کرانه‌های جنوبی خلیج فارس زمستان گذشته باز هم میزبان یک حراج پر زرق و برق دیگر با موضوع هنر خاورمیانه شد. اما این‌بار دیگر نه خبری از کریستیز بود و نه ساتبیز و نه هیچ‌یک از بنگاه‌های بزرگ حراجی هنر دنیا.


900114_3
عکس: شادی قدیریان

مرکز هنری «ایام»، که در دبی مستقر است، دوازدهمین حراج خود را اواخر دی‌ماه ۹۰ با تمرکز ویژه بر دعوت از خریداران و مجموعه‌داران جوان دنیای اقتصاد هنر برگزار کرد. در این حراج ۸۲ اثر هنری از هنرمندان خاورمیانه شامل کشورهای عربی، ایران، ترکیه و شمال آفریقا برای فروش عرضه شدند که در نهایت تمام آثار به قیمت کلی ۳۸۹ هزار و ۸۴۰ دلار به فروش رسیدند. این مجموعه‌ که گستره‌ای از عکس، نقاشی، مجسمه، هنرهای مفهومی و گرافیکی را در برمی‌گرفت ابتدا از ۱۹ تا ۲۶ دی‌ماه در محل گالری «ایام» در دبی برای بازدید مجموعه‌داران، هنرمندان، علاقه‌مندان آثار هنری و عموم مردم به نمایش درآمدند و سپس در شامگاه ۲۷ دی‌ماه در همان محل به زیر چوب حراج رفتند.

900114_1


910114
عکس‌ها: بهمن جلالی

در بین آثار به فروش رسیده در این حراج ۵ عکس از ۴ عکاس ایرانی هم حاضر بودند. عکسی از شادی قدیریان، عکاس ۳۸ ساله‌ی ایرانی، به نام «رنگی باش»، که در سال ۲۰۰۶ گرفته شده است، به قیمت ۹ هزار دلار فروخته شد تا عنوان‌ گران‌ترین عکس ایرانی این شب را از آن خود کند. این عکس در برآوردهای اولیه بین ۷ تا ۸ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود. دو عکس از زنده‌یاد بهمن جلالی، عکاس فقید ایرانی، هم در این شب عرضه شدند که هر دو به مجموعه‌ی «تصویر خیال» او (محصول سال ۲۰۰۴) تعلق داشتند و عکس اولی ۳۶۰۰ دلار و دومی هم ۲۲۸۰ دلار به فروش رفتند. این در حالی بود که هر دوی این عکس‌ها بین ۲ تا ۳ هزار دلار برآورد قیمت شده بودند. چهارمین عکس ایرانی عرضه شده هم کاری ترکیبی از رودین حمیدی، هنرمند ۲۹ ساله‌ی ایرانی مقیم امارات، بود که به تاریخ سال ۲۰۰۷ امضا شده و بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار برآورد قیمت شده بود اما نهایتا به ارزش ۲ هزار دلار به فروش رفت. آخرین عکس ایرانی هم یکی از عکس‌های مجموعه‌ی «دموکراسی پس از دیکتاتوری» آرش حنایی، عکاس ۳۴ ساله‌، لقب گرفت که به ارزش ۱۶۸۰ دلار فروخته شد. این عکس که در سال ۲۰۰۴ گرفته شده است پیش از حراج بین هزار تا ۲ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود.


900114_2
عکس: آرش حنایی

عنوان گران‌ترین اثر فروخته شده در این حراجی از آن مجسمه‌ای از احمد عسکلانی، هنرمند ۲۵ ساله‌ی مصری، شد که ۲۱ هزار و ۶۰۰ دلار به فروش رفت. گالری «ایام» دبی، که در سال‌های اخیر یکی از فعال‌ترین گالری‌های آسیایی در عرصه‌ی هنرهای تجسمی بوده است، در کنار نمایش آثار هنرمندان منطقه‌ی خاورمیانه، از سال ۲۰۰۹ تاکنون بارها اقدام به برگزاری حراج‌های هنری هم کرده و این دوازدهمین حراج این گالری و ششمین حراجی ویژه‌ی حضور مجموعه‌داران و خریداران جوان بود. تمام آثار این حراج بین هزار تا ۲۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بودند ولی بیشتر آثار هنری عرضه شده در محدوده‌ی قیمت ۳ تا ۷ هزار دلار قرار داشتند. کاتالوگ آثار عرضه شده در این حراجی را می‌توانید از اینجا و لیست کامل قیمت‌های بدست آمده را هم می‌توانید از اینجا دریافت کنید.