911028_1

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ یکصدو‌هشتاد و دومین نمایشگاه موزه عکسخانه‌شهر با عنوان «۹۹ سال با دوربین‌های لایکا» برگزار می‌شود.
این نمایشگاه شامل مجموعه گرد آوری شده توسط مهندس علی افشاری از انواع دوربین‌ها و لنز‌های لایکا است.
این مجموعه شامل، ۱۲ دستگاه دوربین و ۱۱ لنز لایکا است که در طی ۹۹ سال گذشته ساخته شده است.
موزه عکسخانه شهر با توجه رویکرد تخصصی و با هدف آشنایی هر چه بیشتر هنرجویان و هنرمندان و مجموعه داران با سیر تاریخی ساخت لنز و دوربین در جهان، اقدام به برپایی این نمایشگاه کرده است.

علی افشاری دانش آموخته رشته اوپتومکانیک و الکترونیک است. او جزو آخرین فارغ­ التحصیلان انستیتو دوربین عکاسی National Camera در شهر دنور ایالات کلورادو از آمریکاست که بعد در شرکت کانن تعلیم دید و سال‌ها تعمیر کننده دوربینهای اتو فوکاس کانن بود. علاقه او به صنعت اوپتیک او را به کار در کمپانی لنز سازی ویویتار Vivitar کشاند و برای کسب تجربه عملی الکترونیک در کمپانی تلداین Teledyne به طراحی مدارهای دیجیتال پرداخت. آخرین تجربه کاری او کار روی سفینه‌های فضایی در JPL بود که یکی از ارگان‌های ناسا NASA است.
او با دانشمندانی مثل النور هلین Elenor Helyn در کشف سیاره‌های آستروید روی دوربینهای تلسکوپ‌های اشمیت پالومار کار کرد و چند سال در تیم منجم معروف جیم وستفال James Westphal روی تلسکوپ فضایی مشغول به کار بود.
مهندس افشاری پس از انجام چندین اختراع موفق در صنعت اوپتومکانیک و میکروسکوپ اتمی شرکتی تاسیس کرد که به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید و فروش قطعات در آمریکا و اروپا فعالیت می‌کرد. او مولف چندین کتاب و مقاله در مورد اوپتومکانیک و دوربین عکاسی است و در حال حاضر مشغول نگارش کتابی چند جلدی در مورد دیزاین دوربین‌ها و لنزهای لایکاست. او سی سال تجربه تراشکاری دقیق و سی ان سی CNC را دارد و سازنده چندین طرح دوربین عکاسی با دست است که مورد توجه ژورنال تکنیک عکاسی ژاپن Photo Technical Industries قرار گرفته و به چاپ رسیده است.
علی افشاری در سن شانزده سالگی اولین آپارات هشت میلیمتری خود را ساخت و علاقه زیادی به کارگردانی سینما دارد و در کار با دوربینهای اریفلکس Arriflex و رد Red تجربه دارد. او سازنده چندین فیلم مستند یک ساعته است و هم اکنون مشغول ساخت و تکمیل فیلمی در مورد صنعت ساعت سازی است.

نمایشگاه تا ۳۰ بهمن شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۳ به جز جمعه و ایام تعطیل ادامه دارد.
موزه عکسخانه شهر، میدان هفت‌تیر، خیابان بهار‌شیراز، بوستان بهار‌شیراز