نقش عکاسان در ثبت و ماندگاری لحظات ناب حماسه‌ها و رویدادهای تاریخی ملت‌ها غیر قابل انکار است. چه میزان افکار عمومی و جریان‌های مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی از این نقش آگاهی دارند.

انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران از جنبه‌های گوناگونی قابل تامل و بررسی است، از جمله آنکه دشمنان داخلی و خارجی انقلاب، سعی داشته‌اند شعله‌های فروزان این آتش گرمی بخش را فرو بنشانند. همچنان که در روزهای اوجگیری انقلاب و چه پس از آن، به حربه تحریف و سانسور و سکوت خبری متوسل شدند. بی‌گمان نقش عکاسان انقلاب در شکستن جو خفقان و مملو از اکاذیب و شایعه، بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده بود. در آن روزهای سیاه و سکوت خبری، عکاسان جان بر کف برای ثبت لحظات مبارزه و ایثار مردم بی دفاع در مقابل رژیم دژخیم، خود را به آب و آتش می‌زدند و در معرکه مظلومیتی مضاعف (از آن روی که سر سپردگان رژیم، تشنه به خونشان بودند و مردمان آنها را عامل رژیم می‌پنداشتند) بغض در گلو و دوربین در دست، به قیمت جان و مال و سلامتی خودشان به ثبت تصویری می‌پرداختند که با سرعتی حیرت آور، تبدیل به سند رسوائی رژیم می‌شد. زیرا عکاسان، به یقینی‌ترین و سریع الانتقال ترین ابزار رسانه‌ای مجهز، و فهم زبان ایشان، یعنی عکس، به هیچ تفسیر و شرحی احتیاج نداشت.

در روزهای اوج انقلاب، کم نبودند روزهایی که رژیم در اثر انتشار یکی از این تصاویر هوشمندانه و مومنانه، به کلی خلع سلاح می‌شد و از سر ناتوانی مجبور به تکذیب عکس و تعقیب عکاس شجاع آن می‌گردید. یکی از این دلیر مردان "عبدالحسین پرتوی" است. عکاس پیشکسوت و خالق عکس‌های مهم و بیاد ماندنی روزهای انقلاب از جمله تظاهرات و درگیری مردم قم بعد از سحر در محله چهار مردان در ایام ماه مبارک رمضان ۱۳۵۷، بستن فرودگاه توسط تانک‌های رژیم برای جلوگیری از فرود هواپیمای امام (پرواز آزادی) سوم بهمن، ورود امام دوازدهم بهمن و تاثیرگذارترین عکس انقلاب "بیعت همافرها با حضرت امام خمینی (ره) در مدرسه علوی نوزدهم بهمن ۱۳۵۷ که در روند پیروزی انقلاب تاثیر بسیار زیادی را ایفا کرد. وی پس از سی سال فعالیت در روزنامه کیهان بعنوان خبرنگار عکاس در سال ۱۳۶۸ بازنشسته شد و بخاطر علاقه خاصی که به مرحوم پروفسور حسابی داشته با قسمت فرهنگی بنیاد ایشان همکاری می‌کرد. این افتخارات و شجاعت‌ها در حالی است که فقط آثار این هنرمند بزرگ را می‌شناسیم و به آن فخر می‌کنیم و خالق آن در مقایسه با آثارش (به مانند سایر عکاسان انقلاب) در کمال گمنامی بسر می‌برد بطوری که کمتر کسی از وی و احوالاتشان خبر دارد. عبدالحسین پرتوی این عکاس متعهد و انقلابی که با عکس‌های خود الگوی تمام عیاری از خدمت صادقانه به انقلاب و ارزش‌های آن را عینیت داد چند سالی است که در بستر بیماری قرار دارد و متاسفانه امروز در مسیر درمان این مرد با اخلاق، آنگونه که شایسته این عکاس و آثار انقلابی اوست، حرکتی اساسی صورت نگرفته است.
به منظور تجلیل و بزرگداشت از حسین پرتوی به دعوت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس جلسه‌ای با شرکت جمعی از کسانی که دغدغه این عکاس ارزشمند را دارند در محل انجمن تشکیل شد. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا نمایشگاهی برای فروش آثار با همت و یاری تمامی عکاسان در راستای وحدت و انسجام جامعه عکاسی برای شناساندن و تجلیل از این هنرمند عکاس برگزار شود.

از تمامی عکاسان دعوت می‌کنیم با ارسال سه عکس مناسب اهداف مورد نظر در زمینه اطلاع‌رسانی و  تشویق ارگان‌ها، موسسات، نهادها و سایر مراکز جهت خرید آثار ما را یاری کنند.

آخرین مهلت دریافت فایل و عکس عکاسان را جهت شرکت در نمایشگاه را ۱۵ آبان ۸۷ و زمان برپایی نمایشگاه تجلیل از حسین پرتوی نیمه اول آذر در تالار آبی کاخ موزه نیاوران

مشخصات فنی و دبیرخانه نمایشگاه تجلیل از حسین پرتوی، عکاس لحظات ناب انقلاب
۱. شرکت تمامی عکاسان در این نمایشگاه آزاد است.
۲. هر عکاس  می‌تواند سه عکس به نمایشگاه ارسال کند.
۳. شایسته است عکاسان در انتخاب آثار خود اهداف برگزاری نمایشگاه را لحاظ کنند.
۴. ابعاد عکس ارسالی به صورت رنگی یا سیاه و سفید در اندازه ۳۰×۲۰ سانتی متر و نباید قاب یا پاسپاتو شده باشد لطفا به همراه عکس نام عکاس، تلفن تماس، محل و شرح عکس ارسال شود.
۵. عکس دیجیتالی به صورت CD در اندازه ۳۰×۲۰ سانتی متر بادقت ۳۰۰ DPI با فرمت TIF یا JPG  به همراه نام عکاس، تلفن تماس، محل و شرح عکس بصورت فایل نوشتاری ارسال شود.
مسوول نمایشگاه: داریوش عسکری
محل دبیرخانه: تهران خیابان سهروردی شمالی خیابان هویزه  غربی نرسیده به خیابان شهید یوسفی پلاک ۱۲۲ انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس کدپستی:۱۵۵۱۹۱۳۴۱۱ – تلفن: ۳۹-۸۸۵۳۰۰۳۷

توضیح تکمیلی، ۸ آبان ۱۳۸۷:
دبیرخانه برگزاری نمایشگاه و فروش عکس در تجلیل و حمایت از حسین پرتوی با تشکر از جامعه عکاسی ایران در حمایت از این حرکت خودجوش و ارزشمند اعلام کرد جمعی از عکاسان در نظر دارند، آثار خود را به صورت آماده نمایش (چاپ شده به همراه قاب) ارایه کنند. دبیرخانه برگزاری نمایشگاه، با استقبال از این شیوه ارایه آثار در جهت هر چه باشکوه تر برگزار شدن این نمایشگاه آمادگی دارد عکس هایی را که به صورت فایل ارایه می شود را چاپ و قاب کند و یا عکس آماده نمایش را دریافت کند.