فعالیت‌های انجام گرفته امکان تجلی و ظهور پیدا نکرده‌اند.
جایگاه عکاسی ایران جایگاه رفیعی است که عدم انسجام و وحدت ما باعث عدم شناخت کافی جهانیان و حتی خودمان از این جایگاه است. اگر در حیطه‌هایی ، از عکاسی جهان عقب هستیم علتش عدم تاسیس به موقع انجمن‌های تخصصی و انجمنی ملی و فراگیر بوده است.
انجمن‌های صنفی و تخصصی موجود در ایران حداکثر چند سالی بیشتر از عمرشان نمی‌گذرد در حالیکه در بسیاری کشورهای جهان از همان سال‌های آغازین عکاسی تشکل‌ها و مجامع عکاسی در ابعاد کوچک و بزرگ فعالیت خود را آغاز کرده و سطح عکاسی‌شان را به جایی رسانده‌اند که امروزه شاهدیم.

تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی موجود در ایران با همه نواقص احتمالی که داشته یا دارند حضورشان مبارک است. عدم تشکیل انجمن‌ها و نشستن به امید روزی که در ایده‌آل ترین شکل ممکن انجمنی را پایه بگذاریم کاری عبث است. باید شروع کرد و پیش رفت و در حین مسیر با همدلی ، مشکلات و نواقص را برطرف کرد. این مشکلات نبایست باعث دلسردی شود بلکه باید به اندیشه‌مان وادارد تا دست به دست هم داده، مشکلات و نواقص را چاره کنیم.

از یک سال و اندی پیش نمایندگان نهادها و انجمن‌های تخصص و نشریات عکاسی گردهم آمدند تا بستر تاسیس انجمنی ملی و فراگیر را فراهم آورند. انجمنی که متولیان آن نه افرادی خاص بلکه همه‌ی جامعه عکاسی کشور باشد.
انجمنی که با حمایت و حضور فرد فرد شما می‌تواند بر حقوق تا کنون پایمال شده و یا در نظر گرفته نشده‌ی عکاسی و عکاسان ایران پای بفشارد و آن‌ها را فراچنگ آورد.
انجمنی که در تعامل با متولیان فرهنگ و هنر کشور توجه ایشان را به پتانسیل عظیم هنر عکاسی کشور و نقشی که می‌تواند در ارتقا فرهنگ جامعه ایفا کند بیش از گذشته جلب کند.
نقشی که به جد و با دلایل مٌتقن معتقدیم ، کم از سایر هنرها نیست اگر بالاتر نباشد ، که هست.
از سوی دیگر انجمن ملی می‌تواند و باید در ارتباط با جوامع هنری و عکاسی دنیا ، هم به شناساندن عکاسی ایران در شکل وسیع‌تری از آن چه تا کنون انجام پذیرفته کمک کرده ، هم باعث ارتقای هر چه بیشتر عکاسی ایران شود.
این‌جا بر آن نیستیم تا نقشی که انجمنی فراگیر می‌تواند داشته باشد را تک تک برشمریم. هیات مؤسسسی که شما انتخاب می‌کنید لازم است با دیدی فراخ و کلان نگر همه‌ی مسائل و مشکلات عکاسی ایران را در نظر داشته باشد و اساسنامه‌ای درخور تدوین کند.
با این همه اشاره به چند نکته‌ی مهم را ضروری می‌دانیم:

در اساسنامه‌ای که نوشته‌ می‌شود لازم است راهکار حضور و نظارت جامعه عکاسی در تمام فعالیت‌های آتی انجمن در نظر گرفته شود. هیئات مدیره‌ای که در آینده انتخاب می‌شود ملزم باشد پاسخ‌گوی اقشار جامعه عکاسی بوده و نقد پذیر باشد و فعالیت‌های انجمن با شفافیت‌ تمام انجام پذیرد.

فعالیت‌هایی که طی سالیان گذشته در عرصه عکاسی کشور انجام شده اعم از دوسالانه‌ها تا حضور در مجامع عکاسی و هنری دنیا قابل تقدیر است اما وجود کاستی‌ها و جون و چراها در چنین فعالیت‌هایی که همه از آن ها اطلاع داریم به دلیل عدم شفافیت و پاسخ‌گویی مسئولان چنین فعالیت‌هایی بوده است.
این مسائل بخش زیادی از جامعه عکاسی کشور را به کناره گیری از صحنه کشانده‌است. وظیفه‌ی انجمن فراگیر است که این انفعال را به حضوری فعال در همه عرصه‌ها تبدیل کند.
و نکته‌ی آخر این‌که نباید انتظار داشت انجمن ملی در بدو تاسیس و در شروع فعالیت ناگهان و به یک‌باره همه مشکلات را معجزه‌وار برطرف کند. باید مقاوم و صبور بود. انجمنی که لازم بود سالیان سال پیش تشکیل شود امروز به همت شما نخستین گام را برمی‌دارد و حضور فعالانه شماست که می‌تواند انجمن را به تدریج به جایگاه شایسته خود نزدیک کند. هرچه حضورتان پر رنگ‌تر باشد سریعتر به هدف خواهیم رسید.

اما گزارشی کوتاه از روندی که منجر به این نشست و انتخابات شد:
عصر روز شنبه چهاردهم شهریور ماه سال هشتاد و سه نمایندگان نهادها و انجمن‌ها و نشریات تخصصی اولین نشست خود را در خانه هنرمندان ایران برگزار کردند. این جلسات با فراز و فرودهایی ادامه یافت و نهایتا تصمیم جمع بر آن شد تا علی‌رغم این که معمولا هیئات موسس ، خود راسا به تشکیل انجمن اقدام می‌کند ، انتخاب این هیات هم به جامعه عکاسی واگذار شود. در این نشست‌ها افرادی برای پیشبرد امور اجرایی به عنوان گروه کاری انتخاب شدند. این گروه ، طی نشست‌های متعدد و فشرده به بررسی راهکارهای عملی و اجرایی پرداخته و سرانجام امور را در مسیر اجرایی انداخت. گروه کاری هر از چند گاه پیشرفت کار را به اطلاع نمایندگان نهادها و نیز جامعه عکاسی می‌رساندند. در آخرین مراحل ، نیاز به نیروی بیشتر برای گروه کاری احساس می‌شد که چند تن دیگر به این گروه اضافه شدند.
این گروه در درون خود کمیته‌هایی را تشکیل داد و هر کمیته مسئولیت بخشی از کار را به عهده گرفت. ضمن این‌که همه افراد گروه خود را ملزم به این می‌دانستند تا علاوه بر فعالیت در کمیته خود هر جا که لازم بود به کمیته‌های دیگر یاری برسانند . فعالیت‌های کمیته‌ها در نشست‌های گروه کاری بررسی می شد و کار ادامه می یافت. سرانجام‌ ِ فعالیت گروه کاری شامل کمیته‌های روابط عمومی و تبلیغات، دبیرخانه ، پشتیبانی و تدارک منابع مالی، کمیته انتخابات و کمیته اجرا به نشست امروز منجر شد.

دوستان عکاس و هنرمندان عزیز ، حضار محترم!
گروه کاری در این روز تاریخی حضور شما را قدر می‌نهد و مسئولیتش را که به عنوان وظیفه به آن نگاه کرده و بی هیچ منتی به انجام رسانده پایان یافته تلقی می‌کند و امور را به شما می‌سپارد . باشد که با حضور مستمر خود ، کمک و همراهی خود را از مسئولین آتی انجمن که خود انتخابشان می‌کنید دریغ نکنید و آن‌ها که انتخاب می‌شوند جز به اعتلای بیش از پیش عکاسی کشور و رفع نابسامانی‌ها نیندیشند.

اعضای گروه کاری: سید عباس میرهاشمی،اسماعیل عباسی ، فریبا اباذری ، مسعود امیرلویی ، محمد فرنود،علیرضا کریمی صارمی،محسن راستانی، احمد ناطقی و محمد تهرانی