expo-aks.jpg

نگارخانه هفت هنر که دو ماه است فعالیت خود را شروع کرده و تا کنون چهار نمایشگاه برگزار کرده است، بعد از نمایشگاه چهارم اش تصمیم به برگزاری اکسپو عکس گرفته است.
این اکسپو از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در سالن دریای نور هتل استقلال برگزار می شود و از اول تا ۱۴ اسفند در نگارخانه هفت هنر ادامه می یابد.
محمد رضا رفائی، مدیر گالری، در نشست خبری این اکسپو گفت: “سعی کردیم کاری با کیفیت انجام بدهیم. هدفی که برای این اکسپو در نظر گرفتیم ارائه عکس در شکل جدیدش و معرفی به جامعه است. ما به عکاسی هنری به عنوان بخشی از عکاسی که به آن کمتر توجه شده تمرکز کردیم و امیدواریم که اولین اکسپو ما ضمن این که این نوع عکاسی را معرفی می کند بازاری هم برای عکاسانی که در این نوع عکاسی کار می کنند ایجاد کند.”
در این اکسپو که به صورت ملی برگزار می شود تا کنون از بیش از ۲۰۰ عکاس، بیش از ۳۰۰ عکس به دبیرخانه اکسپو رسیده است.
رفائی درباره فراخوان این اکسپو گفت:”چون امکان فراخوان عمومی نداشتیم و با تلفن فراخوان شفاهی دادیم ممکن است تعدادی از عکاسان از برگزاری اکسپو خبردار نشده باشند.”
وی در ادامه گفت:” سعی کردیم ارائه این عکس ها را متناسب با جامعه عکاسی ایران انجام دهیم. برای همین هم با زمان کمی که داشتیم توانستیم سالن دریای نور هتل استقلال را برای چهار روز رزرو کنیم.”
او در پاسخ به این سوال که آیا برای بازدید از نمایشگاه از موسسات و ارگان های خاصی که باید بیایند دعوت خاصی انجام دادید، گفت:”پوشش خبری ما به همین منظور است و دعوت نامه های ماهم به دست همه می رسد.”
رفائی درباره قیمت گذاری آثار و سهم عکاس گفت:” دو گروه هنرمند در این اکسپو داریم. یک گروه که خودشان صاحب امضا هستند. معمولا آن ها حرفه ای به عکس نگاه می کنند و قیمتی که روی کار آن ها گذاشته می شود به پیشنهاد خود هنرمند است. و بر اساس جوی که در اکسپو داریم سعی می کنیم خودمان نیز به صورت مشاور قیمت آثار دیگر را تعیین کنیم. درصد فروشمان نیز طبق تمام تعرفه ها ۳۰درصد از فروش متعلق به برگزار کننده است و ۷۰ درصد به خود هنرمند برمی گردد. در ضمن ما هیچ وجهی را به عنوان ورودی دریافت نکردیم.”
مدیر نگارخانه هفت هنر در پاسخ به این سوال که “آیا برنامه ای برای گسترده کردن آن و کمک گرفتن از نگارخانه های دیگر را دارید؟” گفت:” قطعا ما معتقدیم که کار گروهی نتایج مثبتی دارد و از آن استقبال می کنیم. در این نمایشگاه نیز نگارخانه مهروا و راه ابریشم هم کسانی را معرفی کرده اند و این همکاری تقریبا صورت گرفته است.”
رفائی درباره برگزار کردن اکسپو به صورت بین المللی گفت:”من هم دوست دارم که یک تجربه ملی را بین المللی کنم. دنیا کمتر با هویت هنر ایران آشناست و حتما اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم از آن استقبال می کنیم.”
او در پاسخ به این سوال که:” شما فکر می کنید با شرکت همین اکسپو در اکسپوهای دیگر می شود زمینه ی بین المللی بودنش را فراهم کنید؟” گفت:”حتما همینطور است و بستگی دارد که ما مرحله اول را که برگزاری اکسپو در سطح ملی است چگونه برگزار کنیم.”
او در باره انتخاب عکس ها گفت:” داوری وجود ندارد. خود عکاس انتخاب می کند که چه عکسی را بفرستد.”
رفائی درباره انتخاب هتل استقلال برای برگزاری اکسپو گفت:”می خواستیم کاری را که انجام می دهیم با کیفیت مطلوب و در شان جامعه عکاسی باشد و به فروشمان هم اعتبار بهتری بدهد.”
اولین اکسپو عکس ایران در ساعت ۱۶ روز سه شنبه،۲۳ بهمن ماه، در هتل استقلال افتتاح می شود و تا ۲۶ بهمن هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ برای بازدید عموم گشوده است. این اکسپو پس از آن به نگارخانه هفت هنر می رود و از اول تا ۱۴ اسفند هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۹ برای بازدید گشوده است.