900827_1.jpg

انستیتو حفاظت عکس‌های خاورمیانه MEPPI با هدف گسترش آگاهی در زمینه ارزیابی و شناسایی مجموعه عکس‌های خاورمیانه و همچنین مجموعه‌هایی از ایران، ترکیه و افغانستان کارگاه تخصصی را با همکاری بنیاد تصویر عرب The Arab Image Foundation و حمایت و همکاری دپارتمان هنر حفاظت دانشگاه دلیور، موزه هنر متروپولیتن، انستیتوی حفاظت بنیاد گتی، کارگاه ۸ روزه شیوه‌های حفاظت و نگهداری از مجموعه عکس‌های کشورهای خاورمیانه را از ۱۹ تا ۲۷ آبان ماه سال جاری در کشور لبنان برگزار می‌کند.
۱۶ نماینده از مجموعه‌های مهم آرشیوی از ۸ کشور خاورمیانه شامل: ایران، اردن، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، مراکش و مصر در این کارگاه شرکت دارند.
همچنین دو تکنسین اسکن بایگانی‌ها از بنیاد تصویر عرب نیز در این دوره شرکت دارند. از ایران، محمدرضا طهماسب‌پور در این کارگاه شرکت دارد.
استادان این کارگاه دبرا هس – نوریس (دانشگاه دلیور امریکا)، نورا کندی (موزه هنر متروپولیتن نیویورک)، برتراند لاودرین (مرکز تحقیقات علمی فرانسه (CNRS، فرانسیسکا فرای (کتابخانه دانشگاه هاروارد)، ترام وو (موسسه حفاظت گتی)، زینا اریدا، عصام ناصر و اکرم زعتری (بنیاد تصویرعرب) هستند.
برنامه این کارگاه شامل هشت روز آموزش در دانشگاه بیروت و بنیاد تصویرعرب است و در آن، آموزش‌های پایه نظری و عملی در مراقبت از طیف گسترده‌ای از مواد عکاسی موجود در مجموعه موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آرشیو و مخازن دیگر را ارائه می‌کنند. همچنین یک سخنرانی در ۱۶ نوامبر توسط فرانسیسکا فری و نورا کندی درباره چالش‌های حفاظت و نگهداری از فایل‌های عکاسی دیجیتال در مرکز هنر بیروت و بازدید از چند مجموعه عکس در بیروت و صیدا انجام خواهد شد. جلسات به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و همزمان به عربی نیز ترجمه می‌شود.
عنوان‌های آموزشی دوره شامل موارد زیر است:
تاریخچه عکاسی، خواص مواد و شناسایی چاپهای آلبومین، ژلاتین نقره و مواد رنگی چاپ، صفحه‌های شیشه‌ای و فیلم نگاتیو
معرفی مواد نادر عکاسی
ارزیابی‌های زیست محیطی و اقدامات کنترل عملی
کاهش آلودگی هوا و خطرات آلاینده‌ها
شیوه‌های ذخیره سازی از جمله ذخیره سازی سرد و برگزاری نمایشگاه‌ها،
دستورالعمل‌های جابجایی مواد عکاسی
روش‌های تمیز کردن و تثبیت کننده‌ها
آمادگی برای شرایط اضطراری
جمع آوری، دسترسی و حفظ توازن مجموعه
بهترین شیوه دیجیتالی کردن مجموعه برای دسترسی
اولویت بندی برای حفظ و نگهداری
مواد معاصر: جهت گیری آینده در نمایشگاه‌ها و نگهداری بلند مدت

از هر یک از شرکت کنندگان خواسته شده تا به طور خلاصه مجموعه خود را در پانزده دقیقه برای گروه ارائه کنند. در این معرفی، موارد زیر مورد نظر خواهد بود.
۱- تاریخچه مختصری از مجموعه
۲- تعداد تقریبی از عکس‌های مجموعه
۳- دوره‌های زمانی تحت پوشش مجموعه
۴- مطالب عمومی و آنچه که در این تصاویر نشان داده شده است
۵- افراد کادر مسئول در مجموعه
۶- چالش‌های اصلی که مجموعه با آن مواجه است
۷- آنچه که شما انتظار دارید از این کارگاه یاد بگیرید
این دوره‌ها در یک بازه زمانی سه ساله طراحی شده و در پایان هر دوره شرکت کنندگان آموزش‌های عملی و نظری هر کارگاه را با کار بر روی مجموعه‌های خود دنبال خواند کرد. برای این دوره‌ها یک سایت نیز طراحی شده تا شرکت کنندگان در طول فرایند طولانی مدت دوره با مربیان خود در تماس بوده و ضمن انجام تکالیف آموزشی، نتایج پژوهش‌های خود را به اشتراک بگذارند. از هر شرکت کننده انتظار می‌رود زمانی بین پنج تا ده ساعت را در هر ماه صرف انجام کارهای عملی و نظری مربوط به این دوره کند.