کتاب «ایران عصر قاجار» از دید مونتابونه عکاس ایتالیایی با مقدمه شهریار عدل، محمد ستاری و بازخوانی و تصحیح ایرج افشار توسط انتشارات میر دشتی منتشر شد.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۲۰۰۰ نسخه، ۱۹۰ صفحه مصور رنگی، دو زبانه و بر روی کاغذ گلاسه به چاپ رسیده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند. 

   خانواده لوئیجی مونتابونه همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهم‌ترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه‌ای بخشید. تاریخ تولد مونتابونه دانسته نیست. وی در سال ۷۷-۱۲۷۶ قمری / ۱۸۶۰ میلادی استودیوی عکاسی خود را در تورین گشود. پس از رونق گرفتن کارش، شعباتی از عکاسخانهْ خود را پس از ۱۸۷۰، در شهر‌ها ی میلان، ‌ فلورانس و رم گشود. مونتابونه در سال ۱۸۷۷ فوت کرد.

   مژگان طریقی گرد آورنده اثر در مقدمه آن نوشته است: «آلبوم فوق شامل ۷۱  عکس از مونتابونه است که با اندک تفاوتی در عکس‌ها در سه نسخه چاپ شده. دو نسخه آن در کاخ گلستان که ۶۲ عکس دارد و یک آلبوم که در موزه مارچیانای ونیز نگهداری می‌شود. هر آلبوم بنا بر اهدا آن به افراد مختلف عکسهایی اضافه یا کم شده. در آلبوم موجود در کاخ گلستان عکسی از بانوان موجود نیست در حالی که در آلبوم فوق ۴ عکس از بانوان گنجانده شده که سه نفر آن‌ها ایتالیایی و یک عکس از بانوان ارامنه اهل تفلیس است.

   عکس‌های دیگر با مضامینی چون – مناظر شهری – فرهنگ اجتماعی مردم – بناهای تارخی و مرمت و بازسازی بنا‌ها و پوشش مردم – سلسله مراتب اجتماعی و طبقاتی مردم و مشاغل – فضاهای مختلف که نشانگر ارزش و رتبه شغلی و خانوادگی آنهاست عکاسی شده‌اند. برخی از عکس‌ها بطور هنرمندانه‌ای رنگ شده‌اند که اصطلاحا به آن دست رنگ می‌گویند، که در دو نسخه سیاه و سفید و رنگ شده در آلبوم موجود است.»