910613

مجموعه عکسی از حسین فاطمی، فتوژورنالیست ایرانی، به جمع آثار برگزیده‌ی هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی عکس «چوبی ملا» در بنگلادش راه یافت.
این رویداد بین‌المللی، که به همت شهید العلم عکاس سرشناس بنگلادشی شکل گرفته، در مدت برپایی خود به دلیل حضور تعداد زیادی از عکاسان خبری و مستند مشهور جهان در دوره‌های مختلف آن به یکی از مشهورترین رویدادهای عکاسی در آسیا تبدیل شده است. امسال هم مانند دوره‌های پیشین هیات داوران این جشنواره از میان صدها مجموعه عکس ارسالی عکاسان مختلف از سراسر جهان ۲۷ مجموعه را برای نمایش در دور نهایی جشنواره برگزیدند که در میان آنها یک مجموعه از حسین فاطمی از ایران نیز به چشم می‌خورد.

حسین فاطمی فتوژورنالیست ایرانی، که در حال حاضر با آژانس عکس «پانوس» همکاری می‌کند، با مجموعه عکسی به نام «آینده‌ی تاریک» ششمین عکاس ایرانی حاضر در تاریخ جشنواره‌ی «چوبی ملا» لقب گرفته است. مجموعه‌ی «آینده‌ی تاریک» که از ۲۵ فریم عکس مستند اجتماعی با موضوع زندگی روزمره در افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان تشکیل شده طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در شهرهای مختلف افغانستان و از سوژه‌های متنوع اجتماعی عکاسی شده و برای نخستین بار است که به نمایش عمومی درمی‌آید. حسین فاطمی در توضیحی برای این مجموعه‌ی عکس می‌نویسد: «چند سال‌ پس از سقوط طالبان در افغانستان و حضور نیروهای نظامی غربی در آن، هنوز مردم این کشور امیدی به آینده‌ی خود ندارند. هنوز و با گذشت بیش ۱۰ سال از حمله‌ی نظامی آمریکا و متحدانش، افغانستان یکی از بالاترین آمار تلفات غیرنظامیان در جهان را دارد و آهنگ فزاینده‌ی افزایش ناامنی در این کشور سبب ناامیدی بسیاری از مردم افغان شده است.»

شایان ذکر است این جشنواره‌ی بین‌المللی رتبه‌بندی ندارد و رقابت در آن تنها برای شرکت در نمایشگاه نهایی انجام می‌گیرد و هیات داوری و ارزیابی پس از بررسی تمام مجموعه‌های رسیده تعدادی از آنها را برای ارائه در نمایشگاه جشنواره برمی‌گزیند. قرار است نمایشگاه نهایی برگزیدگان هفتمین دوره‌ی این جشنواره‌ی بین‌المللی با دعوت از عکاسان راه‌یافته از ۶ تا ۱۹ بهمن‌‌ماه سالجاری در داکا، پایتخت بنگلادش، برگزار شود. برپایی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی عکاسی توسط عکاسان برگزیده و استادان مدعو از برنامه‌های جانبی روزهای برگزاری نمایشگاه هفتمین دوره‌ی «چوبی ملا» خواهد بود. هنچنین این جشنواره در هر دوره از تعدادی پیشکسوت و عکاس باتجربه‌ی بین‌المللی، که خدمات شایانی در زمینه‌ی عکاسی انجام داده باشند، با اهدای جایزه‌ای تقدیر و تجلیل می‌کند که شامل بورسیه‌ای با نام آن عکاس است که به یک دانشجوی شایسته برای یک سال تحصیل در «آکادمی رسانه‌های جنوب آسیا» اهدا می‌شود. تاکنون و در طول ادوار گذشته‌ی این جشنواره ۱۰ عکاس موفق به کسب این جایزه شده‌اند.    

این جشنواره‌ی بین‌المللی در هر دوره حول یک موضوع یا تم خاص برگزار می‌گردد و امسال مفهوم «آسیب‌پذیری یا شکنندگی» به عنوام تم اصلی انتخاب شده بود. «چوبی ملا» در دوره‌های گذشته با انتخاب موضوعاتی چون «تفاوت‌ و گوناگونی»، «محرومیت»، «پایداری و مقاومت»، «مرز»، «آزادی» و «رویا» به عرصه‌ی مناسبی برای به چالش کشیدن و تمرکز بیشتر بر نابرابری‌های اجتماعی تبدیل شده است و به گفته‌ی دست‌اندرکارانش نه تنها عکاسان مستند و خبری بلکه عکاسان فاین‌آرت و هنرمندان مفهومی هم می‌توانند با ارائه‌ی مجموعه آثاری با موضوع تعیین شده که اشاراتی به جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی آدم‌ها داشته باشند در این جشنواره‌ی بین‌المللی شرکت کنند.

پیش از این دوره رضا دقتی، فتوژرنالیست ایرانی مقیم فرانسه، با دو بار حضور در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴، شادی قدیریان و امید صالحی هر کدام با یک‌بار حضور در سومین دوره‌ی این جشنواره در سال ۲۰۰۴ و علی‌اکبر شیرژیان با یک‌بار حضور در ششمین دوره در سال ۲۰۱۱ تنها عکاسان ایرانی حاضر در در بخش رقابتی (نمایشگاه) «چوبی ملا» بوده‌اند.‌ همچنین عباس عطار، عکاس ایرانی‌تبار و باسابقه‌ی عضو آژانس مگنوم، در نخستین دوره‌ی این جشنواره در نمایشگاه بخش جنبی آن با نام «جنگی که فراموشش کرده‌ایم» یکی از عکاسان مدعو شرکت کننده بوده است.