old-photo.jpg

در آذرماه سال جاری به پیشنهاد جمعی از کارشناسان و صاحبنظران تاریخ عکاسی در ایران، روز ۲۵ آذر به عنوان روز”عکس تاریخی” برگزیده شد. به همین مناسبت و همچنین همزمانی آن با یکصد و شصت و پنجمین سال آغاز عکاسی در ایران، سازمان اسناد ملی پیشقدم شده و پیش همایش یکصد و شصت و پنجمین سال آغاز عکاسی در ایران را در ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ با حضور پژوهشگران و صاحبنظران تاریخ عکاسی، مسئولان بایگانی‌های عکس‌های تاریخی در ایران، مجموعه‌داران و دست اندرکاران عکس‌های تاریخی، عکاسان و علاقمندان این حوزه برگزار خواهد کرد. دکتر شهریارعدل، عبدالله انوار، دکتر محمد ستاری، رضا فراستی، علیرضا ابراهیمی جعفری سخنرانی‌هایی با موضوع تاریخ عکاسی ایران و عکس‌های تاریخی خواهند داشت و فیلم مستند “خاطرات روی شیشه” کاری از مهرداد زاهدیان به نمایش در می‌آید و از پیشکسوتان این رشته تقدیر می‌شود.

نمایشگاه‌هایی نیز در طول برگزاری این نشست و پس از آن برپا خواهد شد. نمایشگاه گزیدۀ عکس‌های تاریخی موجود درسازمان اسناد ملی، نسخه‌های خطی و کتابهای چاپ سنگی موجود در کتابخانۀ ملی ایران، نشریات تخصصی عکاسی، کپی نسخه‌های خطی مربوط به عکاسی در ایران، عکسهایی از تکچهرۀ عکاسان قدیمی و پوسترهای مربوط به نمایشگاه‌های برگزار شده دربارۀ تاریخ عکاسی ایران از آن جمله اند.
همچنین با همکاری کاخ گلستان نمایشگاهی از دوربین‌ها، آلبوم‌های عکس و عکس‌های دوران قاجار در محل عکسخانۀ کاخ گلستان و عکسهایی از یک مجموعۀ خصوصی در عکسخانۀ شهر به نمایش در خواهد آمد. معرفی کتابها و نشریات تخصصی عکاسی و همچنین غرفۀ معرفی فرآیندهای مربوط به چاپ عکس در قرن نوزدهم از دیگر بخش‌های این همایش است. برخی مقاله‌های تخصصی نیز با موضوعهای تاریخ عکاسی در ایران، حفاظت و مرمت عکس‌های تاریخی و کتابشناسی تاریخ عکاسی در ایران، به صورت کتابچه‌های منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
این همایش روز چهارشنبه ۲۴ آذر از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در محل سالن همایشهای کتابخانۀ ملی ایران به نشانی؛ بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، بعد از مترو میرداماد، کتابخانۀ ملی ایران، سالن همایش‌ها برگزار خواهد شد.
هیات علمی این همایش را: دکتر شهریارعدل، محمد حسن سمسار، دکتر محمد ستاری، محمد رضا طهماسب پور، حسین چنعانی تشکیل می‌دهند و دبیر علمی آن نسرین ترابی است.
این همایش توسط کاخ گلستان، موسسه مطالعات تاریخ معاصر، موزۀ عکسخانۀ شهر تهران، موسسۀ چاپ و نشر نظر و لابراتوار عکسباران حمایت می‌شود.