890115_5.gif

چهارمین کارگاه بزرگ سایت عکاسی و نشریه عکاسی حرفه‌ای، با عنوان «نور و عکاسی»  روز جمعه بیست و چهارم اردیبهشت ۱۳۸۹ برگزار می‌شود.

هدف این کارگاه شناخت هرچه بیشتر ماهیت و کاربرد نور و نورپردازی در عکاسی است. نور به عنوان ماده خام حیاتی برای عکاسی می‌تواند مفاهیم متفاوتی را در تصویر ثبت شده توسط عکاس به بیننده انتقال دهد. عکاسی و نور پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند و یک عکاس می‌تواند همچون یک طراح از نور به عنوان ابزاری برای طراحی استفاده کند.

مطالب ارائه شده در این کارگاه به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که شاخه‌های گوناگون عکاسی را پوشش دهند و عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی با گرایش‌های گوناگون بتوانند مباحث و مطالب مورد نیاز خود را در رابطه با نور و نورپردازی در عکاسی از آن استخراج کنند.

در این کارگاه شرکت کنندگان ابتدا به صورت زیربنایی با نور و مباحث مرتبط با آن همچون روش‌های صحیح نورسنجی، تعیین تراز سفیدی، شناخت رنگ نور، تراکم نور و تاثیر آنها بر سوژه و تصویر آشنا می‌شوند. در ادامه شناخت و بررسی انواع منابع نوری که می‌توانیم از آنها برای عکاسی استفاده کنیم مورد بررسی قرار خواهند گرفت که طیف وسیع منابع نور از نور خورشید در طبیعت تا نور فلاش‌های استودیویی در داخل استودیو را شامل می‌شود. امکاناتی که هر یک از این منابع نور در اختیار ما می‌گذارند و چگونگی به کارگیری آنها برای عکاسی از مهمترین بخش‌های این کارگاه محسوب می‌شود.

زوایای مختلف تابش نوراز لحاظ بصری برای سوژه معانی گوناگونی ایجاد می‌کنند. در کنار شناخت رنگ نور و تراکم نور، زاویه تابش نور نیز می‌تواند در انتقال پیام به مخاطب موثر باشد که در این کارگاه به صورت تئوری و عملی به آن پرداخته خواهد شد. چگونگی استفاده از رفلکتور به عنوان ابزاری کاربردی در نورپردازی و معرفی لوازم مورد نیاز برای کنترل نور، چگونگی ترکیب منابع نوری در داخل استودیو و تعیین نسبت‌های نوری برای آنها و همچنین آشنایی با لوازم جانبی فلاش‌ها، کاربردهایشان و روش استفاده از آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 در کنار مباحث فوق روش‌های مهم برای مهارت در استفاده از نور و چگونگی به کارگیری ابزارهای گوناگون برای کنترل و تصحیح آن در داخل و خارج از استودیو ارائه می‌شود و همچنین نکات قابل توجهی درباره انتخاب فلاش‌های استودیویی و لوازم جانبی آنها برای تاسیس یک استودیو عکاسی بیان خواهد شد.
 [اطلاعات بیشتر و ثبت نام]