در جریان درگیری‌های نظامی در بندر مصراته واقع در شمال لیبی، روز چهارشنبه ۳۱ فروردین‌ماه «تیم هترینتون»، عکاس ‌ـ‌ خبرنگار ۴۰ ساله‌ی بریتانیایی و «کیم هندروس»، عکاس ۴۱ ساله‌ی آمریکایی کشته و دو خبرنگار خارجی دیگر از جمله «بریتون گای مارتین» عکاس آژانس Panos Pictures مجروح شدند.

900202.jpg

کریس هندروس                              تیم هترینتون

«کریس هندروس» عکاس شناخته‌شده‌ی آمریکایی که از سوی آژانس معتبر «گتی ایمجز» + در لیبی مشغول کار بود، از پدر و مادری یونانی و آلمانی در نیویورک به دنیا آمده و از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ بعنوان یک عکاس جنگ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده و در این مدت جنگ‌ها و درگیری‌هایی در کوزوو، لیبریا، عراق، آنگولا، سیرالئون، فلسطین و افغانستان را پوشش داده و عکس‌هایش بارها در روزنامه‌ها و مجلات معتبری چون نیوزویک، اکونومیست، نیویورک‌ تایمز، واشنگتن پست و لس‌آنجلس تایمز به چاپ رسیده بود.  هندروس در سال ۲۰۰۶ برای مجموعه عکس‌هایش از درگیری‌های عراق موفق به دریافت مدال طلای «رابرت کاپا»، معتبرترین جایزه‌ی عکاسی جنگ، شد. عنوان شایسته‌ی تقدیر در سال ۲۰۰۴ و جایزه‌ی دوم در سال ۲۰۰۶ در مسابقه‌ی «ورلد پرس فتو»، کسب ۳ جایزه از مسابقه‌ی معتبر POYi و نیز نامزدی جایزه‌ی پولیتزر در سال ۲۰۰۴ برای مجموعه عکس‌هایش از جنگ‌ لیبریا از دیگر جوایز و افتخارات این عکاس فقید هستند که در سال ۲۰۰۷ از سوی مجله‌ی American Photo لقب «قهرمان عکاسی» سال را هم دریافت کرده بود.  

«تیم هترینتون» هم متولد بندر لیورپول بریتانیا بود و به مدت بیش از هشت سال در کشورهای آفریقای غربی زندگی کرده و در این مدت به عکاسی، گزارشگری و ساخت فیلم‌های مستند از زندگی اجتماعی مردم و نیز جنگ‌ها و درگیری‌ها در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه پرداخته بود. وی در طول فعالیت عکاسی خود ۴ بار موفق به کسب جایزه‌ی «ورد پرس فتو» شد که مهمترین آن جایزه‌ی عکس سال ۲۰۰۷ این مسابقه‌ی معتبر جهانی بود که یک سرباز آمریکایی خسته از جنگ فرسایشی در افغانستان را به تصویر کشیده بود. وی بعنوان یک مستندساز بارها در نقش‌های کارگردان، فیلمبردار و تهیه‌کننده در ساخت فیلم‌های بسیاری درباره‌ی جنگ ایفای نقش کرده بود. از جمله برای کارگردانی مشترک فیلم «Restrep»، مستندی درباره‌ی زندگی سربازان آمریکایی در یک پایگاه نظامی ارتش آمریکا در افغانستان، نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. او برای پوشش تصویری رخدادهای جنگ در لیبی برای مجله‌ی معتبر Vanity Fair به آن کشور رفته بود که متاسفانه در اثر اصابت گلوله‌ی خمپاره‌ی نیروهای هوادار سرهنگ معمر قذافی به همراه «کریس هندروس» در شهر مصراته، که در محاصره‌ی ارتش لیبی قرار دارد، کشته شدند.

در مجموع طی شش هفته‌ی گذشته، یعنی از زمان تشدید درگیری‌ها میان مخالفان و هواداران حکومت قذافی، در لیبی ۳ خبرنگار کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی، بازداشت و یا ناپدید شده‌اند. پیش از این «حسن الجابر» خبرنگار شبکه‌ی الجزیره در جریان درگیری‌هایی در شهر بن‌غازی کشته شده بود.