همان‌گونه که اطلاع دارید، کارگاه " خلاقیت در تاریک‌خانه دیجیتال" در تاریخ ۲۷ آذر برگزار خواهد شد. هفته گذشته (+) به چندین سوال مخاطبان سایت در مورد کارگاه پاسخ داده شد و در این مطلب در برخی موارد دیگر توضیح داده می‌شود.

۱- آیا برای شرکت در کارگاه نیازی به آوردن وسایل خاصی وجود دارد؟ آیا باید لپ‌تاپ بیاوریم؟
خیر نیازی به آوردن لپ‌تاپ و سایر وسایل وجود ندارد.
اصولا در کارگاه فرصت استفاده از لپ تاپ نخواهید داشت. اجرای کارگاه به صورت سخنرانی، نمایش اسلاید (شامل نکات، اشکال و دیاگرام‌ها و نمونه عکس)، و نیز اجرای برخی مراحل بر روی عکس‌های انتخابی خواهد بود.

۲- چرا خلاقیت؟ چه ربطی به کارگاه تاریک‌خانه دیچیتال دارد؟
خلاقیت (Creativity) در عکاسی می‌تواند تعاریف مختلفی داشته باشد. اینکه نتیجه کار یک عکاس را یک اثر خلاق بدانیم، بستگی به شاخصهای متفاوتی دارد. اما آن‌چه که در موردش کمتر اختلاف نظر وجود دارد این است که خلاقیت در عکاسی می‌تواند در سطوح مختلف بروز کند. فرآیند خلاقیت حتی قبل از فشردن دکمه شاتر شروع می شود. این سیر در هنگام عکاسی ادامه می‌یابد و سپس می‌تواند در تاریک خانه دیجیتال دچار اوج مجدد گردد. در واقع هنرمند کنونی می‌تواند از این ابزار برای بهبود ابعاد خلاقانه عکس خود سود ببرد. و  تشریح همین مساله یکی از ارکان مهم این کارگاه را تشکیل می‌دهد.

۳- با توجه به مطالب کارگاه،‌ آیا امکان استفاده کامل برای شرکت کنندگان وجود دارد؟
اساسا هدف این کارگاه ارائه مجموعه دستورات نرم‌افزاری نیست. هدف در این کارگاه آموزش اصول و چارچوب کلی بحث پردازش و ویرایش های هدفمند است. اگر این چارچوب درک شود، قرار دادن جزئیات در این ساختار ذهنی کار سختی نیست. در این کارگاه این ساختار کلی آموزش داده شده و راهها نشان می‌شوند تا شرکت کنندگان بتوانند بر اساس سلیقه و هدف خود راهها را طی کنند.

بنابراین نمی‌خواهیم که در این کارگاه یک کتاب نرم‌افزار فتوشاپ را آموزش دهیم. چنان آموزش‌هایی همه جا یافت می‌شود. آنچه در این کارگاه خواهید آموخت و در جای دیگری پیدا نخواهید کرد، طرز برخورد صحیح با مساله پردازش عکس، آنالیز عکس برای شروع پروسه پردازش و انجام پردازش‌های حرفه‌ای بر حسب هدف مورد نظر خواهد بود.

در برخی موارد که وارد دستورالعمل‌های خاص شویم، جزئیات این دستور‌العمل‌ها به شرکت کنندگان به صورت فایل متنی و یا اکشن تحوبل داده می‌شود. همچنین برخی نکات مهم جهت یادآوری آینده جزو مواردی است که به شرکت کنندگان داده خواهد شد.

در مورد طرز استفاده از مطالب کارگاه و نیز یادگیری حداکثر، مطالب دیگری نیز در کارگاه بیان خواهد شد.

> نکات دیگری در مورد کارگاه

> ثبت نام در کارگاه