انجمن عکاسان ایران بر اساس اهدافی مندرج در اساسنامه خود همواره حامی رویداد‌ها و جریانهای تاثیر گذار عکاسی در کشور است و بر این باور تاکید می‌ورزد.
انجمن ضمن استقبال از برگزاری دو سالانه‌های هنری، معتقد است، ماهیت انجمن‌ها باید بتواند متضمن استقلال و تحول کیفی جریانهای هنری به نفع تعالی جامعه هنری کشور باشد و بر همین اساس وظیفه خود می‌داند با حفظ رعایت اصول انجمن، با هر گونه اقدام مؤثر از سوی هر نهاد و مؤسسه‌ای که در جهت اصول و اهداف ذکر شده باشد همکاری بعمل آورد.
در تاریخ سوم خرداد ۸۹ دعوتی از سوی شورای برگزاری دوازدهمین دو سالانه عکاسی ایران برای همکاری انجمن در برگزاری دوسالانه بعمل آمد که منجر به برگزاری جلسات متعدد از سوی نمایندگان دو طرف گردید، اما به دلیل آنکه شورا نقش انجمن را صرفا اجرایی وتشریفاتی می‌دید برگزاری دوازدهمین دوسالانه عکس در سال ۸۹ منتفی گردید و متعاقبا در اردیبهشت۱۳۹۰ از سوی مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی دعوت مشابهی بعمل آمد که منجر به تفاهم نامه‌ای میان مؤسسه و انجمن مبنی بر همکاری و برگزاری دوسالانه دوازدهم تدوین و امضاء گردید. در این تفاهم نامه مقرر شد که برگزارکننده اصلی دوسالانه مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان ایران باشد و انجمن نقش مدیریت محتوایی و نیز انتخاب داوران، تعیین مدیر اجرایی، دعوت میهمانان و اجرای برنامه‌های جنبی را بعهده گیرد.
اما پس از مدتی تاخیر در چرخه این روند، فراخوانی از سوی مؤسسه به انجمن ارسال شد که متاسفانه مفاد تفاهم نامه فی مابین در آن رعایت نشده بود و مورد پذیرش انجمن واقع نشد و طی نامه‌ای انجمن مراتب پیشنهاد و اصلاح فراخوان را بر اساس مفاد تفاهم نامه به مؤسسه ارائه نمود. متاسفانه تاکنون ۱۳ شهریور ۹۰ هیچگونه پاسخی از سوی مؤسسه به انجمن داده نشده و موضوع همکاری و برگزاری دوسالانه کماکان در تعلیق به سر می‌برد.
انجمن ضمن تاکید مجدد بر اهداف و مسئولیت کنونی خود در قبال اخبار غیر موثق و نادرست احتمالی وظیفه خود می‌داند که مراتب فوق را جهت شفاف سازی این روند به اطلاع اعضاء محترم و جامعه عکاسی ایران برساند و از تلاش خود برای تعامل منصفانه و رعایت حقوق و اهداف انجمن مطلع گرداند.

هیات مدیره انجمن عکاسان ایران