ایسنا – روز گذشته نخستین کارگاه نقد، بررسی و آموزش عکاسی خبری دکتر یونس شکرخواه، با حضور جمعی از عکاسان خبری، دانشجویان و عکاسان خبری فعال در رسانه‌ها، در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد.
در این کارگاه که به “ارزش‌ها و عناصر خبری” اختصاص داشت، شکرخواه با ارایه‌ی نمونه‌ها و مصداق‌هایی، به تشریح ارزش‌ها و عناصر خبری در عکاسی پرداخت.
این مدرس دانشگاه، با اشاره به ارزش‌های خبری عنوان کرد که در روزنامه‌نگاری حرفه‌یی، ارزش‌ها قابل تفکیک نیستند و ضروری است که تجربه و نیز آزمون و خطای استفاده از این ارزش‌ها را دانست.
به اعتقاد شکرخواه، چنان‌چه عکاس خبری هر آنچه کتاب در حوزه‌ی خبر، تالیف و نگاشته شده را نخوانده باشد، مشکل خواهد داشت و اگر عکاسی، ادبیات رشته‌اش را نداند، عکاس موفقی نمی‌تواند باشد.
وی تاکید کرد: ارزش‌های خبری به انتخاب سوژه مربوط می‌شود و عناصر خبری به ارایه‌ی آن‌ها برمی‌گردد.
شکرخواه گفت: در هیچ جای جهان تمرکز تعمدی عکاس بر یک نقطه از سوژه پذیرفتنی نیست؛ اما در ایران هست.
او با اشاره به مرامنامه‌های اخلاقی در عرصه‌ی رسانه‌یی دنیا و نیز بیان مصداق‌هایی تصریح کرد: مقولاتی که در کشور ما قاعده است در کشورهای دیگر منع شده است.
کارکردن همز‌مان در چند مطبوعه و رسانه، از جمله نمونه‌های مورد اشاره‌ی‌ وی بود.
این مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری، تاکید کرد که وظیفه‌ی فتوژورنالیست روایت است نه گزارش‌گری و فتوژورنالیسم سالم، آیینه‌ی جامعه محسوب می‌شود و هم‌چنین روایت عکس مقدم بر قضاوت است.
بنابراین گزارش، نشست‌های آموزشی عکاسی خبری که قرار است با حضور استادان و متخصصانی در این رشته، به‌صورت مستمر برگزار شود، به جمع‌آوری و انتقال آخرین تجربیات حوزه‌ی عکاسی خبری،‌ تشکیل جلسات علمی مستمر عکاسی خبری، ‌ارتقای سطح کیفی عکاسی خبری رسانه‌های داخلی، به‌روز شدن عکاسان خبری، تحلیل و نقد عکس‌های خبری برگزیده‌ی رسانه‌های معتبر دنیا، می‌پردازد.
ایجاد زمینه‌ی پاسخ‌گویی به سوالات فنی عکاسان خبری توسط اساتید مجرب و معرفی آخرین جزوات، کتب و مقالات روز دنیا، ازجمله اهداف برگزاری این کارگاه‌های آموزشی است.

سایت عکاسی: این جلسه که با استقبال خوبی مواجه شده بود نشان از علاقه و توجه عکاسان جوان خبری به آموختن اصول و مبانی حرفه ای دارد. امید است تداوم این برنامه موجب رشد و اعتلای عکاسی خبری در ایران شود. شایسته است یکی از حاضران در کارگاه – بیش از ۷۰ نفر در این جلسه حضور داشتند- مطالب منتشر شده در این جلسه را منتشر کند. سایت عکاسی آماده انتشار این مطالب است.