iran-italy.jpg

شهر ونیز امسال همزمان با برپایی جشنواره بین المللی هنر و فیلم ونیز، شاهد برگزاری نمایشگاه عکس عکاسان ایرانی با عنوان ” مردم، راه ها و مناظر” بود. مقدمات این نمایشگاه که از آبان ماه سال گذشته با فراخوانی همگانی با طراحی وب سایتی اینترنتی به یاری سایت عکاسی، اعلام شده بود، سرانجام پس از طی مراحل گوناگون انتخاب عکس ها، چاپ کتاب، پوستر و بروشور، طی مراسمی درمحل موسسه فرهنگی کاندیانی وابسته به شهرداری ونیز در آغاز شهریور ماه سال جاری گشایش یافت.
در این نمایشگاه ۷۲ عکس از ۵۶ عکاس ایرانی از شهرهای گوناگون کشور،۲۰ عکس با عنوان راه ها از عباس کیارستمی و۲۰ عکس از مناظر ایران از پروفسور ریکاردو زیپولی عکاس و استاد کُرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ونیز به نمایش درآمد.
برگزاری این نمایشگاه با حمایت و تلاش بخش فرهنگی شهرداری ونیز، مرکز فرهنگی کاندیانی، دانشگاه کافوسکاری ونیز، رایزنی فرهنگی ایران در رُم و برخی نهادهای دیگر در کشور ایتالیا امکان پذیر شد.
در مراسم گشایش این نمایشگاه که با حضور شمار زیادی از فرهیختگان و جامعه هنری ایتالیا و استان ونتو، معاون فرهنگی شهرداری، رئیس مرکز فرهنگی کاندیانی، اساتید دانشگاه ونیز و رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا برگزار شد، معاون فرهنگی شهرداری ونیز ضمن با اهمیت شمردن این نمایشگاه اظهار امیدواری نمود که این گونه همکاری های فرهنگی که بی تردید می تواند برای شناساندن فرهنگی غنی ایران موثر واقع شود تداوم یابد. سپس رئیس مرکز فرهنگی کاندیانی ضمن قدردانی از حضور عکاسان ایرانی این نمایشگاه را گام نخست در معرفی فرهنگ غنی ایران دانست و اظهار امیدواری نمود که این برنامه ها تداوم داشته باشد. در این مراسم همچنین، آقای علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی ایران ضمن برشمردن تأثیرات این نمایشگاه در معرفی فرهنگ و هنر ایران از تلاش دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه به ویژه مرکز فرهنگی کاندیانی و پروفسور زیپولی قدردانی نمود. محمدرضا طهماسب پور نیز به نمایندگی از سوی عکاسان شرکت کننده، این نمایشگاه را دارای ویژگی های نوینی برشمرد که فراخوان همگانی، بکارگیری فناوری اینترنت در تمامی مراحل کار و حضور گسترده ی عکاسان ایرانی از جمله آنها بود. پایان بخش سخنرانی های این مراسم، سخنان پروفسور زیپولی بود که ضمن تشریح روند شکل گیری و برگزاری نمایشگاه، آنرا بسیار مثبت و قابل توجه ارزیابی نمود و اظهار امیدواری کرد که با هماهنگی های به عمل آمده، این نمایشگاه در شهر رُم نیز پذیرای بازدید کنندگان باشد.
حضور شماری از هنرمندان عکاس ایرانی در این مراسم، چهره های فرهنگی وهنری، هنردوستان واهالی شهر ونیز، به ویژه جوانان در نخستین روز گشایش نمایشگاه بسیار چشمگیر و جالب توجه بود. تبلیغات گسترده در سطح شهر با پوستر نمایشگاه و همچنین بر روی بدنه اتوبوس ها بسیار به چشم می خورد و حکایت از اهمیت موضوع برای برگزار کنندگان نمایشگاه داشت.
نمایشگاه با نقشه ی کشور ایران و شرحی در چگونگی شکل گیری نمایشگاه که به طرز جالبی بر روی دیوار نوشته شده بود، آغاز می شد. سالن اول نمایشگاه به عکس های ریکاردو زیپولی که در بردارنده ی مناظری بدیع از ایران در طی سال های گوناگون حضور این عکاس در ایران بود، اختصاص داشت. در ابتدای ورودی سالن عکس های عکاسان ایرانی، فهرست نام عکاسان شرکت کننده به ترتیب حروف الفبا قرار گرفته بود که از نظر طراحی گرافیک نمایشگاه بسیار جالب توجه بود. عکس‌ها در اندازه ۶۰×۴۰ و برخی نیز در ابعاد متری به چاپ رسیده بود. نوع چیدمان و ترتیب قرارگرفتن عکس ها بر روی دیوارهای نمایشگاه، حکایت از بکارگیری طراحان با تجربه در امر برگزاری نمایشگاه می کرد. به طور کلی، نمایشگاه به صورتی حرفه ای و با برخورداری از استانداردهای رایج نمایشگاهی در دنیا برگزارشده بود و تلاش شده بود تا مجموعه ای چشم نواز رو در روی بازدید کنندگان قرار گیرد. در بخش پایانی نمایشگاه، عکس های عباس کیارستمی از راه های ایران و مناظر ایران از ریکاردو زیپولی قرار گرفته بود که در هر بخش، شعرهایی نیز از عباس کیارستمی عکس ها را همراهی می کرد. در ارتباط با همین مجموعه، فیلم مستندی هم درباره ی راه ها به کارگردانی عباس کیارستمی در قسمتی از نمایشگاه پخش می شد. کتاب نمایشگاه نیز شامل عکس‌های نمایشگاه و بیوگرافی تمامی عکاسان شرکت کننده با کیفیتی مطلوب به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. چاپ پوستر، دو نوع بروشور، بیوگرافی عکاسان و بازتاب گسترده اخبار نمایشگاه درخبرنامه مرکز فرهنگی کاندیانی و روزنامه‌های ونیز و استان ونتو و همچنین رسانه های همگانی ایتالیا از برنامه های تبلیغاتی نمایشگاه بود.

این نمایشگاه تا ‪ ۱۴‬اکتبر سال جاری (‪۲۲‬مهرماه) دایر خواهد بود.