SWPA_logo_2


  آثاری از پنج عکاس ایرانی به فهرست اولیه‌ی برگزیدگان بخش آزاد جایزه‌ی بین‌المللی عکاسی سونی ۲۰۱۳ که به میزبانی انگلستان برگزار می‌شود راه یافت.
   این جشنواره همچون سال‌های اخیر دارای سه بخش حرفه‌ای، آزاد (غیرحرفه‌ای) و عکاسان جوان است. در این دوره عکاسانی از ۱۶۰ کشور جهان در مجموع با بیش از ۴۶ هزار اثر در بخش‌ آزاد شرکت کرده بودند که اکنون با اعلام فهرست اولیه‌ی برگزیدگان نام ۵ عکاس ایرانی هم در میان کاندیداهای دریافت جایزه‌ی نهایی این بخش به چشم می‌خورد.   
      هر عکاس می‌توانست با حداکثر ۳ تک عکس در بخش آزاد (غیرحرفه‌ای) جایزه‌ی عکاسی سونی ۲۰۱۳ حضور یابد؛ بخشی که شرکت‌کنندگان در قالب ۱۰ گرایش موضوعی به رقابت می‌پرداختند. صمد قربان‌زاده با تک عکسی از مجموعه‌ی «خواب روزانه» در گرایش «تصاویر دیجیتالی»، علی اسدی و رضا نظام‌دوست هر کدام با یک عکس در گرایش موضوعی «انسان»، محمدرضا معصومی با یک تک عکس در گرایش موضوعی «هنر و فرهنگ» و پیمان بردبار نیز با یک اثر در گرایش موضوعی «سفر» عکاسان ایرانی راه‌یافته به بخش آزاد امسال این جایزه هستند که به فهرست اولیه‌ی گرایش‌های بخش مذکور راه یافته‌اند.  
     در هر کدام از گرایش‌های موضوعی بخش آزاد هیات داوران ۱۰ عکاس را برای فهرست اولیه انتخاب کرده‌اند که در نهایت یک نفر از میان منتخبان هر گرایش به عنوان برنده‌ی آن انتخاب خواهد شد و از میان ۱۰ نفر اول گرایش‌های موضوعی ده‌گانه نیز روز ۲۹ اسفندماه یک نفر به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی اصلی ۵ هزار دلاری بخش آزاد معرفی می‌شود. قرار است عکس‌های برتر این بخش به همراه منتخبان دو بخش حرفه‌ای و جوان در کتاب سالانه‌ی جایزه به چاپ برسند و همچنین از ۶ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۲ در مرکز هنری سامرست‌هاوس لندن به معرض تماشای عموم گذاشته شوند. 
   امسال هیچ عکاسی از ایران موفق به راه‌یابی به فهرست اولیه‌ی عکاسان برتر بخش‌های حرفه‌ای و جوان نشده است. اما سال گذشته هادی عسگری با راه‌یابی به فهرست اولیه‌ی بخش جوان در گرایش موضوعی «پرتره» تنها عکاس ایرانی حاضر در جایزه سال ۲۰۱۲ لقب گرفته بود. گفتنی‌ست عکاس برگزیده‌ی بخش حرفه‌ای روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه طی مراسمی در لندن معرفی خواهد شد و جایزه‌ی ارزشمند ۲۵ هزار دلاری خود را دریافت خواهد کرد.