881208.jpg

عصر پنج شنبه ششم اسفند ۸۸ خانه هنرمندان مشهد میزبان بیش از یکصد عکاس و علاقه‌مند به عکاسی بود که قبل از آغاز مراسم تمامی ظرفیت سالن را پر کردند، به گونه‌ای که جمع قابل توجهی تا پایان مراسم ایستاده، یا نشسته بر کف سالن، مراسم را دنبال می‌کردند. حضور عکاسانی از شهرستان‌های قوچان، نیشابور، و تربت حیدریه، و همچنین اساتیدی چون «فرامرز عامل بردبار» و «دکتر نعما محمدیان روشن» در میان حضار از نقاط برجسته مراسم بود.
در این نشست، که در قالب برنامه‌های دومین جشنواره ملی عکس مشهد برگزار می‌شد،  دو کارگاه عکاسی در ساعت ۱۶:۳۰ و ۱۸ برگزار شد.
«کیارنگ علایی» دبیر جشنواره با اشاره به این نکته که برگزاری کارگاه‌هایی با چنین موضوعات و رویکردی، در جشنواره‌های داخلی عکاسی در کشورمان بی‌سابقه است و این برای نخستین بار است که کارگاه مدیریتی با این هدف که فاصله میان شرکت کننده و جشنواره کمتر شود، برگزار می‌شود، در اهمیت حضور «مسعود زنده روح کرمانی» گفت: «ما فقط دو ساعت در محضر آقای زنده روح نیستیم، آقای زنده روح را دو ساعت بعلاوه سی سال تجربه در مدیریت اجرایی عکاسی کشورمان ببینید که حالا قرار است از تجربیات انبوه‌شان استفاده کنیم.»
در کارگاه اول، مسعود زنده روح کرمانی، در نشستی با موضوع «چگونه عکس‌هایمان را برای جشنواره انتخاب کنیم» به تحلیل مسائل داوری، سلیقه و نسبیت در داوری، تفاوت‌های قضاوت داور و عکاسان شرکت کنده، کیفیت‌های داوری در جشنواره‌های ایران، آداب شرکت در یک جشنواره، و پشت صحنه‌های داوری پرداخت. صراحت کلام و شجاعت زنده روح کرمانی در بیان مسائل، نشستی جذاب و استثنایی را ایجاد کرد.
در کارگاه دوم مهدی رضوی به مدیریت فایل دیجیتال برای ارسال به جشنواره پرداخت، کارگاه وی که با نمایش عکس‌های مختلف و تفاوت‌های نمایش آن عکس‌ها در مونیتور‌ها و فضاهای رنگی مختلف بود، و به مباحثی چون کالیبراسیون، ویژگی‌های پروسس عکس، فضاهای رنگی و تفاوت آن‌ها، و خصوصیات پروجکشن داوری برای عکاسان شرکت کننده پرداخت تا عکاسان با علم بیشتری آثارشان را به جشنواره ارائه کنند.
پس از هر دو کارگاه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. مسعود زنده روح کرمانی تا ساعت ۲۱ شب در خانه هنرمندان و سپس تا ساعت ۲۳ در هتل پارس مشهد پاسخ‌گوی سوالات مشتاقان عکاسی بود و به بررسی عکس‌های آنان پرداخت.