890406.jpg


عکاسی حرفه‌‌ای: عکاسی از سازه‌ها، مؤلف دیوید ویلسن، مترجم مهرداد دعوتخواه، توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد.
قدمت محیط‌های مصنوع به اندازه تمدن بشری است و تنوع چشمگیری دارد، از این رو به اندازه انواع ساختمان‌ها، راه‌های متفاوتی برای عکاسی از آنها وجود دارد.
 کتاب پیش‌رو از مجموعه کتاب‌های عکاسی حرفه‌ای است که نمونه آن در میان کتاب‌های عکاسی به زبان انگلیسی یا ترجمه شده به فارسی، در کتابخانه‌ها یا کتاب‌فروشی‌ها نیست.
این کتاب همچون یک نمایشگاه عکس، خواننده را به دیدن تصاویری دعوت می‌کند که از عکاسان معاصر و بنام در زمینه عکاسی معماری جمع‌آوری شده‌اند. با حداقل متن، هم به نکات فنی و هم به جزئیاتی اشاره شده است که شاید مهم نباشند، اما به ثبت عکس‌هایی کامل کمک می‌کنند.
به‌نظر می‌رسد مؤلف کتاب توجه خواننده را به قاب‌بندی و مفهوم عکاسی جلب می‌کند که همان ثبت تصویر در لحظه است و برای هر عکس شناسنامه مختصری از نکات فنی آن ارائه می‌دهد. او خواننده را با فراغ خاطر از مسائل فنی که این روزها بر هنر عکاسی سایه افکنده، به دنیای سطوح، خطوط، نور و رنگها می‌برد؛ آنجا که عکاسی، نقاشی، گرافیک و معماری نقطه مشترکی دارند.
دیوید ویلسن ما را با زبان هنر بصری از دید یک عکاس آشنا می‌کند. او مسائل فنی را تا بدانجا گسترش می‌دهد که نیاز عکاسی معماری است. نوع دوربین، عدسی استفاده شده، ابزار نورپردازی و تجهیزات دیگر برای ثبت دقیق‌تر به کمک عکاس می‌آیند ولی هرگز نمی‌توانند در مفهوم عکاسی وارد شوند. به بیان دیگر هرگز نمی‌توان نقش عکاس و تفکرات او را در پیدایش عکس نادیده گرفت. دوربین ابزاری است که عکاس به‌ وسیله آن عکس را از ذهنیت به عینیت می‌رساند.
کتاب حاضر مشتمل بر شش فصل است که به ترتیب عبارتند از: نماهای خارجی؛ نماهای داخلی؛ جزئیات معماری؛ سفارشها؛ چشم‌اندازهای شهری و فروش عکس.
کتاب مزبور برای دانشجویان رشته معماری در مقطع کارشناسی به‌ عنوان منبع اصلی «عکاسی در معماری» به ارزش ۴ واحد تدوین شده است.
این کتاب در ۲۵۰ صفحه و مبلغ شصت هزار ریال به همراه لوح فشرده در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کتاب در نمایشگاه و مرکز دائمی فروش کتاب‌های سمت، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان و نمایندگی‌های فروش کتابهای سمت در سراسر ایران قابل تهیه است.