900808_2.jpg


نمایشگاه «نگاه‌های ایرانی، عکاسی معاصر ایران» شامل مجموعه‌ای از آثار ۲۰ عکاس معاصر ایران از ۱۹ مهرماه در گالری هنری کلوگ واقع در دانشگاه W.Keith and Janet Kellogg در ایالت کالیفرنیای آمریکا به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه ادامه‌ی تور عکاسی معاصر ایران است که از سال ۲۰۰۵ به همت حمید سوری و گری هالمن در شهرهای مختلف آمریکا در حال گردش بوده است و گردش آن تا سال ۲۰۱۳ نیز ادامه خواهد داشت. به گفته‌ی دیوید فورشگات، رئیس مرکز «هنرها و هنرمندان بین‌المللی» و هماهنگ‌کننده‌ی گردش نمایشگاه در ایالات متحده، این نمایشگاه، که اکنون به یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای هنر معاصر ایران تبدیل شده، در سراسر آمریکا مورد استقبال وسیعی قرار گرفته است.

در این نمایشگاه که تا ۱۲ آذرماه سالجاری در محل گالری کلوگ برپا خواهد بود، ۵۸ قطعه عکس از زنده‌‌یاد بهمن جلالی، کاوه گلستان، احمد ناطقی، ‌شهریار توکلی، فرشید آذرنگ، ‌یحیی دهقانپور، محمد فرنود، صادق تیرافکن، فرشید مثقالی، لیلا پازوکی، ‌آرمان استپانیان، کوروش ادیم، اسماعیل عباسی، سیف‌الله صمدیان، ‌مهران مهاجر، ‌شاهرخ جعفری، ‌شکوفه علیدوستی، ابراهیم خادم‌ بیات، مجید کورنگ بهشتی و سعید صادقی به نمایش گذاشته شده است. کاتالوگ این نمایشگاه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

سابقه‌ی برپایی این نمایشگاه به زمانی برمی‌گردد که حمید سوری (سرپرست سابق واحد پژوهش موزه هنرهای معاصر تهران) و گری هالمن (رئیس مرکز هنری رجیس در دانشگاه مینه‌سوتا)، در سال ۲۰۰۵ عکس‌هایی از عکاسان ایرانی را برگزیدند تا به مخاطبان آمریکایی نشان دهند که هر چند رسانه‌های جهانی غرق در عکس‌هایی خبری از ایران شده‌اند، اما عکاسان ایرانی از حساسیت هنری امروزی هم برخوردارند و عکاسی ایران نه تنها فقط در عکاسی خبری خلاصه نمی‌شود بلکه عکاسان ایرانی در زمینه‌ی عکاسی هنری ‌پابه‌پای همتایان دیگرشان در جهان حرکت می‌کنند. هالمن معتقد است عکاسان حاضر در نمایشگاه «نگاه‌های ایرانی» جریانی را نمایندگی می‌کنند که می‌گوید هنر عکاسی بیشتر وسیله‌ای برای بیان یک اندیشه است تا نشان دادن اینکه هر چیز چه شکلی دارد. او اضافه می‌کند که کارهای این نمایشگاه با شاعرانه‌ترین عکس‌های موجود در سطح جهان برابری می‌کنند.

در واقع ۲۰ عکاس معاصر عکس‌هایی به نمایش گذاشته‌اند که سبک و سیاق عکاسی را در نسل‌های مختلف نشان می‌دهد و به عکاسی روز هنری جهان بسیار نزدیک است تا جایی‌که به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان خارجی، عکاسی هنری در ایران فاصله چندانی با عکاسی جهان ندارد. به گفته حمید سوری این نمایشگاه مورد توجه محافل هنری آمریکا قرار گرفته و روزنامه‌های معتبر نقدهای بسیاری در مورد عکاسان هنری ایران نوشته‌اند. گالری کلوگ هم در معرفی این نمایشگاه می‌نویسد: در این آثار بر روی جهت‌گیری‌ها و دغدغه‌های فردی هنرمندان حاضر تاکید شده و سعی بر آن بوده است که جنبه‌هایی از زندگی در ایران معاصر از زاویه‌ی دید شخصی این عکاسان با نگاهی هنری به تصویر کشیده شود؛ بنابراین موضوعات و مضامین مختلفی چون خانواده، تاریخ، مکان، مرگ، زبان، یادها و خاطره‌ها تم کلی آثار را تشکیل می‌دهند.