جمعی از عکاسان هم فکر گرد هم آمدیم و تصمیم گرفتیم تا گروهی را تشکیل دهیم که آماده خدمت به جامعه عکاسی مطبوعاتی هستند. گروهی که ضمن بررسی عملکرد دوره های قبل از تجربیات همکارانی که قبلا عضو هیأت مدیره بوده اند استفاده کنیم تا بتوانیم طبق اساس نامه در مسیر پیشبرد اهداف انجمن و اهداف هیأت مؤسس گام برداریم.

بیش از هشت سال از تاسیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات می گذرد. هیأت مؤسس این انجمن برای همبستگی بیشتر عکاسان خبری و دفاع از حقوق آن ها اقدام به تشکیل چنین انجمنی کرد. در طول هشت سال گذشته مجامع مختلفی تشکیل شده است که نتیجه آن تعیین هیأت های مدیره در چهار دوره بوده است. تلاش های زیادی از سوی اعضای هیأت مدیره برای ارتقای وضعیت عکاسان خبری صورت گرفته اما این تلاش ها در هر دوره بنا به دلایلی روند مثبتی نداشته است. به نظر ما به عنوان گروهی که با هم در این انتخابات کاندیدا شده ایم ناهماهنگی اعضا و عدم همکاری برخی از اعضای هیأت های مدیره از دلایل عدم موفقیت انجمن بوده است.

گروهی که امروز در کنار شما هستند افراد آشنایی هستند که کمابیش در عرصه مطبوعاتی داخل و خارج از کشور فعال هستند. بیشتر این دوستان در برهه زمانی خاصی به خصوص در اوایل دهه هفتاد موج جدیدی از عکاسی مطبوعاتی را در روزنامه های ما به وجود آوردند. موجی که در ادامه راه منجر به حضور نسل قدرت مندی از عکاسان خبری شد و سکوت تصویری چند ساله عکاسان خبری را پس از انقلاب و جنگ تحمیلی با عکس های خود شکست.
هشت سال از اقدام هیأت مؤسس می گذرد اما متأسفانه باید بگوییم که منزلت این انجمن پایین آمده است و هر آن بیم انحلال آن نیز می رود. هشت سال زمان زیادی برای تجربه اندوزی است اما دیگر هزاره سوم زمان آزمون و خطا نیست. اگر می خواهیم به پیش برویم باید به روز باشیم. باید از اوضاع روز عکاسی خبری در دنیا آگاه باشیم و آن را به نسل های جوان منتقل کنیم.
امروز عکاسی مطبوعاتی ما نیاز به بستر مناسبی برای فرهنگ سازی و آموزش دارد. یک عکس تنها با فشار دکمه دوربین های دیجیتال و اتوماتیک به دست نمی آید. عکس خبری خوب نیاز به عکاس خبری خوبی دارد که با مطالعه و آگاهی از تفکرات جدید و علم روز و فن آوری های نو و تلفیق آن با نوآوری خلاقیت و سرعت عمل بتواند تصاویر تأثیر گذاری را در جامعه و حتی دنیا ارائه کند. عکس خبری خوب تنها با آگاهی از اصول زیبایی شناسی مطلق به دست نمی آید. استفاده از فرم و ترکیب های زیبا که امروزه در بین عکاسان خبری نسل جدید به وفور دیده می شود قابل تأمل است اما فرم گرایی محض و دور شدن از اصل موضوع به عکاسی خبری ما ضربه می زند.
به نظر ما کار در انجمن عکاسان مطبوعاتی باید از نو آغاز شود. فصل تجربه و رقابت های فردی سپری شده است. ما به عنوان گروهی که با هم کاندیدای حضور در هیأت مدیره شده ایم معتقدیم به دور از هر گونه شعار در دفاع از حقوق عکاسان مطبوعات باید کار را از آموزش شروع کرد. با ارتقای سطح فرهنگی و سواد جامعه عکاسی می توان به دفاع از حقوق عکاسان نیز امیدوار شد. در تاریکی نمی توان به آسانی گام برداشت.
تلاش ما به عنوان گام اول زنده کردن محیط های آموزشی صمیمی و استفاده از تجربیات عکاسان باسابقه ایرانی و حتی خارجی است. نسل امروز نیاز دارد به کسب تجربه از عکاسان مجرب که در صحنه های مختلف و متنوع خبری دنیا حضور دارند. نسل امروز در فضای مناسب تر و با امکانات جدیدتری نسبت به گذشته قرار دارد. دسترسی به اینترنت و ماهواره و دیدن آسان دنیای عکاسان بزرگ خبری و مستند از ویژگی های چنین امکاناتی است. ما می توانیم از این فن آوری ها در جهت شکوفایی بیشتر عکاسان مطبوعاتی استفاده کنیم تا گام های بعدی را آسان تر برداریم.

ما به عنوان یک گروه و با نگاه صنفی نامزد هیأت مدیره شده ایم. گروهی که اعضای آن به حدی از بلوغ حرفه ای رسیده اند که رقابت های فردی در عکاسی خبری را با اهداف گروهی عکاسان در هم نمی آمیزند. گروهی که پس از سال ها کار در این حرفه به دور از رقابت های شخصی و تنگ نظری های معمول امروزه جامعه عکاسی ایران آمده اند تا کار گروهی را عملی کنند دیگر نه تجربه.
اصغر آزاد دل – ساتیار امامی – مجید سعیدی – کاووس صادقلو – عطاالله طاهر کناره – کارن فیروز – حسن قائدی – بهروز مهری – راهب هماوندی