910204_1

بهروز مهری، عکاس خبری ایرانی، جایزه‌ی برتر در بخش «عکاسی فیچر» را از شانزدهمین دوره‌ی جوایز حقوق بشر در رسانه‌ها که به میزبانی  هنگ‌کنگ برگزار می‌شود، دریافت کرد.
این مسابقه‌ در رشته‌ها و گرایش‌هایی مختلفی چون عکاسی، روزنامه‌نگاری، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تحلیل‌های خبری، رسانه‌های آنلاین، مجلات و روزنامه‌های چاپی برگزار می‌شود و تمام آثاری که در طول سال گذشته با موضوع حقوق بشر و جامعه‌ی انسانی منتشر شده باشند، می‌توانند در آن شرکت کنند.
امسال بهروز مهری، عکاس ایرانی خبرگزاری فرانسه، موفق شد با دو مجموعه عکس‌ جایزه‌ی برتر بخش «عکاسی فیچر» این جایزه را از آن خود کند. نخستین مجموعه‌ی او با عنوان «بچه‌هایی که در خیابان‌های کراچی بزرگ می‌شوند» روایت تصویری داستان دردناک کودکان خیابانی در کلانشهر پرجمعیت کراچی، در جنوب پاکستان، را به تصویر می‌کشد. دومین مجموعه‌ی این عکاس ایرانی نیز دربرگیرنده‌ی تصاویری از وضعیت ناگوار معاتادان به هروئین در همین شهر فقیر پاکستانی است.
سوئه‌تان وین، عکاس خبرگزاری فرانسه در میانمار، نیز در همین بخش برای مجموعه عکس‌هایش در مورد آنگ‌سان سوچی، رهبر  حزب «اتحادیه‌ی ملی برای دموکراسی» میانمار که سال گذشته از حبس خانگی دراز مدت آزاد شد و در انتخابات پارلمانی اخیر آن کشور به پیروزی رسید، از سوی هیات داوران شایسته‌ی تقدیر شناخته شد. امسال ۲۲۶ شرکت‌کننده از رسانه‌های مختلف خبری در گرایش‌های مختلف این جایزه، که توسط باشگاه خبرنگاران خارجی هنگ‌کنگ، انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ و دفتر محلی سازمان عفو بین‌الملل در این کشور برپا می‌شود، با هم به رقابت پرداختند. نفرات برتر هر گرایش این مسابقه یک پلاک با نقش برجسته و نفرات شایسته‌ی تقدیر هم یک دیپلم افتخار دریافت خواهند کرد.
بهروز مهری، متولد زمستان ۱۳۴۹ در تهران، عکاسی را بیش از دو دهه‌ی پیش آغاز کرده است. او که دانش‌آموخته‌ی دوره‌ی عکاسی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است از سال ۱۳۷۵ همکاری خود را به عنوان عکاس خبری با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ایرانی آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۷۷ به خبرگزاری فرانسه پیوسته و در این مدت برخی رویدادهای مهم منطقه‌ی خاورمیانه و جنوب آسیا را پوشش داده است. عکس‌های او در بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات معتبر دنیا چاپ شده و در نمایشگاه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور به نمایش درآمده و همچنین جوایزی از جمله مدال طلای هفتمین مسابقه‌ی عکس خبری چین, جایزه ی عکاسی مستند شید و عنوان شایسته‌ی تقدیر مسابقه‌ی POYI را دریافت کرده است. پیش از این او مجموعه عکس دیگری شامل پرتره‌هایی از قربانیان اسیدپاشی در پاکستان، که یکی از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی این کشور است، را در قالب نمایشگاهی انفرادی در تهران به نمایش گذاشته بود.