روز سه شنبه، سی ام بهمن ماه ۱۳۸۶، نمایشگاه “چشم درون” در شش بخش افتتاح شد. انگیزه برپایی این نمایشگاه عکس های ریکاردو زیپولی، عکاس و ایران شناس ایتالیایی، از ونیز بود که سبب شد مجموعه ای از عکس های تاریخ عکاسی گذشته و معاصر ایران و مجموعه عکس های خریداری شده توسط موزه هنرهای معاصر نیز به نمایش درآیند.
در روز افتتاح این نمایشگاه سیف الله صمدیان، دبیر نمایشگاه، حبیب الله صادقی، مدیر موزه هنرهای معاصر، ریکاردو زیپولی و روبرتو توسکانو، سفیر ایتالیا در تهران، سخنرانی کردند. همچنین در این جلسه اسلایدشویی از عکس های زیپولی از کشورهای مختلف به نمایش در آمد.
نمایشگاه با حضور عباس کیارستمی از گالری شماره یک افتتاح شد و در گالری شماره ۹ از کتاب مجموعه عکس های خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر رونمایی شد.
سیف الله صمدیان، دبیر نمایشگاه، در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: بهانه یا علت این نمایشگاه را ریکاردو زیپولی به ما داد. کمتر کسی پیدا می شود که از ونیز عکس بگیرد و به اشعار یک شاعر ایرانی، بیدل دهلوی، اشاره کند. زیپولی عکاسی است که برنگاه هنرمند برجسته ای چون عباس کیارستمی تاثیر می گذارد.
او درباره برگزاری این نمایشگاه در مدت یک ماه و نیم گفت که برگزاری این نمایشگاه بدون ارتباط سالم و طولانی ای که با عکاسان داشتم ممکن نبود.
دبیر نمایشگاه “چشم درون” درباره انتخاب عکس های این نمایشگاه گفت که با توجه به عکس های زیپولی که نگاه شاعرانه ای دارد، ما نیز عکس هایی را انتخاب کردیم که به این نگاه نزدیک باشد.
او از عکاسانی که نامشان را در این نمایشگاه فراموش کرده بود معذرت خواهی کرد.
صمدیان در ادامه درباره مسائل جنبی این نمایشگاه گفت که در مدت یک ماه و نیم به گنجینه خارجی عکس های موزه که از ابتدای تاسیس موزه خریداری شده بود سروسامان دادیم و این باعث بسی خوشحالی است. این عکس ها در گالری شماره ۹ موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمده اند.
او در پایان از مدیریت و کارمندان موزه هنرهای معاصر و سفیر ایتالیا تشکر کرد.
ریکاردو زیپولی در افتتاحیه نمایشگاه “چشم درون” گفت: امروز یکی از مهمترین و زیباترین روزهای زندگی من است. به عنوان یک عکاس و ایران شناس داشتن نمایشگاهی در این جا افتخار عظیمی است.
او در پایان گفت که می خواهم صحبت خود را با یک تشکر و یک امید تمام کنم. امیدوارم این نمایشگاه نمونه ای باشد برای همکاری بین دو تمدن ایرانی و ایتالیایی و از رئیس موزه تشکر می کنم که این فرصت را به من داد تا عکس هایی از وطنم را در اینجا که وطن دوم من است نمایش دهم. اوبا اشاره به تاثیر ناخودآگاه بیدل بر نگاه او در عکاسی سخنان خود را با شعری از بیدل تمام کرد.
دربخش های دیگر نمایشگاه “چشم درون” بخش یک شهر به عکس های محمد رضا جوادی، عکاس و معمار، از بم اختصاص داشت. جوادی که از سال ۱۳۵۶ عکاسی می کند پژوهشگر و مدرس معماری در دانشگاه های ایران است. او تا کنون چندین نمایشگاه در داخل و خارج ایران داشته است.
دربخش دیگر این نمایشگاه که یک پیشگام نام دارد عکس های زنده یاد نیکول فریدنی به نمایش درآمده است.
یک نگاه بخش دیگر این نمایشگاه است که عکس های مجید کورنگ بهشتی در آن به نمایش درآمده است. بهشتی که از سال ۱۳۶۲ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است تا کنون نمایشگاه های متعددی در ایران برگزار کرده است. او دو کتاب عکس به نام های “وسعت بی واژه” و “از نقش و نگار در و دیوار شکسته” دارد.
دو بخش دیگر نمایشگاه به گنجینه عکس های خارجی موزه هنرهای معاصر و دیگری به عکاسی ایران از دوره قاجار تا امروز اختصاص دارد.
این نمایشگاه تا ۳۰ فروردین در موزه هنرهای زیبای تهران برپاست.