910630

«انستیتو حفاظت عکس‌های خاورمیانه» MEPPI با هدف گسترش آگاهی در زمینه ارزیابی و شناسایی مجموعه عکس‌های خاورمیانه و همچنین مجموعه‌هایی از ایران، ترکیه و افغانستان، دومین کارگاه تخصصی در این زمینه را با همکاری بنیاد تصویر عرب «The Arab Image Foundation»، کتابخانه ملی مراکش «BNRM» و حمایت و همکاری دپارتمان هنر حفاظت دانشگاه دلیور، موزه هنر متروپولیتن و انستیتوی حفاظت بنیاد گتی، در مدت ۶ روز با تأکید بر شیوه‌های حفاظت و نگهداری از مجموعه عکس‌های کشورهای خاورمیانه را از ۲۶ تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری در کشور مراکش برگزار می‌کند.
 ۱۶ نفر مدیر، متخصص آرشیو و پژوهشگر از مجموعه‌های مهم آرشیوی از ۸ کشور خاورمیانه شامل: ایران، اردن، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، مراکش و مصر در این کارگاه شرکت دارند.
از ایران نیز، محمدرضا طهماسب‌پور به عنوان پژوهشگر مستقل برای دومین بار متوالی در این کارگاه شرکت دارد.
استادان این کارگاه دبرا هس – نوریس (دانشگاه دلیور امریکا)، نورا کندی (موزه هنر متروپولیتن نیویورک)، برتراند لاودرین (مرکز تحقیقات علمی فرانسه CNRS )، ترام وو (موسسه حفاظت گتی)، ریما مکتیش (مدیر داخلی بنیاد تصویرعرب) هستند.
برنامه این کارگاه شامل ۶ روز کارگاه آموزشی در کتابخانه ملی مراکش در شهر رباط است و در آن، آموزش‌های پایه نظری و عملی در مراقبت از طیف گسترده‌ای از مواد عکاسی موجود در مجموعه موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آرشیو و مخازن دیگر را ارائه می‌شود. بازدید از فرایند نگهداری چند مجموعه عکس در رباط نیز در طول این کارگاه انجام خواهد شد.
در این کارگاه همچنین؛ شرکت کنندگان، یافته‌های عملی و نظری خود را که در طول یک سال گذشته با راهنمایی استادان دوره بر روی مواد گوناگون آرشیوی عکس انجام داده‌اند ارائه خواهند نمود.
عنوان‌های آموزشی دوره شامل موارد زیر است:
شناسایی چاپهای آلبومین، کلودیون، ژلاتین نقره و مواد رنگی چاپ، صفحه‌های شیشه‌ای و فیلم نگاتیو
شیوه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها،
دستورالعمل‌های جابجایی مواد عکاسی
روش‌های تمیز کردن و تثبیت کننده‌ها
آمادگی برای شرایط اضطراری
جمع آوری، دسترسی و حفظ توازن مجموعه
بهترین شیوه دیجیتالی کردن مجموعه برای دسترسی
اولویت بندی برای حفظ و نگهداری
اهداف آینده برای آرشیوهای خاورمیانه