901108_3


سایت عکاسی، به پاس قدردانی از اعتماد و محبت کاربران عزیز و اعلام سایت عکاسی به عنوان سایت بر‌تر هنری در رای‌گیری مردمی چهارمین جشنوارهٔ وب‌ ایران، رونمایی عمومی «دانشنامه عکاسی» را به اطلاع می‌رساند.

خبر راه اندازی «دانشنامه سایت عکاسی» بیستم آذر ۹۰ در صفحه اختصاصی چهارمین جشنواره ایران اعلام شده بود.

این دانشنامه با همکاری تعدادی از اعضای تالار گفتگو سایت عکاسی و در مدت ۵ ماه فعالیت گردآوری شده است.
از سال ۱۳۸۵، در راستای گردآوری جامع اطلاعات عکاسی به زبان فارسی و برای فراهم کردن بستری مناسب برای ارایهٔ و مدیریت بهینهٔ اطلاعات فراهم شده در بخش‌های مختلف سایت، راه‌اندازی سامانهٔ دانشنامهٔ جامع عکاسی در برنامهٔ توسعهٔ سایت قرار داشت، ولی با وجود نصب نرم‌افزارهای مربوطه روی سایت، تا امسال فرصت کار بر روی آن فراهم نشده بود.
بالاخره در مرداد ماه امسال، پس از تغییرات گسترده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سایت عکاسی و فراهم شدن بستر مناسب برای راه‌اندازی این سیستم، از تعدادی از اعضای فعال تالار گفتگوی سایت عکاسی برای همکاری و تکمیل این دانشنامه دعوت به عمل آمد.
 پس از هماهنگی‌های مختصر و تدوین رویهٔ فعالیت و استاندارد‌های لازم، فعالیت عملی در شهریور ماه آغاز و طی ۵ ماه فعالیت قابل توجه تعدادی از اعضاء دعوت شده، حجم مناسبی از مطالب و سرفصل‌های مرتبط با عکاسی در دانشنامهٔ عکاسی گردآوری شد.
برای معرفی عمومی دانشنامه، لازم بود بستر اولیه‌ای از اطلاعات فراهم شود تا بتوان با معرفی آن، از مشارکت کاربران برای تکمیل و گسترش آن استفاده کرد. بنابر این اعضای اولیهٔ دانشنامه، شروع به گردآوری و تدوین مداخل ورودی مطالب تحت عنوان واژه نامهٔ عکاسی و صفحات محتوایی اطلاعات دوربین‌های عکاسی و تدوین دسته‌بندی‌ها و ورود اطلاعات در سیستم کردند.

هم اکنون حاصل تلاش ۵ ماههٔ این تیم بیش از ۲۵۰۰ مقاله، مدخل یا صفحهٔ محتوایی در قالب بیش از ۱۲۸۰۰ صفحه‌ است. [اطلاعات بیشتر و آمار]
روی صفحات ایجاد شده بیش از ۳۴۰۰۰ ویرایش و اصلاح صورت گرفته و از مجموع ۳۵ کاربر اولیهٔ ثبت شده در سیستم، ۸ نفر در تدوین این اطلاعات مشارکت فعال داشته‌اند که لازم است مراتب قدردانی و سپاس خود را از همکاری صادقانه و همت بلند این دوستان اعلام داریم.
همچنین ورود اطلاعات نزدیک به ۱۸۰۰ دوربین دیجیتال و زندگی‌نامهٔ عکاسان ایرانی و عکاسان خارجی نمونه‌ای از کارهای صورت گرفته در این مدت است که همچنان در حال تکمیل است.
دانشنامهٔ عکاسی، برای برخورداری از امکانات قدرتمند در زمینهٔ جستجو، دسته‌بندی و مدیریت اطلاعات و امکان هم‌افزایی اطلاعات از طریق مشارکت تمام کاربران علاقمند، بر اساس سامانهٔ مدیریت محتوای ویکی بنا نهاده شده است. تمام علاقمندان به مشارکت در تکمیل این دانشنامه، که توانایی تالیف، تدوین، ویراستاری، ترجمه و فراهم آوری مطالب مرتب با عکاسی را داشته باشند، می‌توانند با ایجاد شناسهٔ کاربری در دانشنامهٔ عکاسی، در این کار ارزشمند مشارکت کنند. مشارکت و همکاری اعضا، باعث تکمیل مطالب و نیز اصلاح و بهینه‌سازی اطلاعات وارد شده توسط سایر اعضا شده و تعدادی از اعضای فعال، بر روند فعالیت‌ها نظارت داشته و هدایت تدوین مطالب را بر عهده خواهند داشت.

با توجه به نوپا بودن این دانشنامه، با وجود حجم قابل توجه اطلاعات فراهم شده، هنوز تا رسیدن به سطح محتوایی مورد نظر راه زیادی در پیش است. اما مطمئن هستیم با همکاری و همدلی همیشگی مخاطبین فرهیخته سایت، آیندهٔ پرافتخاری برای این دانشنامه پیش روی خواهد بود و در آینده‌ای نه چندان دور، بزرگ‌ترین مرجع اطلاعات برخط عکاسی به زبان فارسی را با همت کاربران ایرانی به جامعهٔ عکاسی و علاقمندان تقدیم خواهیم کرد.